• Lady o Lufsen

Någon som har haft liknande??

Lever ett ganska ordinärt liv vad det gäller motion, kost, arbete och dygnsrytm...Tycker inte mig själv vara en stressad eller "nervös" person.

För ca två år sedan upplevde jag något som jag aldrig hade upplevt tidigare som gjorde mig skiträdd, rent ut sagt.
    Jag hade jobbat kväll och kom hem vid 21.00, hoppade in i duchen och skulle lägga mig med mina döttrar och titta på en film...helt plötsligt så kändes det som om hjärtat gjorde en stor volt i bröstet, det kändes lite "gurgligt" i bröstet, min tunga domnade bort för att sedan kännas lite svullen, läpparna, händerna och benen domnade och pirrade, jag tyckte att det kändes svårt att andas samtidigt som det snurrade i huvudet som om jag skulle svimma och ljuden förändrades..."Attacken" varade bara någon/ några minuter. Efter det så kände jag mig darrig i kroppen och blev ju jätterädd!
    Sökte läkare och gjorde ett EKG som var normalt- jag trodde att det var hjärtat, eller det kändes ju som att det var det.

Har haft det jättebra sedan dess men idag fick jag ett precis likadant anfall under en konferans- fruktansvärt obehagligt och skrämmande!!!
    Jag böjde mig ner och låtsades fibbla med mina skosnören för att inte svimma, lämnade lokalen och gick en liten stund i korridoren utanför.
    När jag berättade detta för en arbetskamrat så sa hon att hon tyckte att det lät som en panikångestattack!?

Saken är den att jag för några år sedan skulle genomgå en galloperation och läkaren då sa att han ville göra ett ultraljud på mitt hjärta innan han bestämde sig för en operation för att jag hade blåsljud på hjärtat- ultraljudet såg bra ut och operationen genomfördes...MEN nu vet jag inte i vilken bana jag ska tänka- kan det vara hjärtat eller kan det vara panikångest eller kan det vara något helt annat???

Kommer ju att söka läkare för dessa symptom men vill bara veta om någon annan har haft något liknande.

Tack för svar

• Svar på tråden Någon som har haft liknande??
  • Milou27

Jag jobbar med hjärtdiagnostik och på det du beskriver så låter det onekligen som att du har något som vi kallar för ventrikulära extraslag. Det är något som alla människor kan ha, är helt normalt i liten dos men kan kännas väldigt obehagligt. Det kan beskrivas så som du upplevt det eller som att en liten fisk sprattlar till i bröstet, hjärtat stannar innan det hoppar igång igen osv. Många blir yra, domningar och obehagskänslor. Dessa besvär kommer oftast efter 20 års åldern och är som sagt helt normalt om de inte är för många. Vi utreder folk med bandspelar-EKG i 24 h och utvärderar hur stor del av dygnet som visar extraslag. Om du är orolig eller har väldigt mycket besvär av det tycker jag du kan be din vårdcentral remittera dig till en sådan undersökning. Har du väldigt mycket extraslag finns det mediciner som lugnar ner hjärtat.

• Lady o Lufsen

Åh, vad jag är glad över ditt svar!

Ja, det känns faktiskt som en sprattlande fisk- lite gurgligt- i hjärtetrakten!

Är 39 år gammal och har ju som sagt inte upplevt detta mer än två gånger och tycker att det är fruktansvärt obehagligt och jag blir jätterädd!!

Jag vet inte vad som är att betrakta som liten dos besvär, för jag tycker att mina besvär är tillräckligt jobbiga!

Om det nu är detta tillstånd jag har- har jag då extraslag hela tiden så att dom skulle kunna se det på en gång (under ett dygn)?

Har vid olika tillfällen haft högt blodtryck men äter ingen medicin.
    Min mamma dog vid 64 års ålder av att hennes aorta sprack, hon hade även skyhögt blodtryck och medicinerades för det.

Jag har ju som sagt också blåsljud men det är inget som jag har gjort någon specifik undersökning för...

• Lady o Lufsen

OCH-jag får lätt huvudvärk efter en attack.

• Milou27

Om det är över 4% av alla slag och är extraslag brukar vi diagnostisera det som för mycket. Man kan även få medicin för mindre om man har besvär ofta eller under långa episoder ( man kan ha extraslag i olika konfigurationer, vartannat slag osv). Under ett 24h EKG ökar man chansen att hitta någon arytmi ( ojämnhet ihjärtrytmen) och kan även se exakt av vilken typ.

Blåsljud på hjärtat innebär att någon av klaffarna i hjärtat inte håller riktigt tätt och det blod som läcker tillbaka genom klaffen/klaffarna orsakar ett "virvelljud" som vi hör när vi lyssnar på hjärtat. De flesta ggr är det bara små läckage och det är helt normalt och påverkar inte hjärtat på något sätt. Har man större läckage åtgärdas dessa. För att se läckage görs ultraljud på hjärtat och man kan då bedömma graden av läckage och vilken klaff det läcker i.

Det är bara fråga på om det är något mer du undrar över! :)

• Lady o Lufsen

Gud vad du är gullig!!

Jag återkommer säkert till denna tråd med frågor!

Finns det något som utlöser dessa attacker eller får man ställa in sig på att dom kommer när dom kommer?

Kan man se någon ökning av attackerna (eftersom det bara har varit två gånger under två år)eller kan det vara lite enstaka?

Ganska ofta kan jag känna detta gurglande/ sprattlande i trakten från hjärtat utan att få dessa stora fysiska symptom som domningar, illamående och svimningskänsla- vad beror det på att det verkar vara "liten" eller "stor" attack?
    Tysen tack för dina svar! Kram

• Lady o Lufsen

"Tysen"...tusen, menar jag ju

• Café au Lait

Lady o Lufsen,
    jag har samma problem som du...fast jag har haft det sedan jag var i 10 års åldern(är 27 nu...)
    Tycker också att det är obehagligt men engligt min läkare så är det något som jag får leva med.

• Milou27

Attackerna brukar komma när som helst. det finns en variant när de ökar i antal när hjärtat belastas, dvs vid ansträngning. Alla människor har extraslag ibland, vissa känner av varje litet slag och upplever det som välidgt obehagligtoch ångestframkallande medan andra inte känner av dem alls.

Jag skulle nog tro att när du även får yrsel och domningar har du fler än ett extraslag och syretillförelsen blir tillfälligt lite annorlunda. Det är inget farligt utan något man får leva med. Men, ökar det i antal och du känner dig väldigt orolig över det, är det enkelt att göra en undersökning. Extraslag är ju ett litet "elfel" i hjärtat som gör att de elektrisk impulserna tillfälligt tar en annan väg. Men som sagt. I liten mängd är det inte farligt alls men kan kännas väldigt läskigt!

Jag är bara glad om jag kan hjälpa till! Hoppas du kan känna dig lite lugnare. :)

• Fiafria?

Oj, precis så har jag också ibland! Precis som en liten fisk som sprattlar till. Vad bra att få veta vad det är, jag är ju för lat för att gå till doktorn!

• brun ögd

Café au Lait

Vad skönt att höra att det är fler som har haft det i tidig ålder! Jag tror jag fick det när jag var runt 12 år. Och har haft det sporadiskt sen dess.

• Bobou

Min mamma har typ samma problem, men de säger att hennes hjärta ibland hoppar över slag istället för att slå extra. Hon har gjort många utredningar om detta men eftersom det inte är farligt kommer ingenting att göras. Vad beror de här sakerna på egentligen?

Svar på tråden Någon som har haft liknande??