Buppi - hur blev det?
Hur blev bröllopet och festen på Tranesgården? Hur gjorde du med frisör, catering, blommor, fotograf osv osv... Berätta, berätta!!!
Hur blev bröllopet och festen på Tranesgården? Hur gjorde du med frisör, catering, blommor, fotograf osv osv... Berätta, berätta!!!
Ha, vad kul att bli efterlyst
Bröllopet blev fantastiskt, helt klyschigt underbart. Om jag skulle göra om det hade jag inte ändrat på någonting! Här är länken till min långa berättelse som jag skrev precis efter:
www.brollopstorget.se/Forum-1-23/m1781206.html
Mycket av det du frågar efter fixade vi själva men jag kan ändå göra en lista här.
Catering: Vi fixade all mat med hjälp av familj och vänner. Köket på Tranesgården är utmärkt, möjligen skulle man kunna önska bättre kylar, vi frestade på kapaciteten ordentligt (Kan också ha berott på vädret - över 30 grader varmt!). Vi dukade även upp egen frukostbuffé till våra övernattande gäster, men den som Gerd erbjuder på vandrarhemmet är jättegod om man hellre vill låta alla köpa själv.
Dryck: vi köpte nästan allt i Tyskland och bjöd på allt, inklusive massor av öl till grillfesten och öppen bar efter bröllopsmiddagen.
Florist: Min mamma fixade brudbuketten (blev underbarast i hela världen), tre tärnbuketter, fyra knapphålsblommor, bordsdekorationer, lövad båge (den som hör till uteplatsen vid kullerstenstorget på Tranesgården) och brudnäbbsblommor tillsammans med två av mina pyssliga kompisar. Totalt kostade allt 1600 kronor (rosa rosor i olika storlekar, rosa nejlikor, rosa pioner, myrten till mitt diadem).
Frisör: jag var hos Elenor på Salong La Pe Tie i Tomelilla, rekommenderas! Hon fixade även tärnornas frisyrer för en liten peng, och min frisyr blev billigare än utlovat. Dessutom jättefin
Fotograf: en vän till familjen är fotograf och ställde upp. Vi tog en stor gruppbild med alla gäster på kyrktrappan - ett så trevligt minne! Han tog även gruppbilder med bara familj/tärnor etc, samt porträttbilder på oss två. Efter vigseln åkte vi på en åktur med min bror och stannade i solen på Brösarps backar för att ta lite mer bilder. Måste nog säga att min brors bilder av oss blev väl så bra som fotografens, kanske berodde det på att vi hade gott om tid, hade kommit bort från kyrkan och kunnat smälta intrycken lite. Med honom bakom kameran var vi helt avslappnade och kunde leka fotomodeller
Musik: kantorn kompade en kompis som sjöng i kyrkan, och till kvällen hade vi musik på datorn som vi spelade. Anläggningen hade vi hyrt på HighWay i Lomma. Om vi hade haft några tiotusenlappar liggande hade jag nog gärna lagt det på levande musik, men det prioriterade vi bort.
Övernattning: Nästan alla våra gäster fick plats på vandrarhemmet. Kolla med Gerd exakt hur många rum det finns och hur många sängar i varje. Det var en väldig massa pusslande på slutet, då jag utgått från att det fanns 90 bäddar, och de hade möblerat om lite och det stämde inte längre. Som tur var (?) fick vi några återbud, och det fanns två privata uthyrningsrum i byn som vi kunde hyra. På själva bröllopsnatten bodde min man och jag på ett bed & breakfast ett kvarter från Tranesgården. Det var ett fint gammaldags rum i en korsvirkeslänga (tror vi betalade 500 kronor för en natt), men för min skull hade vi kunnat sova var som helst, efter som det var just det vi gjorde (sov alltså).
Nu kan jag inte komma på något mer, men om du har frågor så svarar jag gärna!
Kram från Buppi
Vanta lite, Buppi, hur fick du ditt smeknamn? Jag har namligen aldrig hort talas om nan med det smeknamnet forut.. Jag kallades for det nar jag var liten..
Hej Kackelmaja,
Jag har två äldre bröder, som när jag föddes var 12 och 14 år gamla. De tyckte att jag såg ut som Betty Boop med mörka ögon, lockigt hår och runda kinder, så de började kalla mig Boopi, som sedan blev till Buppi. Inom familjen och av dem som känt mig sedan jag var liten kallas jag fortfarande Buppi, men inte av kompisar eller av min man. Ett tag funderade jag på att be alla sluta med det för att jag blivit "vuxen", men kom på att det är en del av min identitet, och i min familj känner jag mig som just Buppi.
Hur kommer det sig att du kallas för det då?
Hej Buppi!
Tack så mycket för din detaljerade beskrivning, jag hittade din berättelse precis efter att jag hade skrivit detta inlägget, men man man kan ju inte plocka bort inlägg...
Var bor ni "normalt"? Bor ni på Österlen? Vi bor i Lund, men har släkt på Österlen och det är därför valet föll där. Vilken kyrka gifte ni er i? Vi ska gifta oss i Simris kyrka, så det tar ju en stund att åka där emellan, men det ska väl gå bra hoppas jag.
Hej Majasmarie,
Vi bor också i Lund, och har egentligen ingen anknytning till Österlen. Vi ville ha en typisk skånsk miljö för alla tillresta norrländska släktingar, och ett ställe som funkade för tredagarsupplägget med övernattning. Skåne-Tranås funkade perfekt!
Vi gifte oss i Vitaby kyrka. Det är två mil mellan kyrkan och S-T men det var absolut inga problem. Nästan alla gäster hade egen bil eller kunde samåka, och så hade vi hyrt en extra liten minibuss för att klara alla transporter hit och dit under helgen (bara drycken fyllde ett helt bagageutrymme ).