• Anonym

Fin kyrka & festlokal i Dalarna???

Hej
    Vi går och fundrar på att gifta oss i sommar så vi är på jakt efter en mysig inte allt för stor kyrka (ca 100 pers) i Dalarna, (Mora, Falun eller Borlänge trakten). Om det finns en fin festlokal i närheten är det ännu bättre.
    Är det någon som kan hjälpa oss???

Tacksam för snabbt svar.

MVH BröllopiDalarna

• Svar på tråden Fin kyrka & festlokal i Dalarna???
  • Percy

Hej!

Vi gifte oss i Sundborns Kyrka utanför Falun. Jättevacker och lite färgglad träkyrka (med målningar av Carl Larsson)och dessutom är den inte så stor. Vi var ca 100 personer och fyllde upp hela huvuddelen. Plus också för den korta gången

Festen hade vi på Bergalid i centrala Falun. Det är ett gammalt pampigt stenhus som frimurarna i Falun äger och hyr ut. De tar in ca 100 personer. De har en cateringfirma som sköter maten/serveringen och man får ta med sig egen alkohol. OBS - bör bokas tidigt!

Hör gärna av dig om du vill veta mer och lycka till!

• dalabrud

Vi ska gifta oss i Torsångs kyrka och ha bröllopsfesten på restaurant Haganäs. Jag tycker båda platserna är mycket vackra och de är dessutom inte så stora. Kyrkan känns som att den blir full med 100 pers, restauranten kan till o med vara för liten, tror att den är lagom för våra 50 gäster.
    Rankhyttan har vi också tittat på, det var också väldigt fint, men lite slitet tyckte jag.

• Jungfrun84

Hej Anonym!
    Här kommer lite tips eftersom jag själv bor i Dalarna dvs Mora...det finns en vacker Herrgård som ligger mellan Mora och Orsa som heter Bäcka Herrgård den rymmer 100 personer,det är vad jag vet den ända herrgården runt mora....sen finns det en hel del bystugor...www.backaherrgard.se är adressen till deras hemsida...utanför mora finns det ett ställe som heter kättbo där är det ett fin kapell och en bystuga som rymmer mellan 70-80 personer,min syster hade sitt bröllop där i sommras det ligger 3.2 mil utanför mora www.ydhag.com/kattbo där kan du titta på bilder!

• Vickan, numera fru

Vi gifte oss i Oxbergs kapell som är en liten röd träkyrka med plats för ca 100 besökare. Den ligger ca 3 mil från Mora.

Festen hade vi på Bäcka Herrgård och det var MYCKET bra! Carina som driver herrgården är kanonbra att ha att göra med!Bredvid herrgården finns stugor att hyra så vi hade tredagars bröllop. På fredagen hade vi lekar och enklare middag som serverades på dansbanan som ligger bredvid herrgården. (Detta ordnade vi själva).

Lycka till i bröllopsplanerandet!

• Mollie

Vi gifte oss i det fria i somras men vi hade festen på Björkans Pensionat i Enviken ca. 3 mil utanför Falun (norr) och det är ett urmysigt ställe med närhet till bad och övernattning för gästerna! Toppen att ha fest och övernattning på samma ställe!
    Annars så rekomenderar jag Amsbergs kapell, Borlänge där det iofs är många som gifter sig, men ack så mysigt!!

Lycka till!

• Jungfrun84

Till Vickan,nu mera fru!
    Har du eller ni lagt ut några bilder som man kan se ifrån erat bröllop?I sådana fall vilken är adressen?Hur kom det sej att ni valde just det stället?

• dalkullan

Jungfrun84, jag såg bilderna från din systers bröllop. Vackert brudpar! Finns du med på någon av bilderna? Det vore kul att få ett ansikte till signaturen så att säga.

Kram!

• Jungfrun84

Hej Dalkullan!
    Jodå..jag finns väl med på några st..ganska kort är jag..brunt hår,har nån slags dräkt av nått slag i begiefärg...får väl se om du hittar mej nu då...lycka till

• Jessica 31/5

Vi ska gifta oss i Sundborns kyrka utanför Falun, men även Svärdsjö och Svartnäs kyrkor är mycket fina. För festen finns flera olika alternativ, vi har en budgetvariant i en bystuga vi hyrt i två dygn för 500:-. Ett lite dyrare förslag är mässen på regementet i Falun, mkt fina lokaler och trevlig personal. Gammelgården i Svärdsjö är mycket fint sommartid.

//Jessica

• Anonym

Hej alla!
    Tack för alla tips! Nu har vi hittat.
    Kram

• Anonym

Hej Dalabrud!

Det blev samma som dig (Torsång). Där gifte sig min fästmans bror för några år sen. Vi tycker den är jättemysig. Jag tyckte mycket om Stora Skevdi kyrkan men min fästman tyckte den var för stor och därefter mindre familjär.

• Anonym

Hej Dalabrud!
    Vem kommer ni att ta som fotograf?
    DT

Svar på tråden Fin kyrka & festlokal i Dalarna???