• LillaFrugan

Vad gäller om man måste åka bort......

Hej! Måste få svar på en fråga och vet ingen som kan hjälpa mig.

Vad ska gälla i ett sådans läge som detta:
    Jag måste åka till Göteborg (bor i STHLM) på utbildning inom företaget. Jag måste vara borta mellan Måndag-Torsdag dvs. sova över på hotell i tre nätter. Företaget betalar hotell och flyg, men vad har man för övertidsersättning osv?

Hoppas ngn vänlig som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Vad gäller om man måste åka bort......
  • Fröken Malm

Du måste väl få traktamente?

• Johans2B

Du har rätt till traktamente för de dagar du är borta. Vet inte hur mycket det är för Sverige. Men det kan du hitta på Skatteverkets hemsida.

Övertid får du om kursen håller på längre än din vanliga arbetstid. Jag har inte varit med om att man får betalt för hela tiden man är borta utan det har för min del varit betalt för den tiden jag jobbar, dvs i snitt 8h per dag.

• LillaFrugan

Hej och tack för svaren.
    Ok, så man får ingen ersättning om man sover hemifrån?
    Menar att min arbetstid slutar ju 17:00.
    Så kvällen och natten är inte ersättnings berättigat?
    Men flyget kommer kl. 21:20 på Torsdag, dvs drygt 4 timmar senare än vad min ordinarie arbetstid skulle sluta.

• Johans2B

När det gäller själva resdagarna så finns det något som heter restidsersättning som vissa företag använder sig av, eller så får du betalt som vanligt. Dvs den tiden läggs på den redan arbetade som övertid att ta ut i pengar eller komp. Lättast är att du kollar med ditt jobb hur du skall redovisa din tid. Traktamentet är till för att täcka de extra kostnader man har när man reser.

Svar på tråden Vad gäller om man måste åka bort......