Inlägg från: Liten med Mindre |Visa alla inlägg
  • Liten med Mindre

När märker man av att man är...GRAVID???

Vet inte. Har de tappat sugen? Eller har de plötsligt fått samvetet tillbaka och jobbar på jobbet?

(letar fortfarande efter mitt)

• Liten med Mindre

NU VET JAG!

Med tanke på hur juliga alla är här - så ligger de förstås hemma med magknip efter att ha ätit för mycket pepparkaksdeg. Och så lite bakrusiga från glöggfesterna som tjuvstartat.

:D

• Liten med Mindre

Hade ingen glögg att tjuvsmaka. Glömde köpa.

Men vi mumsade pepparkaksdeg igår. Nu är den slut. :(

Och provsmakade saffransbullarna, fyllda med socker, smör och vit choklad. :D

Och drog fram julskivorna, inte de traditionella ännu, lite mer ös än så länge.

• Liten med Mindre

Alltså - vi mumsade inte upp hela peppisdegen - bakade en väldig massa kakor också.

• Liten med Mindre

Kavlar ut som till vanliga bullar. Brer på mjukt smör, strör över socker och vaniljsocker (tar en te-sil till det senare), strör över hackad vit choklad (grovhackad).

Rulla ihop och skär till bullar. Ställ i form. Har också på pärlsocker efter penslingen - mycket socker blir det. :)

200g vit choklad till en bulldeg (50 g jäst)

• Liten med Mindre

Mmm, det är vår receptionist som är läckergom och förmedlar goda bakrecept. Och nu kläckte hon precis ur sig att hon testat ett recept på vit chokladmuffins med hallon. Som hade varit kanongott!

Och så undrar ni varför jag tränar... :)

• Liten med Mindre

Snart så - det går mycket fortare och ser väldigt gott ut att skära vanliga bullar av saffransdegen.

Ett annat bra tips jag hittat är att hälla 50 g smält smör över degen när den ska jäsa. Den kladdar aldrig för mig när jag gör så.

(Minns barndomens lussebullsbakande med deg upp till öronen. Ett aber att rulla kladdeländet.)

• Liten med Mindre

Så - nu till en fråga:

Vad har ni för jultraditioner som ni vill föra vidare / har överfört till era barn?

• Liten med Mindre

Svarar själv:

Hembakat
    Kuddpaket
    Morgonjulklapp
    Göra godis
    Titta på luciatåg (eller för barnens del, delta)

Inser att jag själv har frångått endel traditioner som var oumbärliga när jag var liten. Vill ju gärna återuppta dem också förstås. De flesta är matrelaterade.

• Liten med Mindre

Minns när jag ställde fram en burk pepparkakor i studenthemmet i Singapore. Ställde fram den på kvällen, tom på morgonen.

De var riktiga kakmonster. Fast lika bra var det. Kakorna var knapriga ca 20 sekunder efter att du hade öppnat burken. :)

Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???