Inlägg från: BrudSommar2006 |Visa alla inlägg
  • BrudSommar2006

När märker man av att man är...GRAVID???

Snart så -grattis, grattis!! Synd att vi ska ha julfest här just idag så att jag inte kan komma ikväll och umgås med er, nu när jag äntligen klarar av att börja ge mig ut bland folk igen utan att kräkas på dem.

Jag provade apotekets åksjukearmband, det står att de är testade speciellt för illamående vid graviditeter så jag tror inte att det är någon fara att använda dem. Fast för mig var de helt värdelösa. Sedan provade jag Postafen åksjuketabletter som de rekommenderar att man ska prova innan man får receptbelagt utskrivet. De blev jag bara sjukare av men också värt att prova. Hjälper inte det heller så varför ligga hemma och kräkas i flera veckor när man inte behöver, beställ tid hos din vanliga husläkare och få Lergigan utskrivet, det är meningen att de ska ta hand om sådant innan man får sin första tid hos MVC. Lycka till och hoppas du inte blir så illa däran som jag har varit men då ska man nog ha otur!

I värsta fall får man strunta i lagad mat och leva på fil och nyponsoppa men det går det med.

Låt bli apelsiner, det är alldeles för starkt, det kan man bli riktigt dålig i magen av! Möjligen apelsinmarmelad på rostat bröd i så fall.

• BrudSommar2006

Ris kan man må riktigt illa av, det är för hårdsmält. Möjligen att sådant där geggigt kinamatris går bättre. Ägg är ganska hårdsmält men för mig har det gått bra. Annars finns det flera syrliga frukter och fruktjuicer man kan bli dålig av men man får väl prova sig fram. Fet mat kan man få ordentlig halsbränna av men vad är väl lite halsbränna jämfört med att inte få i sig något alls så det har jag stått ut med.

I går var vi och hämtade en barnvagn vi fått av bekanta, det var snällt av dem, där sparade vi ju in några slantar i alla fall.

• BrudSommar2006

Jag har försökt läsa ikapp nästan en veckas inlägg nu, mycket att göra på jobbet i början av veckan och nu har jag varit hemma sjuk sedan igår, det är väl det där förkylningsviruset alla går och drar på.

FruL - fantastiskt bra beslut att åka hem!!!

Skärgårdsbruden - har du fått tabletter nu då att försöka med medan du är hemma?

Var på dietistmöte på MVC i veckan, det var jag som fortfarande knappt kan äta varm mat och ett rum fullt med glada gravida som allihop tydligen mådde hur prima som helst, suck.

På måndag är det UL och jag vill så gärna få veta vad det blir men jag har läst att de nästan aldrig kan se det.

• BrudSommar2006

CicciL - du anar inte hur otroligt avundsjuka vi andra är på dig som inte känner någonting!! Det är ju helt fantastiskt att du har sådan tur!!

Sedan har jag egentligen aldrig begripit innan jag började försöka själv, och i och för sig är jag tacksam att det inte tog så jättelångtid, men framför allt sedan jag började läsa den här, eller det var väl egentligen den första tråden, hur knepigt det faktiskt är. Att det kan drabba någon stackare kunde man ju tänka sig men att det ska vara så här svårt för så många, det hade jag i min vildaste fantasi inte kunnat föreställa mig, så naiv var jag.

Det är ju helt fantastiskt att ha den här tråden som stöd och att hämta goda råd från!

Men nu måste det bara börja komma fler plus!

• BrudSommar2006

Måste hålla med Snart Så, vi körde också varje dag runt böjen, men det är ju bara några dagar det är frågan om. Varannan dag vecka efter vecka tror jag inte att vi hade orkat.

• BrudSommar2006

Snart så - jag mår väl sådär, jag kräks inte i alla fall men jag knaprar Lergigan fortfarande och ska till MVC och hämta ett nytt recept idag. Att få det hemskickat var tydligen för svårt och e-recept tror jag aldrig kommer att komma till den där praktiken. Sist jag var där stod de och kliade sig i huvudet och konstaterade att när de nu äntligen kommit sig för med att slå på datorn så kom de inte ihåg lösenordet...

CicciL - ja egentligen har jag ju också läst att man inte ska köra mer än varannan eller var tredje dag men när det nu var frågan om några dagar runt böj bara så körde vi på. Är fortfarande avundsjuk!

• BrudSommar2006

Storasystern - ja, det är det som är så irriterande med det här, inga bra råd verkar egentligen vara speciellt bra råd eftersom det som fungerar för en person verkar vara helt omöjligt för någon annan. Det är ju rent uselt vad naturen verkar ha tänkt ut det här dåligt!

• BrudSommar2006

muggles - det kostar här uppe också, det är bara gratis när man fyllt 35 eftersom risken ökar då.

Var på ultraljud igår, ville så gärna få veta vad det blir men tyvärr så låg den med navelsträngen mellan benen så det var omöjligt att se. Funderar på om det är värt att boka in privat ultraljud längre fram bara för att få veta eller om man ska strunta i det nu.

Jag fattar inte att man inte känner någonting så som barnet far runt och rör på sig hela tiden. Jag visste inte att fram till vecka 20 är barnet ungefär lika långt som man har gått veckor förresten.

Nu har jag fått ett beräknat datum i slutet av maj så nu får väl BM äntligen inse att hon har räknat fel hela tiden.

• BrudSommar2006

På tal om att magen känns spänd förresten, i början när man drog in magen så rörde sig bara övre delen av magen och den undre var hård, det var en underlig känsla. Nu om man skulle försöka dra in magen så rör den sig inte alls, hela magen är stum. Men man vänjer sig vid det också.

Synd bara att mammaunderkläder är så obehagliga, trosorna har oftast en vass silikonkant upptill och strumpbyxor verkar bara finnas med extra stöd för magen och då är de så hårda att det känns som att man får blåmärken över revbenen.

• BrudSommar2006

Muggles: Aha, i så fall tycker jag att det är orättvist! Hoppas att du slipper betala.

Jag mår lite bättre nu i alla fall, jag behöver oftast bara ta en tablett på eftermiddagen och jag kan gå ut och äta varm mat nu och hämta hem mat. Laga mat hemma är fortfarande svårt men med tanke på hur det har varit så är det inte så illa. Om man nu bara kunde bli av med förkylningen innan jul...

Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???