• Janie

Denna eviga trötthet---

Jag blir lätt debrimerad, trött och allmänt orkeslös på vintrarna - pga mörkret!

Men, jag har verkligen märkt att nu när jag har börjat prioritera träning framför andra mindre viktiga saker, så mår jag mycket bättre! Dessutom är det jätte viktigt för mig att äta ordentligt - jag har alltid slarvat med frukost tidigare; men nu tvingar jag mig själv att äta bra frukost. Jag ser även till att om jag ska någonstans - att jag har alltid med mig något att äta så att jag får i mig något var tredje timme. Det kan vara frukt eller annat grönt... :) det hjälper!

Något som även har hjälpt mycket (speciellt på vintern, och vid pms) är rosenrotstabletter! Jag trodde inte att det skulle hjälpa alls - men var förvånad! Det är det enda som hjälper då jag lider av hemsk pms besvär. Rekommenderade det till min mamma också, eftersom hon hade mycker besvär pga hormonförändringar - och hon sade att hon kände igen sig själv igen, då hon började ta rosenrot.

Men - viktigt; röra på sig! Äta ordentligt! Bra sömn! Frisk luft! Basgrejer! :D

• Janie

BadSanta - jag är glad för din skull, att du har fårr nya krafter och inspiration till att kämpa mot tröttheten.

Jag tog själv alltid 500-1000 mg rosenrot.
    Det verkar olika för olika människor - men de flesta som jag har pratat med, som har haft erfarenhet från rosenrot, säger att de faktiskt har hjälpt!
    Det finns jätte bra info om örten på wikipedia sv.wikipedia.org/wiki/Rosenrot

Jag vet inte om du dricker mycket kaffe - men ett tips är att faktiskt dra ner drastiskt på kaffe! Det gjorde jag också...! Och mådde efter en vecka mycket bättre. Kaffe, koffein, har så dålig verkan om man får i sig för mycket av det (3 koppar eller mer per dag är för mycket!)

Samt socker och sötningsmedel...!

Lycka till ... och skriv gärna hur det går! :D

• Janie

brun ögd - jag brukar ta rosenrot (de perioder då jag vet att jag behöver det) på morgonen efter frukost; och det hjälper genom hela dagen på så sätt att jag inte blir lika trött som vanligt. Dessutom så har det bra verkan då jag tränar; jag märker att jag orkar mycket mer, eller längre då jag har tagit rosenrot. Och, till din fråga ; på nätterna sover jag faktiskt bättre! Jag tror att jag sover bättre då på nätterna, eftersom jag har varit mer aktiv under dagarna då jag normalt skulle ha varit trött och lite deppig.

Nu menar jag inte att jag tar det hela tiden, varje dag, och att jag är trött och deppig alltid om jag inte tar rosenrot. Jag menar att då jag vet att det är lite deppig tid för mig, pga mörkt väder, kallt och pms ... då tar jag det för extra energi.

Svar på tråden Denna eviga trötthet---