• pickolina

Deppig

Problemet är ju att allmänläkare sällan har kompetensen att ställa en diagnos så som depression.. Å tyvärr gör de det alldeles för ofta och alldeles för lättvindigt i dagens läge.. Vilket kan ställa till med alla möjliga trista situationer..

• pickolina

Självklart så ska man söka hjälp ändå.. Men man ska vara uppmärksam och medveten. En läkare som efter ett besök ställer diagnosen depression och skriver ut medicin skulle jag inte lita på, tex...

• pickolina

Hmmm, sedan är det oxå så att sömnbrist leder till att man mår sämre. Då börjar man ofta med sömnmedel och sedan är det igång... Sömnbrist och sömnmedel kan nämligen båda ge biverkningar så som depression och ångest och då börjar man behandla de symptomen oxå och det ger andra biverkningar osv osv... En evig ond cirkel som kunnat undvikas med rätt behandling istället. Detta fenomen har diskuterats på nyheterna den sista tiden.

• pickolina

Jag är själv felbehandlad för depression. Ätit div mediciner som gett alla möjliga biverkningar och när jag slutat med dem har jag insett att jag mår bättre utan. Medicinerna har hjälpt när det varit som värst och sedan har de hållt mig kvar i ett lägre läge än jag egentligen varit. Vilket är EXTREMT vanligt... Jag mår mycket bättre när jag är helt medicinfri... Å jag har inte testat några mediciner -Zoloft, remeron, fluanxol, sobril, atarax, esucos, theralen, stilnoct osv osv i en låååång lista... Nu, efter 4års tid verkar det som att de vaknat upp och vill komma till botten med problemet och hitta RÄTT behandling... De har varit helt underbara mot mig de här åren och jag skulle aldrig klaga på dem men jag önskar att denna stund kommit i ett tidigare skede..och det kunde det gjort om de brytt sig om att nå roten till problemen istället för att bara lättvindigt säga "depression, ångest och sömnstörning" och sedan medicinera.

• pickolina

Sverige har den högsta procenten deprimerade människor (eller om det var en av de högsta).. Å detta beror inte på att vi är mer deprimerade utan på att vi är överdiagostiserade och överbehandlade...

• pickolina

Lyckligt gift sedan 20/5 -06

-Du låter som ett textexempel på vad de diskuterat mkt på tv denna vecka. En människa som går igenom en livskris ska inte behandlas för depression.. Å sömnbrist leder ofta till en mental och fysisk kris, när man behandlar detta så ger behandlingen biverkningar som oxå sedan börjar medicineras mot... En ond cirkel, heeelt i onödan!

Jag vill inte påstå att det verkligen är så i just din situation. Det har jag ju ingen aning om, men jag ville ändå säga att din berättelse låter som ett textexempel på felbehandling... Men självklart behöver det inte vara så!.. Vill bara väcka folks tankar lite kring ämnet...

• pickolina

Lyckligt gift sedan 20/5 -06

Som jag skrev så menar jag inte att ifrågasätta just din diagnos, situation eller medicinering. Jag är varken expert inom området eller känner dig, så det skulle jag aldrig göra.. Ville bara påpeka att din berättelse låter som många andras berättelser, där det ena lett till det andra och de felbehandlas i onödan under lång tid. Med alla möjliga komplikationer till följd av detta.

Sedan kan jag även lägga till att dessa mediciner kan verka som att de hjälper även om man inte lider av depression och det kan jag intyga av egen erfarenhet!..

• pickolina

Jag tycker även att denna tråd återspeglar problemet i primärvården/samhället. Här har vi en tjej som beskriver att hon mår väldigt dåligt och inte vet vad hon ska ta sig till eller hur hon ska orka.. Och direkt så får hon rådet -gå till läkare och börja medicinera!.. :-O Shit! Är det lösningen numera???

Jag är inte alls emot att söka hjälp eller att medicinera om det behövs, tvärtom så är jag för det.. Men sjukskrivning och medicinering är inte alltid den bästa lösningen och absolut inte den enda lösningen. Vilket man kan få uppfattningen av att det är idag. Livskriser, sorg och nedstämdhet är normala tillstånd och tillhör livet. Något är fel när vi börjar sjukskriva och medicinera för normala tillstånd.

• pickolina

Men tro mig, jag vet hur det är att må dåligt!.. Å jag tycker absolut att TS ska söka hjälp. Å även tänka på att vara oerhört noga med kost och motion, som ofta kan vara mer effektivt än antidepressiva medel faktiskt.

Jag gillar bara inte synsättet och nonchalansen som läkarna och allmänheten fått.. Mår du dåligt, jaha, men här har du en massa piller så ska du se att allt blir bra igen..

Svar på tråden Deppig