Inlägg från: sweetstreet |Visa alla inlägg
  • sweetstreet

När märker man av att man är...GRAVID???

Cicci!
    Hahahaha!!!!! Ja, det förstår jag!!!!!!!
    :)

OCh det där med att få mage.
    Alla jag känner har fått mage MYCKET tidigare när de väntar andra barnet än när de väntade första.
    En f d kollega till mig sa att hon tyckte det hela kändes lite kansigt när hon väntade andra barnet för hon ahde inte tänkt säga något förrän när han var i kanske 4: månaden eller så. Men eftersom alla (!) i stort sett misstänkte eller fattade att hon var gravid redan tidigt i graviditeten så berättade hon såklart. Hon sa att hon fick mage ungefär 2 månader tidigare mot första graviditeten.

Men jag har förstått att det bl a beror på att livmodern redan är uttöjd sedan första graviditeten vilket gör att den töjer sig mycket snabbare vid nästa.

• sweetstreet

Å Muggles vad roligt!!!! Att få se Slickn´n menar jag!!!!!

Näsdukar låter väl som ett hett tips? Gissar att även de minst bldiga kanske kan bli lite våta i ögat när de ser något sådant?! ;)

• sweetstreet

Snartis, skönt att du itne är lika humörig idag!!! :) Förstår att det måste varit jobbigt! Inte alltid så kul med berg-o-dal-banor. Särskilt inte om det handlar om att åka mellan ilskna toppar och deprimerande dalar....

• sweetstreet

Hej Frejis!!!
    Tack för kramarna! Nu har jag lagt några här i skrivbordslådan på jobbet! Väldigt bra att ha till hands om man skulle behöva lite kram när man är här.

Oj ska du försvara i arpil!!!!
    COOOOOLT!!!!!!!!!!! :)
    Jag tycker fortfarande att min disputationsdag är en av de mest roliga OCH läskiga saker jag någonsin gjort!!!!!!!!!!!!!!
    Om folk är nervösa för att de ska gifta sig så måste jag säga att det verkligen inte vara något alls, för det var ju BARA roligt!!!!! Jag var supernervös inför min disputation. Men det var ändå en häftig känsla att man gjorde det och klarade av det!!!!!! :D
    Och sedan en hejdundrande fest!!! Som ett bröllop fast enbart för en själv liksom! Alla är där BARA för mig! Ascoolt tyckte jag!!! )

Ja, man skulle kunna säga att det är den absolut störtsa egotrippen jag någonsin gjort! Och förmodligen någonsin kommer att göra... :D :D :D

Mmmmmm..... så jag är lite avis på dig. Nästan.

• sweetstreet

Det blir nog jättebra att du har en opponent som kan ditt fält!

Själv hade jag en amerikansk opponent så jag var mest nervös över att jag inte skulle fatta allt hon sa och för att många amerikaner är kända för att ha en mycket mer "aggressiv" framtoning i sådana här sammanhang. Men det gick bra! Hon hade dock aldrig varit med om en svensk disputation tidigare så hon var själv lite nervös tror jag vilket märktes iband.

Men som sagt det var skoj!
    Ska du försvara på svenska eller på engelska??

• sweetstreet

Page,
    jag ska ringa idag.
    Jag ringde i morse för att boka tid hos "vanlig" läkare för att göra en vanlig häsloundersökning. Tänkte att det kasnke också är bäst. Men jag ringde för tidigt så jag skulle återkomma under dagen. Det är bara det att vi ju inte har egna kontor eller så, och jag har ingen jättelust att sitta här och boka läkartid när alla hör. Så vi får se om jag lyckas ringa igen under eftermiddagen eller också så ringer jag imorgon.

Väntar ändå på att få ett namn på en gynekolog som en kompis gått till här. Så jag kommer nog inte boka gyn-tid förrän imorgon i vilket fall.

• sweetstreet

Ja Frejis!!!! Disputationsfesten var heeeeeelt fantastisk tycker jag!!!!!!!! :D :D :D :D

Eftersom jag gillar att stå i centrum passade det mitt ego perfekt! ;) :D

Och det blev verkligen en superkul fest med massvis med tal och spex och god mat och mycket dryok... jojoj!!! Och sedan dans fram till morgontimman!!
    Sedan var man inte männsika igen på säkert en vecka minst! Och man landade inte från sina moln förrän efter säkert någon månad eller två senare. :)

• sweetstreet

Du ska se att det fixar sig Frejis!
    Den mest hektiska tiden var innan tyckte jag. För att få klart avhandlingen och så.

Jag vet inte hur det är hos er men ska du även presentera ditt arbete?

På Karolinska presenterar man först vad man gjort och kommit fram till, och sedan börjar själva "utfrågningen/diskussionen" med opponenten. Den kan ta allt från 1 timme till hur länge som helst.... Jag hade en kort utfrågning. Bara en dryg timme vilket var skönt faktiskt.

• sweetstreet

Ja vi måste skriva på engelska eftersom engelska är "huvudspråket" inom medicinsk forskning.
    Oftast har man även disputationen på engelska, men på vissa institutioner är detta frivilligt, så jag vet fokk som haft sin på svenska. Själv hade jag ju allt på engelska eftersom jag hade amerikansk opponent. Och jag hade nog ändå haft det på engelska eftersom flera av mina kollegor var icke-svenskar och man vill ju att de också ska kunna följa emd i diskussionen. Och att presentera på svenska är nästan omöjligt tycker jag!!! Det är supersvårt eftersom man alltid skriver och pratar engelska på jobbet så det blir isåfall mest ålig svengelska.

Har haft föredrag för läkare o syrror på KS och då var jag tvungen att förbereda mig mer än vad jag gör normalt bara för att hitta alla svenska ord o uttryck för många facktermer.

Men är man van att prata om sitt jobb på svenska är det nog det enklaste.

• sweetstreet

Japp page! Det ska bli skönt tycker jag.

Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???