• Soya

Finnar av Nuvaring?

Jag har börjat med Nuvaring (p-ring) och haft det drygt ett halvår och är supernöjd men jag har nästan konstant finnar som dyker upp på hakan.

Då jag ska gifta mig nästa sommar vill jag inte riskera att min haka är fylld med ömma finnar så jag har börjat notera i min kalender när de dyker upp så jag kan styra min menscykel till en "finnfri period", men det e inte många dagar jag är finnfri! Finnarna kommer som böldliknande finnar som bultar och ömmar och när de har läkt ut så dröjer det inte många dagar förrän det kommer nya.

Jag e så trött på det här! Jag misstänker att det beror på obalans i hormonerna och därav går mina misstankar till Nuvaring.. Kan den snurra till det för hormonerna?

Hur kan man balansera kroppen så att den inte producerar massa finnar jämt och ständigt?? Jag är 31 år, äter bra, sover bra och uselt trött på finnar.

• Svar på tråden Finnar av Nuvaring?
  • Ostbågen

Jag har haft Nuvaring i nästan ett år. Har dock inte märkt någon skillnad när det gäller acne. Har alltid acne och äter just nu antibiotika pga av det.
    Däremot har jag hört att Nuvaring ska motverka finnar, men det kanske man ska ta med en nypa salt...
    Det som är bra med Nuvaring är ju att den avsöndrar en jämn hormonmängd, till skillnad från p-piller där mängden hormon varierar under dagarna.
    Det kan inte vara så att du är stressad över bröllopet och det är darför finnarna dyker upp. Om det är något som ökar min acnen så är det stress.
    Men jag har för mig att det är fler på forumet här som haft samma problem som du, kanske de kan hjälpa.

• Soya

Jag e definitivt inte stressad över bröllopet - än ;)
    Allt går enligt planerna, det finns massa tid kvar och vi är ute i god tid. :)

• Ahlgren

Jag har nuvaring och har inte fått problem med akne...men sexlusten har den gett sig på istället=(
    Är det ngn annan här som råkat ut för det pga nuvaring?

• pickolina

Tjejer... Både akne och avsaknad av sexlust osv osv osv kan man uppleva med Nuvaring precis som med alla andra hormonella preventivmedel.. ;) Nuvaring är inget undantag. Tillför man hormoner så riskerar man vissa biverkningar och vissa preparat passar jätte bra för vissa och sämre för andra, det finns ingen garanti med något av dessa alternativ.

• pickolina

Läser ni bipacksedeln så står dessa biverkningar uppradade, är ganska övertygad om det...

• pickolina

Biverkningar (NuvaRing)
    Vanliga (förekommer hos fler än 1 av 100)
    *huvudvärk
    *obehag i slidan (t.ex. flytningar), infektion i slidan
    *viktökning
    *bröstspänningar
    *humörförändringar (t.ex. nedstämdhet och känslomässig labilitet)
    *smärtsamma menstruationer
    *acne
    *minskad sexuell lust
    *smärta i underlivet
    *buksmärtor, illamående
    *migrän
    *utstötning, problem vid samlag och främmandekroppskänsla och andra ringrelaterade besvär

Mindre vanliga (förekommer hos fler än 1 av 1000 men färre än 1 av 100)

*klåda i underlivet
    *hudutslag
    *yrsel
    *ångest
    *diarré, kräkningar
    *urinvägsinfektion eller infektion i urinblåsan
    *ryggsmärtor
    *svullen buk
    *trötthet

Sällsynta (förekommer hos färre än 1 av 1000)
    *överkänslighet
    *hudutslag

• Soya

Nu har jag sluppit acnen sen jag slutade med Nuvaring :D
    Ska sluta leka försökskanin och köra med gummi istället.. :)

• pickolina

Soya - :D Och själv ska jag nog börja med p-piller för att slippa aknen jag... Vad olika det kan vara... :D

Svar på tråden Finnar av Nuvaring?