Inlägg från: utvandraren |Visa alla inlägg
  • utvandraren

Summan av allt fortsätter

Ser på mitt inlägg fråm igår att jag kanske lät lite bombastisk! Jag menade verkligen inte att trampa någon på tårna som slitit sig igenom en lång utbildning för att senare inte få jobb! Vilket verkar vanligt i Sverige. Jag syftade mer på den lite självömkande/avundsjuka tonen som ofta går igen i trådarna här....

Vi har det kanske lite för bra här i Sverige, så ibland finns det nog fog för histirier som denna:

En amerikan, en tysk och en svensk satt på en bar i New York.
    På andra sidan gatan går en man som är på pricken lik Jesus. De sprang över gatan och frågade:
    - Ursäkta, du är så himla lik Jesus. Är det kanske du?
    - Ja visst är det jag! Kan jag hjälpa er med något?
    Amerikanen sa: Åh, jag har så jätteont i ryggen, kan du göra något med det?
    Sagt och gjort, Jesus la handen på amerikanens rygg och vips var han botad.
    Så vänder sig Jesus till tysken, Vad kan jag hjälpa dig med?
    -Jo, jag lider av en svår migrän...
    Jesus tog tyskens huvud mellan händerna och vips var han botad!
    Tillslut vänder sig Jesus till svensken,
    Kan jag hjälpa dig med något? Varpå svensken häver ur sig:
    -Rör mig inte, gubbjävel! Jag är sjukskriven!!

• utvandraren

Mmmmm. Verkar vara ett klurigt språk denna kinesiskan! Skönt att man inte behöver befatta sig med det, men lite avis på er personliga utveckling är jag nog! Språk är som sagt aldrig fel!

• utvandraren

Har just packat upp ett packet från Strawberrynet med en massa Philosophy produkter som jag fått häng på. De säljs inte i Norge så då blir det Hongkong.... Gillar så att det är så noggranna innehållsförteckningar och ingen parfym! *gnuggar händerna inför testen*

• utvandraren

Vilket märke är det du vill ha Lapinette?
    Du behöver inte tänka på tullen från Strawberrynet eftersom de alltid betalar tillbaka(faxa, maila in tullhandlingarna).

Lourdes, Jag köpte Help me retinolkräm-verkar bra. Purity made simple-jättebra. Mera Hope in a jar som jag haft förr och en skrubb(känns skön) som jag inte kommer ihåg vad den heter.
    Annars ÄLSKAR jag Falling in love serien, har inte luktat på Amazing grace.....
    De har också en super handkräm som luktar lemon curd... mmmm.

Gemma! Det är bara att handla så kommer det i ett trevligt paket med lila sidenband runt!!
    Kommer ihåg att du frågade om norsk musik. Jag är också en stor fan av Kins of Con... och så älskar jag Magrugada och även Ane Brun. Det var ett tag sedan vi hörde från Røyksopp...

• utvandraren

Ha en trevlig semester Izunia! Är det mkt snö? Jag diggar St. Anton men det är många år sedan jag var där... Hade grymt kul på Crazy Kangaroo.....

• utvandraren

Då var en sliten Utvandrare tillbaka efter en lååååång, slitsam men lärorik helg. Jag har upplevt alla sommelierers våta dröm i ett privat sällskap utan några som helst ekonomiska gränser. Kul att se och få ta del av en värld som är få förunnat...

Nu är jag tillbaks i verkligheten igen, och sitter och försöker jobba undan lite mot min Sydafrika semester.

Jag har aldrig tid att se på Tv men i mitt nästa liv ska jag kolla in 24!

• utvandraren

Tiffany vet sannerligen hur man väcker HA-begäret hos alla flickor....

• utvandraren

Grattis till väl överstådd examen, Gemma!
    Kändes det bra? Jag är bara dödsimpad över dina språkliga prestationer...

Här skiner solen, något som värmer ens något "vintern-kommer-aldrig"deppade humör. Jag var i fjällen i helgen och det bara rasade ner snö, men eftersom turen innebar 6h bilkörning enkel sträcka så var jag inte helt förnöjd då heller.... Suck! Vi höll på att inte komma upp på hyttetunet på söndagen, ruskigt läskigt att börja glida neråt med bara dalen ruvande nedanför!

Izunia! Stort grattis till intervju.. Det kommer gå strålande ska du se!!! Hoppas ni får lite snö så att backarna blir bättre.

Idag ska vi ha julbord med jobbet, så då måste jag väl klämma mig i en klänning och finna fram partyhumöret! Vi har aldrig jultema över våra julbord om någon undrar varför vi har den i januari, utan det blir bara en helt vanlig 5-6rätters med vin från oss och vår systerfirma som också importerar.

Ja, då ska man kanske återgå till jobbet igen då...

• utvandraren

Ps, Gemma! Kan du inte länka dit du ska? Vore kul att se lite äkta "kinesisk lyx"...Är det inte för kallt för att bada?

• utvandraren

Hello girlies!

Lite trött i ögat idag efter en trevlig middag med mina arbetskompisar och deras respektive. Vi fick en bra 5-rätters bestående av
    skaldjurssoppa tillsmakt saffran med pilgrimsmusslor.
    Lax med rödbeter, fänkål och en kraftig beurre blanc.
    Andbröst med potatiskaka och en kraftig apelsinsås.
    Roquefort med syltade päron och creme brulee.

Gemma! Hotellet såg ju fint ut och miljön häftig. Förstår att du glädjer dig!

Nu ska jag klampa ut på lite tunn is och belära alla intresserade lite! Hoppas ni inte tar illa upp, men det borde komma alla livsnjutare till gode!

Utvandrarens vinskola del 1.

Några vanliga missuppfattningar inom vinvärlden:

Chablis är ett område och en vintyp. Är alltid lagad av druvtypen CHARDONNAY. Chardonnay är vinvärldens "volvo"druva som funkar överallt och är enkel att sköta. Den ger allt från Chablis friska, slanka mineralska viner till Australiens feta, ekfatstonade typ. Beroende på klimat och jordsmån.

Vit Bordeaux är därimot en blandning av druvorna Sauvignon Blanc och Semillon. Sauvignon Blanc ger friskhet och aromatiska toner och Semillon ger fethet och kropp. Dessa druer kompleterar varandra. Ni hittar dessa 2 i Sauternes också.

Vill ni veta mer?

• utvandraren

åh.. när jag var i Paris för någon vecka sedan så åt vi på ett SUPERROMANTISKT ställe vid Champs-Elysee. Hotel Daniel. De är medlemmar av Relais-Chateau. Underbart men jag är rädd att det kostar skjortan...
    Vad får det kosta? Har Time-out hemma så jag kan kolla lite åt dig... Vart vill ni bo?

• utvandraren

Röd Bordeaux:
    Blandning av några eller alla dessa druvor:
    Cabernet Sauvignon, Cabernet Franc och Merlot. Bordeaux är ett kyligt distrikt och man sprider risken med att ha flera olika druvor att blanda med. Distiktet delas av en älv, Gironde och man pratar därför om västsidan och östsidan. Västra banken har mkt grus i jordsmånen och östra banken mer lera. Merlot trivs bäst på östra sidan och Cabernet Sauv. till väst.
    Betyder att f ex: Pomerol=mkt merlot
    Margaux= mkt Cab.Sauv

• utvandraren

Har flera bra restauranter att rekomendera Roslagsbrud!

• utvandraren

Jag har sett Sideways- riktigt underhållande måste jag säga men för att vara "vinexpert" så är han allt ganska enkelriktad tycker jag!!

Lapinette. Du har helt rätt i att Pinot Noir är drottningen i Bourgogne. Man snackar eg. bara om Pinot Noir och Chardonnay, det är de 2 som gäller! Jag smakade lite gudomlig Pinot i helgen i prisskiktet allt för dyrt... Underbart att bli bjuden på!!
    Pinot Noir är helt motsatsen till Chardonnay om man tänker på flexibilitet, riktigt svårodlad, kinkig och sjukdomsbenägen. Men får man det till... WOW!

• utvandraren

Ah... Mina studenter, kul med lite uppmuntring!!

Enligt vinvärldens Champagneguro nr. uno: Rickard Juhlin(var stolt över att vara svenska..) så är det ca 47 miljoner bubblor i en flarra champis, men detta varierar med champagnens ålder/stil etc. En kuriositet är att Mr Juhlin faktiskt blivit dubbad till riddare av Champagne, inte illa. Hans bok 4000 Champagner är grym om någon av er vill läsa mer!

Utvandrarens Champagneskola Level 1.

Champagne är ett av världens kyligaste distrikt, viner därifrån blir automatiskt syrliga och de stilla vinena från regionen är inte mkt att skryta om. Bubblorna var från början en olycka, då jäsningsprocessen stannade av i och med att temperaturen sjönk och sedan startade upp igen på vårkanten(i flaskan). Men bubblorna ger en extra dimention till vinet och gör att syrligheten inte blir lika framträdande. Gottigott!

De används 3 druvor i Champagne: Pinot Noir, Chardonnay och en som heter Pinot Meunier. De 2 första ger de bästa vinerna men allt som oftast blandas alla 3. Att det går att använda 2 röda druvor till vitt vin beror på att all färg sitter i skalet och man använder bara saften.

Så här gör man:
    Alla sorter jäser för sig i stora tankar. Sedan blandar källarmästaren ihop en basvin som tappas på flaska. I flaskan tillsätts också en vätska bestående av socker och jäst och korkas igen. Då sker det en andragångs jäsning på flaskan och samtidigt bildas en biprodukt CO2, eftersom koldioxiden inte har någonstans att ta vägen så fördelas den i vinen. Det bildas också en jästfällning i flaskan som vinen lagrar på i minst 15 månader, efter ca 18 mån kan man märka en "brödig" ton i vinet som kommer från jästen. När vinet är färdiglagrat vrids flaskorna försiktigt från horisontalt till vertikalt läge med korken neråt. Denna fryses sedan ner och då kan man skjuta ur en ispropp som innehåller

• utvandraren

..jästfällningen. Sedan toppar man upp flaskan med vin som är sötat i önskad grad Brut är den vanligaste och det är torrt. Sen e det klart att sätta på etiketter och sälja!

Cava tillverkas på samma sätt men med kortare minstatid på fällningen i flaskan.

Vi tar Rosé i morgon va??

Jo, en viktig sak till, jordsmånen innehåller en speciell typ krita som ger en flott mineralitet i vinet!
    I Chablis finns en annan krittyp som gör Chablis så mineralskt och speciellt!

Gemma! Du kan kanske prova en Sauvignon Blanc med lite fatlagring? Tycker iofs det är konstigt att du gillar riesling eftersom det är både slankt och syrligt! Dricker ni halvtorra?

• utvandraren

jag skriver dålig svenska....

• utvandraren

Kom på en annan kuriositet...
    Förr var det stora problem med exploderande flaskor, på mitten av 1700-t började man använda sig av starkt engelske glas men så sent som 1830 exploderade 80 % av flaskorna i källaren så de som jobbade där gick runt med järnmasker. ..

Trycket motsvarar 6 G.

• utvandraren

Snacka om att prata för sig själv....

Nu ska jag laga lite mat! ps. har försöt byta nick! Blir spännande att se om det funkar!

Svar på tråden Summan av allt fortsätter