• Daisy Boo

Huvudvärk vid lågtryck?

Hej alla!

Skulle vilja veta om det finns någon mer som plågas av migränliknande huvudvärk vid väderomslag till lågtryck? Jag har nämligen drabbats av det flera gånger på senare tid, och jag är ingen "huvudvärks-person" i vanliga fall.

Har funderat och funderat på om huvudvärken skulle kunna bero på något annat, men när den här huvudvärken kommer så är lågtryck, dvs väldigt mulen himmel & regn den enda förändringen som jag kan härröra huvudvärken till eftersom alla andra saker i min vardag (som t ex sömn och mat har varit precis som vanligt). Kollade på nätet och såg att det tydligen är ganska vanligt förekommande. Och inget verkar hjälpa, inte värktabletter eller något, bara ligga ner och vara still. Någon som vet dels vad det beror på, och vad man kan göra?

• Svar på tråden Huvudvärk vid lågtryck?
  • S-T

Jepps, här är en! Hemsk huvudvärk... det är väldigt irriterande...

Märkligt nog hade jag huvudvärk innan 9/11, Tsunamikatastrofen samt 9/28 (New Orleans)...

• pickolina

Exakt vad det beror på vet jag inte... Men jag tycker ändå att det låter ganska naturligt. Människan reagerar ju på olika tryck, under vatten, uppe i luften/atmosfären osv... Så det är väl egentligen inget konstigt alls, eller?! Jag är själv sådan oxå och min bror med... Det finns inte så mkt att göra vad jag vet. Förutom att ta tabletter och att stå ut....

• pickolina

Det är ju samma sak om trycket förändras kraftigt och snabbt, då kan man ju få dykarsjukan... Detta är väl en extremt mild grad av tryckpåverkan helt enkelt och olika människor är olika känsliga.

• Daisy Boo

Jovisst, det är klart att det verkar vettigt att kroppen påverkas och att man är olika känsliga för det. Tycker bara att det är knepigt att jag nu blivit däckad av värk för tredje gången under loppet av två månader, och inte haft några som helst problem med det förut?

• pickolina

Jo det kan jag nog hålla med dig om... Men kroppen förändras ju med åren och ibland kommer sådana saker väldigt plötsligt. Varför kan man ju kanske undra förstås... :)

• kackelmaja

Japp, bade jag och hela min familj! Det ar sakert nat gammalt grottmanniskodrag vi dras med. Jag tar ett par varktabletter och det brukar bli battre "dag tva" om det tex ar regnigt en vecka. Varst ar det om det ska bli aska, far alltid "forvarningar". Vore intressant att lasa vetenskaplig artikel om detta..

• Aii

Jag får nästan alltid huvudvärk när det är tryckande ute. Förut var det bara före åska men nu behöver det bara vara lite tryckande för att jag ska känna av det. Som tur är har jag "bara" problem av det på sommaren.

Det finns nått nu som har med kroppen och vädret att göra, bioväder tror jag. Har för mig att det finns i endel tidningar...

Svar på tråden Huvudvärk vid lågtryck?