• MollyMolly

Hormonfinnar och munsår!

Jag blir snart tokig, har munsår varannan vecka. Jag överdriver tyvärr inte... Likadant med finnar, har bland hy och finnarna uppstår alltid i samband med mens eller ägglossning!

Vad gör man mot sånt här?
    Någon som vet nåt mirakel medel eller tabletter som tar död på ett munsår för längre än en vecka?
    Alla tips på hur man får bort finnar och munsår som kommer vid ägglossning och mens är välkomna!!

• Svar på tråden Hormonfinnar och munsår!
  • Ellte

B-vitaminer vet jag att jag tvingades äta när jag var liten för att slippa ha munsår så ofta. Jag har dock ingen aning om huruvida det "fortfarande gäller" :D

• Lena+Mattias=sant

Smörj munnen noga men inte med lypsyl som innehåller parafinoljor. Småsår brukar läka lättare vid tillskott av zink så på med zinkpasta på munsåret på natten. Det återfettar oxå.

• MollyMolly

Vad tycker du att jag ska smörja med då? =) Tack för svaren!

• Lena+Mattias=sant

när man inte ska vara fin funkar nivea (köpes på apoteket, vit salva) eller idomin fint. Mycket feta salvor. Och zinkpasta till själva munsåret.

• Genus

Gå till homeopat/bonitolog. Har hjälpt mig mot mensbortfall och acne, magnesiumbrist och annat...Lycka till! //G

• Ellte

Ehm...eller gå till en riktig läkare :?

• Bettina*

Det finns ett jättebra läkemedel som heter Valtrex som jag fått utskrivet av min läkare mot munsår. Jag tar det så fort jag märker att det är påväg och sen i 5 dagar och du bryter inte munsåret ut.
    Prata med din läkare....

• Yster_Syster

Här kommer ett konstigt tips men som faktiskt har fungerat för mig. Sluta ät socker i alla dess former. Jag började med GI för några veckor sedan för att få mer energi och till min stora förvåning försvann även mens-finnarna helt (samt övriga små kvisslor). Någon sa att bakterier frodas i sockermiljö samt att socker försvagar immunförsvaret. Jag vet inte om det är sant, däremot vet jag att jag mår urbra samt att min hud aldrig i hela mitt liv varit såhär ren och fin.

• burken

Har du testat elisabeth arden (tror att det var den) 8 hour creme?! Busbra till precis allt!

• Bens wife

P-piller är det enda som fungerar för mej mot finnar. Munsår har min sambo men aldrig jag, det är nog genetiskt? Vi pussas och jag verkar vara immun (peppar peppar). Undvika solen, stress, virus brukar ju vara bra mot munsår.

• MollyMolly

Tyvärr är inte p-piller något alternativ för mig eftersom jag har haft mycket problem med det och inte vill testa igen. Men jag ska antagligen imorgon gå till en hudvårdsalong och köpa produkter från Dermonord som ska vara bra mot huden.
    Vad det gäller munsåren så får jag nog uppsöka en läkare. Tack för alla svar

Svar på tråden Hormonfinnar och munsår!