• MissJay

Det behöver inte kosta så mycket

Det verkar som att många här inne är nervösa för hur mycket bröllopet kommer kosta. Jag är student UTAN studielån (endast bidraget). Jobbar istället så mycket som går. Jag har därför inte många kronor över varje månad men har lyckats spara 17 000 på ungefär ett halvår (Stolt som bara den). Min fästman har sparat lika mycket så nu har vi 34 000 kr till bröllopet.

Våra föräldrar kommer gå in och betala för maten vilket känns skönt eftersom det i vanliga fall är den största utgiften. Vi ska ha c:a 60 gäster. Har hittat en klänning för 2700 kr och min m2B kommer hyra kläder för 1500 kr. Vi har hyrt en lokal som kostar 800 kr och vi ska åka till tyskland och handla alkohol.

Ringar gör en kamrats föräldrar till billigare pris än vanligt (de är guldsmeder). Fotograferar gör en släkting. Utsmyckning av lokalen fixar en annan släkting. Kläder till mina brudtärnor ska jag sy (materialet gick på 1000 spänn). Marsalkarna har egna kostymer. Pappersvaror ska jag göra själv (älskar att pyssla). En vänninna (arbetar som stylist) ska fixa frillan och sminkningen.

Vad jag vill säga är att det inte behöver bli så dyrt...

• Svar på tråden Det behöver inte kosta så mycket
  • picachu

helt rätt! Utnyttja kontaktnätet - är det nån som kan fixa hår, fotografera, spela musik, sy kläder, göra ringar (!) eller är duktig på trycksaker - be om en tjänst! Man sparar många slantar!

• Melleni (4/8-07)

Helt rätt, man kan få lika fint bröllopt fast man inte läger ut en massa pengar.
    Man ska ta vara på det man kan använda sig av släkt och vänner.

• MissJay

Precis! Jag tror att det känns mer speciellt om ens när och kära hjälper till!

• Lady o Lufsen

Om ni ändå måste köpa något så tala inte om att det är till ett bröllop för då är det- konstigt nog- en helt annan prislista som gäller...

• picachu

MissJay - jag håller med. Att alla som kunde hjälpte till med vår lågbudgetbröllop känns mycket finare för mig är om allting blivit fixat av opersonliga proffs.

• MissJay

picachu! Det låter bra det!

Svar på tråden Det behöver inte kosta så mycket