• Brud!

Viktnedgång...som alla andra.....

Om man ska gifta sig i mittten på juni, hur mycket borde man kunna gå ner om man börjar 1a januari? Jag såg att det var nån kostrådgivare härinne. Jag är inte tjock men jag har en föreställning om att jag ska vara helt fit när jag står därframme!! Kan 10 kilo vara rimligt??

• Svar på tråden Viktnedgång...som alla andra.....
  • brudkronan

Jag har just gått ner 12 kilo sedan 28 augusti med hjälp av Aftonbladets viktklubb - det har alltså tagit tre månader lite drygt - så om man tror att du och jag har samma förutsättningar låter väl tio kilo mer än rimligt.

Men det beror förstås på hur mycket du faktiskt behöver gå ner - jag är 176 centimeter lång och jag vägde dryga 90 kilo när jag började och ungefär 77 kilo nu - jag har nu precis under 25 i BMI - alltså på övre gränsen för vad som är normalvikt enligt den skalan.

Men om du redan nu kanske är helt normalviktig finns det kanske ingen anledning för dig att gå ner så mycket? För att bli helt fit inför stora dagen kanske du skulle träna i stället - själv tänker jag börja simma nu - inbillar mig att min kropp kommer bli fastare och finare av det. Lycka till!

• Brud!

Tack för svaret! Jag tränar lite redan men har så svårt att verkligen ta tag i det på allvar. Och det som är svårt är ju att jag inte är så stor, enligt BMI helt normal. Men att man ändå inte är helt nöjd.....

• brudkronan

Alltså om du redan är normalviktig så är 10 kilo väldigt mycket - försök fundera över vad det är som du inte är nöjd med, jag tror inte att du kommer bli "vackrare" av att bli magrare.

Försök istället hitta ngt att göra som du mår bra av, simma, dansa, promenera eller ngt annat som gör dig till vän med dig själv och din kropp.

Det är inget fel med att äta en bra välballanserad kost även när man är normalviktig - men du kanske skall jobba på att äta hälsosamt och inte på att äta för viktnedgång. Var rädd om dig och fastna inte i bantningsfällan - behöver du inte banta - så är det inte heller det du skall göra. Tycker brudkronan i alla fall.

Svar på tråden Viktnedgång...som alla andra.....