• Skivbaren.nu

hur få fram att vi faktiskt bytt efternamn?

Vi gifte oss på midsommardagen och min man och våra barn tog då mitt efternamn.
    De togs upp på bröllopet och även på festen i flera av talen.
    Vi har även berättat att de bytt efternamn, men de är enbart mina släktingar som skickar i rätt efternamn när de skriver brev till oss. (de har alltså förstått att han och barnen bytt namn) alla de hans släktingar skickar i hans gamla namn. även till mig!?
    Ja detta stör mig faktiskt, och han är inte så nöjd på de heller, eftersom jag inte är välkommen av flera i hans familj så känns de lite som att de nekar till att vi faktiskt gift oss nu.
    Jag vet att vi inte borde bry oss, men kan man på nått vettigt sätt få fram att vi vill få dem att skriva med rätt efternamn??

• Svar på tråden hur få fram att vi faktiskt bytt efternamn?
  • yrst

Alla brev/kort med fel namn kan ni ju returnera, alltså dra ett streck/kryss över namn och adress & skriva "addressaten okänd" och returnera det till avsändaren. Ta inte emot något med fel namn på. Det som lär hända då är antingen att de slutar skicka saker helt och hållet, eller att de skriver rätt namn.

• fröken Inga

viktualias förslag var bra tycker jag. Visa det tydligt men på ett ändå vänligt sätt.

Om de ändå inte fattar piken kanske det är som de säger, att de inte accepterat ert äktenskap. Då kanske det är dags att din man talar ut med dem...

lycka till. hoppas att det ordnar sig.

• Fru Cinderella

opps.. tackkort kanske var en dum idé. de har ni nog redan skickat.. läste nog lite slarvigt, sorry ;)

• anne på grönkulla

Mer än att själv använda det till leda, gärna som föreslagit i julkort, på brevlådan, på vykort, i samtal, etc etc etc så finns det nog bara akut ofina sätt...

Har turen att svärisarna inte särskilt kommenterat att jag inte bytt namn (trots att de nog förväntat sig det) men vad som skulle ha hänt om maken gjort det vet jag verkligen inte...

• Lady o Lufsen

Jag tror att det ligger lite ångest och mycket identitet i efternamnet, speciellt i den lite äldre generationen eftersom dom är uppvuxna med att "föra namnet vidare" och då inte bara adliga namn...

Har själv samma problem och min mans släktingar skriver alltid "sitt" namn trots att nu sonen har mitt!

• mammacatta

Jag började att ha för vana att säga hela min mans namn när jag pratade med honom.
    (Inför de som hade lite svårt att komma ihåg då)
    Likaså barnen, särskilt när jag tillrättavisar dem.

Till slut har det väl sjunkit in att han och jag har bytt till mitt släktnamn. Lite sura miner var det, men hallå, Andersson? Det är SUPERVANLIGT! Endast överträffat att Johansson faktiskt.

• Kirsto

mammacatta: När du pratade MED din man? *skrattar* Nästan lika roligt när du pratade OM din man. "Jag och Daniel Svensson gick på bio igår".

• mammacatta

Nej mera:
    Hörrudu anders andersson, vad pysslar du med?
    eller:
    Vad säger du anders andersson, ska vi ta å gå?

• Forsfors

varför inte bara skicka ut en påminnelse om att de bytt namn och att om de skickar saker i feln man så kommer de inte att kunna få dem sen. det kan ju handla om att folk faktiskt inte kommer ihåg.

• Kirsto

mammacatta: Skitbra. ( Så säger jag till mina elever när jag är/låtsas vara sträng. "Hördudu Anders Andersson, vad pysslar du med?" )

• Inte nån bridezilla?

Vi har tagit ett helt nytt namn, vi hade båda son-namn, inte så kul... Namnet har på ett sätt anknytning till min familj och vi tycker jättemycket om det. Mina föräldrar gillar det och även hans mamma, men svärfar håller hela tiden på att på skämt påpeka att ja, vårt namn dög inte minsann... Fast man fattar ju att han menar det (fast han är världens bästa svärfar, som min andra pappa nästan). Jag tycker att det är lite konstigt, han brukar inte ta vid sig så... Men det är väl kanske något som sitter i hos de äldre.... Vad vet jag!

• Inte nån bridezilla?

Oj, detta var en gammal tråd... Såg inte det.....

• Suzy

Missförstånd vad gäller rätt efternamn kan vara lite jobbigt... Kanske ingen stor grej egentligen men man vill ju faktiskt att folk ska veta vad man heter! :) Den närmaste tiden efter vårt bröllop hlsade min svärmor mig alltid med orden: Goddag fru Madsen (jag och maken har båda behållit våra egna namn). När jag påpekade igen att jag inte heter så sa hon att hon ändå skulle kalla mig vid hans namn, men det har hon faktiskt slutat med.
    Ett par av våra vänner adresserar fortfarande sin julkort etc med enbart hans namn numera... man skulle nog anamma nåt av råden ni redan gett! *ler*

Svar på tråden hur få fram att vi faktiskt bytt efternamn?