Inlägg från: Bröllopstokiig |Visa alla inlägg
  • Bröllopstokiig

När märker man av att man är...GRAVID???

BrudSommar2006
    jag var hos speciallist läkare de gånger jag gjorde mina undersökningar då betalar man, det gör alla. Var alltså INTE hos BM eller MVC. Jag ska göra vul igen 19/12 o då kommer jag inte betala för då gör jag det där jag är inskriven!

• Bröllopstokiig

Lollan, vet inte om du var här så mycket innan, men MUGGLES är tillbaka från smekmånaden!
    TJOHOOOOOOOOOOOO vad kul!
    Välkommen tillbaka, vi har saknat dig Muggles!

Själv har jag just varit på inskrivning på Mamamia och beställt allt från Nupp tuill forstervattenprov o ultraljudstider osv! Så nu är bollen i rullning!

• Bröllopstokiig

A.M., jätte fin bebis! Underbar!
    Jag fick en barnmorska som heter Elisabeth Skinnar (tror efternamnet stavas så). Hon var jätte rar och ödmujk, så detta ska nog bli finnemang!
    min make var lite stressad, för det var en härlig "kör" där idag, måste varit någon mamma/bebis träff. Massa ungar mellan 2-5 månader såg det ut som, som alla skrek som fan! Men men vi ser fram emot vår lilla Pickn när han/hon kommer. Har fått BF den 18/7 och jag har just gått in i vecka 9 (el som BM säger v8+0).

• Bröllopstokiig

Alla blir erbjudna detta. Det är inte jätte vanligt att man gör det, jag kommer betala 1 500 kronor för Nupp och en annan summa för resten, för jag vill vara säker på att det inte är ett barn med kromosomavvikelser (Downs syndrom etc), är det det kommer jag ta bort det fortare än kvickt o börja om igen, eftersom vi vill ha ett friskt barn. Antar att du inte är över 35 år, för då kan du få detta gratis.
    Vet även att i stockholm tar de andra prover än vad de gör ute i landet, eftersom det är mer "skit" här eller som BM sa vi är mer urbana!
    Kolla med din BM på inskrivningen.

Vi kommer betala extra för att få en privatklinik för förlossning med, vi vill ha det bästa, men det vill väl alla föräldrar!

• Bröllopstokiig

Godmorgon tjejer!

Oj vilka vilda diskussioner det har varit ag NUPP, men Lollan, du har väl fått reda på det mesta nu genom alla länkar som Sweetie skickade över till dig.
    NUPP ska jag göra i början av januari, då är jag i vecka 13, man gör det mellan v 11-14 tror jag det var. Man ska också lämna ett blodprov en vecka innan, jag kommer ta mitt den 18/12, eftersom jag ska ner till Blekinge över jul.
    90% säkert är NUPP, man kan bara till 90% alltså konstatera att det inte är Downs tex, men det är fortfarande 10% kvar.
    Vi har inte bestämmt oss ifall vi ska göra fostervattenprov ännu, men det lutar åt det nu. Jag frågade min BM i går hur stor missfallschansen var om man gjorde fostervattenprov, den vara bara ca 2% så jag tycker inte det är så mycket att snacka om!
    Sen är det ju ingen garanti för andra sjukdomar och förlossningsskador, men det vi kan vara säkra på genom tester tänker vi se till att vi blir säkra på så att säga.

NYTT SYMPTOM för mig så här i vecka 9, jag har blivit lite mera kissnödig! Tänk att det kan vara så olika, att vissa känner så redan innan BIM och för mig tog det nästan 5 veckor till.!!

Faster blev jag ju med i fredags, min bror fick en sååååå söt liten flicka, Emilia, 48 cm och 2405 gram! Hennes mamma är halvkorean/halvamerikan så det var en härlig bebis som blev en sådan där skön blandning som det kan bli...

I kväll ska jag på bal på Grand Hotell i Stockholm, så jag ska förhoppningsvis till frissan. Min frisör slutar dessvärre ganska tidigt idag, så jag hoppas att hon kan jobba över så jag kan få min långa man uppsatt! Det är mitt jobb som har stor julfest/balsittning med respektive varje år vid denna tiden, ska bli såååååå kul att få titta på när alla njuter av viner i 500 kronors klassen (not)... kanske doppar tungan lite i allafall

• Bröllopstokiig

jag vet, jätte dyr fylla, men företaget betalar

• Bröllopstokiig

Hehehehe........ vad roliga ni är!

Japp, ska bli nice att se lite glammig ut! Och stuffa runt med maken! Sen är det god mat och andra plus med, så det ska bli trevligt. Ska bli kul att vara nykter för en gångs skull, men falla vet att jag är en partyprincessa - så jag får verkligen lossas dricka i kväll!

• Bröllopstokiig

nenne: Vad är det som går fort?????? Fattade inte!

• Bröllopstokiig

Jahaaaaaaa Jo det går ganska fort, mend et är igentligen v 8+1, så räknar BM men inte jag 8 fullgångna veckor o en fullgången dag, alltså inne i vecka 9. Fattade Ni? Jag gör det knappt!
    Jo det lär gå fort framöver med, tror jag, men samtidigt är det jul nu snart och veckorna så här innan springer ju iväg snabbt för alla!

• Bröllopstokiig

Tjena brudar!!

Här är det full fart som vanligt ser jag!
    Jag kan inte vara uppkopplad här på sajten på jobbet längre, så jag kommer lite efter i era diskussioner etc. men jag tänkte i alla fall skriva några rader nu.

Jag har haft väldigt ont i magen och extrem magknip i några dagar, men nu har det äntligen släppt. Det skar som knivar i magen efter att jag ätit, men det blev bättre och bättre allt eftersom jag tog medicin (samma som man ger kolik-bebisar). Jag blev orolig för bebisen såklart eftersom jag inte visste säkert vad magsmärtorna berodde på, även om jag kunde känna att den rörde sig (kände första rörelserna i söndags, jippie!). Men nu är jag väldigt lättad över att det släppt och det verkar som att det helt enkelt blivit för trångt i magen och att tarmar kommit i kläm eller nåt sådant.

Såg att ni skrev lite om träning (igår tror jag). Jag är ju i vecka 20 nu och jag kommer träna så mycket jag orkar så länge jag orkar. (Kör 3ggr/vecka nu) Jag älskar nämligen att träna och blir en mycket gladare, friskare och piggare människa av att göra det. Min BM sa att det är jättebra att träna, så länge man inte glömmer att lyssna på kroppen.

Jag antar dock att min träning kommer ske under lugnare och lugnare former allt eftersom veckorna går. Anmälde mig till yoga för gravida på SATS i början av nästa år och så tänkte jag komplettera med lättare styrketräning och promenader med eller utan stavar och kanske simning. Vad tror du om det Mindre? Fast egentligen är jag mer för gruppträning. Vet du nåt om Satsbaby? Hur jobbigt det är och när det kan vara lagom att börja med det?

Såg också att ni skrev om NUPP-tester och är lite förvånad faktiskt att ni alla verkar vara inställda på att göra det (ni som skrivit). Själv kände jag att jag inte vill göra det, helt enkelt för att jag vill ha det här barnet av hela mitt hjärta oavsett om det har tre armar och sju ben. För det är VÅRT och kanske det enda vi kommer få, det vet vi ju inte. Så vad ska jag då med en sannolikhetssiffra till? Dessa tankar var jag dock inte helt klar över innan, men när embryot väl var bosatt i magen kändes det glasklart. Nästa gång (om vi skaffar fler alltså) är det dock möjligt att jag tänker annorlunda för dels kommer jag vara äldre då (är 31 nu) och dels kommer vi ha ett annat barns liv (det vi redan har) att ta hänsyn till också, vars liv också förändras om det får ett handikappat syskon som tar stor kraft av mor och far.

Sen tycker jag att en missfallsrisk på 2 % vid fostervattenprov är hög. Det innebär ju att om det sitter 50 kvinnor i ett rum för att göra testet så är det en av de som förlorar sitt barn pga av det. Det tycker jag är en för mycket.

Jag förstår hur ni tänker och respekterar det till fullo och diskussionen kanske skulle ses som avslutad, men jag ville bara inflika hur jag tänker så att ni inte tror att "alla gör NUPP" för det är inte min bild av det. Jag känner många som inte har gjort det. (De är dock under 35, eller så är de över 40 så att de känner att de inte har så mycket tid på sig utan vill som jag ha de barn de får). Lycka till hur ni än väljer och välj såklart det som känns bäst för er!

Slutligen, grattis Jessie och välkommen hem Mugglesfan!! Thailand ÄR paradiset!

Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???