• BadSanta

Denna eviga trötthet---

Är det någon som känner som jag?
    Jag är nöjd med mitt liv, gör det jag vill och är en "stabil" person.
    Men jag är trött...alltid så orkeslös.
    Har jag "gjort något", tex jobbat eller varit i skolan är det omöjligt för mig att finna energi till något annat. Jag har många roliga idéer om vad jag vill göra och uppleva, men jag orkar aldrig göra det.

Jag har inte alltid kännt såhär, utan senaste halvåret kanske. Har misstänkt både utbrändhet, något fysiskt fel, fel matvanor, eller depression.

Är det någon som känner igen sig i detta? Hur kom ni ur denna onda cirkel??

• Svar på tråden Denna eviga trötthet---
  • Flummig

Jag var också trött och okoncentrerad innan, men började med Omega3, och det hjälper verkligen! Rosenrot kan också vara ett alternativ! Lycka till! :D

• Soya

trött pga mörkret?
    Jag köpte en ljusterapilampa och till min glädje så funkar det faktiskt! Sitter en halvtimme varje morgon framför den och äter frukost, nu e jag inte längre så trött så jag bara vill sätta mig i ett hörn och gråta. Gott. :)

• brun ögd

Det där med rosenrot har fler nämnt, men hur fungerar det om man är trött om dagarna men ändå har svårt att sova?? Hur uppiggande är den, påverkar den sömnen något?

• pickolina

Rosenhaga - Vet inte om det stämmer men enligt Fredrik Paulun så verkar ginseng negativt på ämnesomsättningen..

• Rosenhaga

pickolina, tack för informationen. Paulunpojken brukar ha rätt i mycket, detta måste jag hålla koll på.

• Janie

brun ögd - jag brukar ta rosenrot (de perioder då jag vet att jag behöver det) på morgonen efter frukost; och det hjälper genom hela dagen på så sätt att jag inte blir lika trött som vanligt. Dessutom så har det bra verkan då jag tränar; jag märker att jag orkar mycket mer, eller längre då jag har tagit rosenrot. Och, till din fråga ; på nätterna sover jag faktiskt bättre! Jag tror att jag sover bättre då på nätterna, eftersom jag har varit mer aktiv under dagarna då jag normalt skulle ha varit trött och lite deppig.

Nu menar jag inte att jag tar det hela tiden, varje dag, och att jag är trött och deppig alltid om jag inte tar rosenrot. Jag menar att då jag vet att det är lite deppig tid för mig, pga mörkt väder, kallt och pms ... då tar jag det för extra energi.

• brun ögd

Janie: Det låter ju bra, men vart kan man få tag på rosenrot? Jag sökte på apotekets hemsida men hittade inget där så jag antar att man får vända sig till hälsokost butiker?

• Karis Annelie

Jag har provat Gerimax trippel, innehåller ginseng rosenrot och guarana och finns på hälsokostaffärer.
    jag blev bra mycket piggare, men tar dem bara de dagar då jag känner mej helt off redan på morgonen.
    farligt o ta dem senare på dagen då kan jag inte sova alls.
    Detta är naturligtvis bara en tillfällig lösning när man e lite trött såhär på vintern, känner man så under en mycket längre period bör man gå till läkare.
    man kan ha t.ex järnbrist, och det kan leda till värre saker i längden.

• vena cava

Är också otroligt trött, har varit det i nästan ett halvår.. Har varit hos läkare och har inga brister alls, järnvärden som en karl faktiskt :) För min del tror jag att det kan bero på stress, har börjat på en ny, tuff utbildning samt ekonomisk stress eftersom csn helst inte vill låna ut mer pengar till mig :( Är så trött att jag dagligen somnar på föreläsningarna, kan i princip somna var som helst, högst besvärligt..

• Rosenhaga

Pickolina,

Jag har gått ned 20 kg förra året fram till december då jag började med Ginseng. Då gick jag upp lite grann men kopplade inte ihop det riktigt då det var mycket i december. Sedan nämnde du här vad Paulunpojken sagt om Ginseng.

Jag slutade att äta Ginseng för att se vad som hände. Nu har jag gått ned ett kilo. Märkligt sammanträffande, om inte annat.

• M.G

Vioola - Tyvärr så är inte skolhälsovårdens prover så pålitliga: Min man var sjuk var och varannan vecka och proverna dom tog visade inga som helst fel. Han gick i stället till Alternativhälsan och det visade att hans vitamin/mineralbalans var helt i botten. Han hade Candida i hela kroppen. Alla hans värden var i botten. Hon fattade inte att han orkade jobba.
    Han blev ordinerade en massa kosttillskott och det är så´n otrolig skillnad nu. Min man var skeptisk innan han gick dit men har helt ändrat åsikt.

Man vill ju gärna lita på läkarna, men tyvärr har jag svårt för det idag. Nog kan dom mycket men det finns mycket brister!!

Jag har ätit kosttillskott i ca 7år och jag känner en enorm skillnad. Även om jag är trött för att jag sovit lite känner jag mig mycket starkare än förr.

• OskarochSara

Hej,
    läste precis den här tråden och tänkte på en gång att det ju kan vara graviditet också..... jag var otroligt trött i början på min graviditet.
    Tycker det verkar som om de flesta har dåliga erfarenheter på vårdbesök, kan tyvärr bara hålla med. Ska man ha nåt undersökt idag får man först ta reda på allt om sina symptom och sedan stå på sig väldigt mycket för att få de tester som behövs gjorda. Vilket ju är tråkigt!
    Hoppas nu inte att ni äter alltför mycket tillskott, vet att det finns mycket tungmetaller och andra konstiga saker i dem. Men funkar det så måste man ju fortsätta.
    Tycker det låter konstigt med "Candida i hela kroppen", är inte det svamp? Vad sa de mer om det låter ju jättekonstigt?
    Hoppas i alla fall du har blivit piggare och om inte så kanske du blir det nu när våren snart kommer!!
    S

Svar på tråden Denna eviga trötthet---