Inlägg från: Bröllopstokiig |Visa alla inlägg
  • Bröllopstokiig

När märker man av att man är...GRAVID???

Min story - läs om ni ids:

Jag väntade 1:a barnet. Var på en ö med båten och käkade ett grönt äpple med skal (vad du än gör Nenne om det verkligen är gallsten - akta rå lök, äpple öht men spec med skal paprika och grillat.) fick ont i magen så jag gick ner i båten. väl där blev det värre och värre. Jag kan identifiera denna smärta med vad jag tror kunde vara hjärtinfarkt eller nåt. Just vars man gör HLR ni vet? Kändes som en stekhet grillpinne stack rakt igenom kroppen. Jag låg å slog mot bröstet och sa att jag dränker mig snart! Morsan blev jätterädd och trodde d var MF. Vilket jag absolut inte ens hade tänkt tanken! Man känner skillnad alltså. Jag fick alvecon men spydde upp dom direkt (jag spyr inte ens vid magsjuka så dom förstod vid det här laget att det var allvar).

Mamma och pappa ringde taxi (?) till hamnen och vi satte oss i båten och åkte 15 minuter till hamnen i outhärdliga smärtor - jag kommer faktist inte ihåg så mycket sammanhängande förrän efter op.
    Efter många om och men på akuten (och diverse mordhot av doktorer ) så fick jag morfin (trots bebis) och så hade dom konsulterat med gynläkare i Boden och bestämt att jag skulle få välje om jag ville operera eller inte.
    Jag valde såklart operation och på ultraljudet av gallblåsan vaknade jag till av att dom pratar om hur fullt det var av sten. Såg på bilden och då såg man att gallblåsan var fullproppad med stenar.

Jaja, för att göra en lång historia kort - dom opererade ut gallblåsan med Lilleman i magen (det gick bra eftersom jag gått förbi v23). Men tiden efter op var inte så rolig. Jag fick häftklamrar istället för stygn och det drog kan jag säga när maggen växte Sen blev det riktigt fult ärr på magen.

Jag får än idag gallstensproblem, och det är INTE roligt

Jag vet inte hur intressant detta är men.....

• Bröllopstokiig

Hejsan tjejer och God Fortsättning på julen!!!

Hoppas att Ni har haft det bra!
    Grattis Eden, underbart roligt!

Själv har jag haft det kanon skönt. Myst med 3 veckor gamla syskonbarnet, ganska ballt att vara faster! Julfirane i 4 olika hem o även kyrkbesök för att få extra julstämning!

Här är det inga nyheter, mår så perfekt så det är löjligt! Är i vecka 12 nu och har berättat för svärföräldrar och föräldrar samt farmor och bror mfl. Alla blev så glada!
    Lite känsligare är jag, satt och lipade i min garderob i flickrummet för något som jag knappt kommer ihåg, men det är nog allt

Ska göra nupp 10/1, så det ska bli skönt, man får tydligen svar på det fort sa de när jag gjorde blodprovet inför detta. Bra!

Bebisen är nu 6 cm, ganska närkligt och jag har gått ner 2 KG över jul. Måste vara att jag har minskat alkoholintaget. Fast jag drack vinglögg och vin under julen, inte så mycket men ändå...

Ha det bra!

• Bröllopstokiig

Hej Muggles!

Nej du jag är platt som en pannkaka! Var lite svullen i vecka 9, som du skrev innan i tråden, när tarmarna ändrade sig lite och man var gasig o så, men det har gått tillbaka nu. Jag ser helt normal ut! Man ser ingenting på mig, vilket jag är glad för!
    Vecka 12 säger ju jag, men BM säger nog vecka 11+2
    När vi gjorde vul så sa gynläkare att jag skulle ha den 15-16/7, så då har jag flyttats fram lite, kanske var den där natten jag lipade efter sex utan den kanske blev till tidigare Ja ja...

Log när jag läste dina hispiga inlägg om MF o MA, där ser du!!!!!!!! hahahaha visste väl att du skulle hamna där du med Jag är lugn nu, jag har accepterat att naturen har sin gång och jag kan inte påverka om bebisen vill komma ut eller stanna kvar eller att jag mår bra osv...

Hispig ag mat är jag inte, och det kommer jag inte vara, jag äter allt som jag åt innan och skiter fullkommligen i alla varningssignaler, som du skrev Muggles, till slut ska man ha en lista på vad man FÅR äta snarare än inte
    Åt jätte mycket blåmögelost i jul, men nu när jag snart går in i vecka 13, så ska jag tänka på att kanske bara äta upphettad sådan, eftersom moderkakan tar över snart och då lever bebisen på mig och inte på gulekroppen!

• Bröllopstokiig

gott nytt år!

• Bröllopstokiig

FruSofia: Moderkakan tar inte över förrän vecka 13, stämmer, så det du äter innan dess får ej barnet i sig, eftersom de lever av gulekroppen då. Jag har ätit alla möjliga goda ostar under julen o druckit vin. Jag dubblkollade allt på gyn innan jul o har dessutom fått det bekräftat av min mamma som är sjuksköterska i botten (nu lektor som utbildar sjuksköterskor på universitet)!
    Det var ngn här som inte ens åt feta ost nu, det är helt ofarligt, man kan äta hur mycket man vill.
    Det är sådan sjuk hysteri ag detta och jag tänker inte bli en hispig kärring och vara orolig. Lyckas man få friska barn i olika delar av världen där det inte har ngt att äta alls, så kan jag få det om jag stoppar i mig LITE av det jag gillar (alltså inte en hel ost).
    Åt även gravad lax o sådant, inte heller några problem!
    Nu är jag i vecka 12 o i går kunde jag inte ens smaka på makens vin, klarade inte lukten, så kroppen säger i från själv. Jag kommer inte äta insjöfik nu efter vecka 13, men annar allt i lagom skala.

Jag mår fantastiskt bra, det är så konstigt att man inte ens känner något. Fast skönt nu när man inte är nojjig längre. Gör vul ni som kan, det lugnar otroligt.

Sweet: Vad nice att det är böjj på g och att du fått bisolvonet! Men jag tror det är för sent att börja nu med dem, men å andra sidan kanske det är värt att ta några än inga alls! Kör 4 om dagen fram till böjjen!

Må så gott mina darlings och återigen Gott Nytt År!

• Bröllopstokiig

Fru Sofia,
    Givetvis ska man inte dricka alkohol alls!
    Jag tog 4 munnar vin till middagen på juldagen och kollade om det var ok innan jul med BM. Min man o jag var på infoträff på MamaMia i sthlm, där vi går, för 3 veckor sedan, och barnmorskan sa att man kunde äta lite av allt. Det kom upp massor av frågor av rabiata förstagångsföderskor och enlig BM kan man till och med äta grönmögelost om man hettar upp det, så gorgonzolasås till pasta etc är helt OK!!!!!! JIPPIE!
    Alla gör som de vill! Men enligt BM tar inte moderkakan över förrän vecka 12-13. Hon bereättade om många som levt som vanligt för att de inte fattat att de var gravida och festat o så, men det var inte farligt sa hon eftersom embryot lever av gulekroppen fram till v.12.

Hur som helst, kolla med din BM - det är bäst. Man får olika svar, men enligt min BM så ska man inte läsa på internet utan lyssna på henne, hon varnade för sidor på nätet som familjeliv etc. Det var ganska kul eftersom på infp träffen var vi säkert 10 tal föräldrarpar och hälften hade ju redan hunnit läsa på dessa sidor
    Sunt förnuft går jag på och är jag osäker kollar jag med min gyn eller BM...

• Bröllopstokiig

FruSofia, vi är ju lika långt... jag har BF den 16 juli när har du?
    Detta stod det om vecka 12...
    Vecka 12

Fostret är nu cirka 7-7,5 cm långt och väger cirka 28 g.
    Fötterna är knappt 1 cm långa.
    Barnet börjar röra sig spontant. Vrider på huvudet. Fingrar rör sig.
    Ansiktet är nu tydligt mänskligt.
    Bukspottkörteln fungerar och producerar insulin.
    Lungorna är färdiga.
    Moderkakan tar över näringstillförseln från gulkroppen.

• Bröllopstokiig

HALLÅÅÅÅÅ jag är här!!!!!

Har du plussat nu Frullan??????????? Jag har kollat efter dig under julhelgen!

Bisolvon, jag åt som de rekommenderade på oaketet, 3 om dagen!
    Sen dubbeldos RR, jag har en sådan unge i magen, en rosenrot och bisolvon bebis! För den som undrade ett par sidor bak.

Nenne: Brunt klägg kan vara väldigt positivt, förra gången hade jag det och denna gången mer bruna trådiga saker, men inte alls så mycket! It aint over som muggles skrev..........

Frullan UPDATE!

• Bröllopstokiig

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ jag gråter nästan när jag läser, fy fan vad roligt!!!!!!!!!!!! Detta var du så värd, det var din tur nu, och jag tror vi har ett medeltal i tråden nu på 5 försök!!!

STORT GRATTIS GUMMAN!!!!!!!!!!!!!!!

NU SKA VI VARA BARNVAGNSMAFFIA IHOP!

• Bröllopstokiig

Jag får följa efter Midnre till toan, jag sitter helt rödögd här på jobbet!!!!!!

Frullan, när jag kommer tillbaka efter att ha fräst näsan så vill vi höra din resa och dina symptom, vilken dag fick du plusset?

Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???