Inlägg från: sweetstreet |Visa alla inlägg
  • sweetstreet

När märker man av att man är...GRAVID???

Page,

Jag har varit arbetslös för ca 1,5 år sedan. Jag vet precis hur det kan kännas!!!
    Tror det nu är jättevanligt /tyvärr!) med arbetslöshet. Jag har flera vänner som varit arbetslösa i omgångar. Alla var välutbildade och jätteduktiga. Så det handlar ju inte alls om vilka kvalifikationer man har som person utan att arbetsmarknaden i Sverige har varit för jävlig rent ut sagt!!!!!!!!
    Ja, jag blir arg bara man pratar om detta! Totalt resursslöseri tycker jag! En massa välutbildade männsikor som inget hellre vill än att arbeta!!!! Men det får de inte för det finns inga jobb! Bah!!! *hjärtat börjar slå fortare*

• sweetstreet

Detta är faktiskt en av anledningarna till att vi lämnade Sverige för att jobba. Ja, inte enbart såklart eftersom en stark bidragande orska var att vi VILLE jobba här, men visst, hade man fått drömjobbet hemma kanske man inte åkt.

Bättre jobba utomlands än att gå arbetslös hemma tyckte vi. Men vi är ju cokså lyckligt lottade som båda ganska lätt kan få jobb utomlands.

Men jag tycker fortfarande att det är skrämmande hur få jobb som finns i Sverige.

• sweetstreet

Och gott ställt vet jag inte direkt om vi har det precis. Man blir inte fet av att forska så mycket kan jag säga!!!!! :(

Många inom akademisk forskning tycker dessutom att man ska vara tacksam för att man får jobba med det man tycker är intressant. Som om det vore något sorts kall eller så. Men det blir man ju inte mätt av precis...

Helt sanningsenligt kan jag itne tänka mig att lämna Sverige för gott, men jag ställer mig också frågande till hur man ska kunna komma tillbaks om det fortsätter vara sådan otrolig öken på arbetsmarknaden som det varit senaste åren. Visst till vis del är det ljusare nu när det är högkonjunktur (har jag förstått) men det är fortfarande sjukt svårt att få jobb ändå!!!

Och jag tycker som sagt att det är oförsvarbart att låta så många männsiskor utbilda sig men sedan inte kunna göra rätt för sig. Ex har min utbildning säkerligen kostat staten och skattebetalarna åtskilliga miljoner kronor! Men om man sedan bara ska utexamineras för att gå på A-kassa är ju hela systemet helt sjukt!!

Man kan inte enbart pusha in pengar i utbildning! Man måste även se till att de som utbildas har en chans att använda sin utbildning!!!!! Gaaaah!!!!
    Ja, ni ser hur jag gick igång på alla cylindrar!!!!

Vad jag egentligen vill säga med denna låååånga utläggning är nog bara att Jag verkligen inte tycker du verkar värdelös på något vis Page! :) Bara för att du är utan jobb. Värdet ligger ju ändå i hur man är som person och inte i vad man jobbar med. Även om vi tyvärr lever i en kultur där det verkar vara viktigare vilken karriär man har än hur man är som människa!

Så, nu fick jag det sagt också! Puh!!!

• sweetstreet

Nu måste jag jobba vidare.

Och till alla trådisar som halkar in efter denna långa genus- samt arbetsmarknadsutläggning säger jag bara:

Hoppas ni inte tog illa upp för att vi varit så otroligt OT, men det är lätt hänt när inga andra inlägg droppar in som får en tillbaks till vårt vanliga spår ;)

• sweetstreet

Tjingeling tjejer!!

New York håller på o vakna! :)

Ville bara lite snabbt kika in här innan jag sticker till jobbet! mest för att önksa GOD JUL till alla ifall ni hinner dra från tråden snart. Ja, jag har ju redan missat Mindre men jag hoppas hon får en jätteskön jul (och jag håller tummarna för att det blev någo för henne denna gången!)

Jag kommer sakna er alla under julhelgen. För jag gissar att inte så många tittar in häer då, men jag kommer titta in lite regelbundet tror jag :)

Helt otroligt Jessi, vilken historia! Tur att du blev bra och att barnet klarade sig! :)

Och Koko, jag håller med dig, jag beundrar också en massa folk, för att de gör saker man själv inte kan göra! Och jag kan tala om att forskning inte alls är något "svårt" men man måste tyvärr ha en läggning som klarar av manodepressivitet ;) För det är f-n vad det går upp och ner i jobbet. Hela tiden...! Ungefär som i min barnverkstad....

Muggles,
    finns det ingentans du kan ringa och prata med någon kunnig person? det brukar iallafall kunna vara bra som första sak när man är orolig. Och kanske går det fortarre att få tag på någon per telefon än attt få ett VUL inbokat??
    Annars verkade det bra med gynakuten som någon nämnde. Visste inte att det fanns sådana faktiskt. Jag förstår om du är orolig, men jag tror inte det är någon fara (du ser, jag gör som du gjorde med Cicci eftersom det är så lätt när man inte själv är gravid o nojjig! ;) )
    Jättekramar till dig!!!! :)

Ses senare tjejer!

• sweetstreet

Sweet is back!!!! :)

Men bara en kortis för jag måste jobba på idag sista dagen innan en veckas ledighet!!! :D Tjohooo!!!

Fast jag fick just veta att jag måste skriva en ansökan och dead line är en veccka in i januari, så det blir nog till att börja med det efter juldagarna... Jaja....
    Så kan det vara.
    Det känns ändå ok för skirva kan jag göra hemifrån så jag slipper åka till jobbet. :)
    Och skriva kan vara lite kul som omväxling till allt labbande!

Ser ni vad jag tänker plussitivt! :) *stolt*

• sweetstreet

Muggles hoppas du hittar någon som du kan prata med så du slipper oroa dig över julen!!!

Eden, låter ju super att tanten inte kommit än! *håller tumme*

Syrran, tror vi ÄLar ungefär samtidgt denna ånad då?! För jag ska ha ÄL runt nyår :)Så nu får vi hoppas ihop...!

Page, håller med muggles!! Tycker du verkar vara en superkul och spännande tjej med alla rätt innanför pannbenet! :)

Koko, kul att veta att du iallafall kommer in här i mellandagarna! Hoppas vi kasnke ses lite då?!

Pirr, ha en mysig kväll!!!!!! :)

FruLLan, jobba inte ihjäl dig gumman!!!!!!!!!! Ska man behöva vara orolig nu igen.... *rynkar ögonbrynen*
    Hoppas verkligen du kan vara ledig i mellandagarna så mycket som du slitigt den senaste tiden!!!!!!

Och till er alla alla trådisar inklusive trådbebbar!!!
    En superkram till er alla och ha en superjuuuuul!!!!!!!! :) :) :)

Meee alreeedddi misssss..... :(

• sweetstreet

Å GRATTIS Eden!!!! Jättekul!
    Vilken härlig jul du kommer få nu!!!! :)

*nu måste jag springa vidare*

• sweetstreet

Syrran!
    Ge inte upp hoppet än ok!!!!!

Själv försöker jag slappna av och inte tänka på detta men det är så svårt! Känner att man blir mer o mer fixerad och att jag redan nu kastas mellan hopp och uppgivenhet. Knäppt jag vet!

Men vi får väl cykla vidare iallafall.
    Och försöka njuta av julledigheten.

Och du, detta med Japan. Är det redan bestämt? När skulle det isåfall bli? Och hur länge denna gången? Måste du åka, finns det ingen annan?

Kramar till dig!

• sweetstreet

Lapinette och Syrran,

Javisst känns det jobbigt. Det jobbigaste tycker jag är "oron" att det kanske aldrig kommer att gå. För min del hade det ju inte gjort något alls om det tog lång tid innan det blev något, bara man visste ATT det skulle bli något till slut. Jaja, försöker att ijnte deppa ihop iallafall. För som du sa lapinette så är medel 7 månader och eftersom det är ett medel så måste det ju ta längre tid för somliga också....

Syrran,
    hur lång tid tror du att du har kvar innan du kan disputera? Undrar mest med tanke på hur många fler Japan-vändor det kommer bli.
    Jo jag vet ju hur det är att vara doktorand.... Så jag förstår FULLSTÄNDIGT!! Ofta är det ju lite som att vara egen företagare: ijngen annan gör jobbet, så om man själv inte gör det så blir det inte gjort. Och det drabbar ju bara en själv i slutändan. Men försök ändå att se till så att du då kanske kan åka dit mellan ÄL som du skrev! Då behöver du ju inte känna den där otroliga stressen, och så kan du se det som positivt att du har lång cykel! :)

Lapinette, ni reser väl snart så då får du verkligen njuta av din resa och försöka att inte tänka på detta med ÄL etc. :)

Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???