• MissJay

Hur stor buffert har ni?

Hejsan alla bröllopstokiga!

Jag och min m2b har gjort upp en budget på 35000 kr som bör räcka till allt vi tänkt. MEN jag räknar med att det kommer kosta mer än vad man tror och att det i slutändan tillkommer massa småutgifter som man inte kan förutse. Vi har en buffert på c:a 10 000 kr. Tror ni det räcker? Är det någon gift som kan berätta vad ni fick för oförutsägbara utgifter? Och hur mycket extra kostade det?

• Svar på tråden Hur stor buffert har ni?
  • margott

jag har aldrig gift mig, men om man utgår från bt budgetplanering har man nog rätt bra koll. ska ha buffert på 15.000. det som blir över går till resan =)

• anne på grönkulla

Ja, om ni har gjort en realistisk budget utifrån vad det ni vill ha och har råd med verkligen kostar, så bör inte budgeten behöva spricka med mycket alls. Så en buffert på nästan 30% är bra i det läget, skulle jag säga.

• Lady o Lufsen

Alla som har stor erfarenhet av att planera bröllop säger att man ska räkna ut alla poster och summera...sedan ska man lägga på 10.000 kr...så ni ligger nog i fas!

• alvbröllop

Vi hade en budget på 100000:- och jag tror vi hamna på 90000:- pga att vissa saker blev billigare än planerat. Men skulle jag haft en budget som låg på 35000:- så hade jag nog velat ha en extra slant på 10-15000:- så ni e nog på rätt spår.

Tänk noga igenom dina prioriteringar innan bara. Vi prioriterade de saker som skulle vara längst. Ringarna, fotografen (eller det hade jag prioriterat om jag inte hade fått min fotograf gratis) och resan (resan var i alla fall en vecka - bröllopet e ju trots allt över på en dag)

• jocelyn

När vi räknade ut budgeten så tog vi i i överkant för att slippa "överraskningar". Men 10% låter väl som något man "bör" ha ifall att något skulle tilkomma i sista sekunden? Nu har vi ju inte några låsta planer/kontrakt etc ännu så det blir ju att man får uppskatta kostnaderna.

• korall

en budget är ju till för att man ska få koll på vad allt kommer att kosta, så egentligen borde man ju inte behöva ha en buffert om man räknat in allting.

• NuÄrDetDags

Nja, korall, det vore naturligt bra om det funkade men jag tycker det är bättre att vara förberedd.

Det kan alltid finnas något man har glömt. Eller tänk om t.ex. fotografen eller solosångerskan ringer två dagar före bröllopet och har blivit sjuk och det enda alternativ som finns att få tag på så kortfristigt är 1000 kr dyrare... Man går upp eller ner i vikt och inget passar längre eller katten får tag på och river sönder slöjan. :D

Jag tror inte att vi har glömt något och hoppas att inget oförutsett händer men vi har ca 10000 på hög kant i fall att...

• mrs Ella

Vi utnyttjade inte ens hela vår budjet. Det brodde på att vi budjeterat mat för alla vi bjudit (så klart) men riktigt alla kom inte.
    Gör ni en klok budjet bör er buffert absolut räcka.

• Cezi

Vårt kommer att gå runt 30.000:-

Svar på tråden Hur stor buffert har ni?