• slatka

Jag börjar bli orolig att det är något fel.

Jag har varit här på bt ett tag och nu på sistonen har jag läst om de som har blivit gravida trots att dehar ätit p-piller el mini-piller.
    Igår sade en kompis som a fått barn att det händer henne samma sak. Jag har ätit mina mini-piller i ca 5 år men det har inte hänt någon olycka men tack och lov( vill inte ha barn än då jag har väldigt stark förlosnnings skräck som jag måste först komma över plus att vi inte vill ha barn än) men grejen är den att jag slarvat med de ganska mycket. Så fort jag har mycket med jobb och annat glömer jag att ta de och ett tag gjortde jag så i ca 6 månader. Min undran är hur kan tjejer bli gravida och de har tagit de som det ska och jag som slarvar har det inte hänt någonting. Jag är orolig att det är någonting fel på mig?

• Svar på tråden Jag börjar bli orolig att det är något fel.
  • snuttungen

Slatka,

oroa dig inte du. Det är inte någon särskilt lång period varje månad som man kan bli gravid när man inte äter piller och har normal ägglossning, det handlar om typ 1-2 dygn. Då vill det till att man verkligen prickar rätt, även om spermierna kan leva flera dygn där inne och ligga och vänta på att ett fertilt ägg ska ha vägarna förbi. Jag tycker inte du ska gå och oroa dig. Och du, för förlossningsskräcken finns det jättebra hjälp att få på mödravårdscentralen, det finns något de kallar för Aurora-barnmorskor som gör allt för att hjälpa till. Kram på dig.

• jocelyn

Varför inte bara lägga in en påminnelse i mobilen så glömmer du inte att ta dina p-medel...Ett tips om du har svårt att komma ihåg dem.

• slatka

Det är precis så jag hade innan men nu har jag någon mobil som är dum så det går bara att lägg in 10 och sen glömer jag att förlänga, men jag har blivit bättre på det då jag tar nu de på morgonen efter frukost.

• Rugbytjej

Man kan bli gravid under 6 dagar per cykel, även om ägget bara lever i ca 24 timmar, just för att spermierna kan leva 5 dagar i livmodern.

Att slarva med minipillrena gör ju också att cyklerna blir konstiga och då lär man inte ha nån aning om när man har ägglossning.

Om du absolut inte vill bli gravid och ändå inte kan komma ihåg att ta pillrena skulle jag råda dig att skaffa spiral istället. Finns två sorter: hormonspiral eller kopparspiral.

Lycka till!

• slatka

Nu hjälper sambo mig att komma ihåg de så det är lättare och den enda jag är orolig att folk som ta de i tid bli gravida men inte jag som slarvar. hade jag velat bli gravid hade jag slutat men är inte aktuellt med det än.Efter sommaren har vi sagt.
    Grejen är det att jag har försökt med allt möljigt p-piller, och annat men ingeting har funkat jag har mått dåligt av allt annat så det har inte varit kul. De här piller är de enda som funkar och jag mår bra av de.
    Spiral har jag haft men blödningen har varit något så fruktansvärd men ännu värre blev mens verk.

• Rugbytjej

Jaa då förstår jag. Kondom då? Jag och min pojkvän använder det nu och jag tycker faktiskt att det går jättebra!

• slatka

Kondom tycker jag att det är faktiskt bra men han klagar som ingen annan.
    Har funderat på avbrutet samlag men han tycer inte om det plus det är mindre säkert än min piller(om jag glömer de)
    nu har jag mer normala arbetstider så jag är bättre att komma ihåg de.

• Mastermind

Jag är också otroligt glömsk, så jag valde att sätta in en p-stav istället. Är inne på min andra nu och är SÅ nöjd. Även om det kan bli väldigt olika med mensen. Men för det mesta har jag sluppit den helt. :)

Så du kanske också ska fundera på p-stav?

• Fea

Jag har satt min pillerkarta i tandborstglaset. Då kommer jag ihåg att ta dem när jag borstar tänderna på morgonen.

Svar på tråden Jag börjar bli orolig att det är något fel.