• Brud nyårsafton 06!!

Efternamnet!!!

Jag gifter mig på nyårsafton (ni kanske gissade det utifrån min signatur!!!) och jag undrar lite hur ni andra gjort med ert efternamn. När ska man börja använda sitt NYA efternamn?

Jag börjar jobba ca 2 veckor efter vigseln och skriver ständigt under olika dokument.
    Ska man vänta med att använda den nya underskriften tills efternamnet blivit godkänt av hela systemet eller gäller den från den dagen som man gifter sig?

Känns ju konstigt att koma tillbaka till jobb och fortfarande använda sitt flicknamn. Namnändringen är för övrigt redan inskickad till skatteverket så de väntar i stort sett bara på att få in pappret från prästen.

Tacksam för era infallsvinklar på det hela!!

• Svar på tråden Efternamnet!!!
  • viktualia

Formellt byter du namn i och med vigseln och ska alltså från och med minuten efter vigseln använda ditt nya namn.
    I verkligheten dröjer detta tills vigseln är registrerad hos skattemyndigheten.

Vill du veta mer exakta detaljer kring detta? Kolla www.skatteverket.se eller ring dem!

• november_fru

Vi gifte oss på en lördag och på tisdagen efter fick jag papper från skattemyndigheten att jag hade bytt namn, så här gick det väldigt fort.

Självklart så använde jag mitt nya namn redan dagen efter vi hade gift oss, kändes mer rätt att göra det.

• TingelingAnna

När jag skrev under saker använde jag mitt nya namn, utom när jag skrev under när jag handlade på minutenkort. Då använde jag mitt gamla namn till dess att jag fått ett nytt kort med det nya namnet.

Svar på tråden Efternamnet!!!