• trolla

Nyttigt godis

Inte vill man vara utan godis i jul ju! Men inte heller bli valkigare runt midjan *L Någon som har tips på "nyttigare" godis?
    Tänkte iaf göra fikon bollar, malda fikon så de blir till mos, rulla till bollar och doppa i 70% choklad. Mums!
    Fler ideér?
    Trolla
    Trolla

• Svar på tråden Nyttigt godis
  • life-is-not-a-bed-of-roses

ett snacks som går snabbt, är supergott ,enkelt och nyttigt att göra:

ta önskad mängd sötmandlar,skålla och skala. rosta i ugn ca 5 min. häll lite olja över sen havssalt & paprikakrydda (som e ihopkrossat) Färdigt!

De är godast varma, men även som kalla.

• Fea

Själv är jag helsåld på färsk vattenmelon, uppskuren i tärningar, man äter med gaffel. Inte så godis men mycket godare.

• Pomodoro

Tyvarr ar det ju sa att allt som smakar sott ocksa innehaller socker. Fikon och choklad ar ju nyttigt pa sa vis att det innehaller massa annat som ar bra, men formodligen innehaller det ganska mycket kalorier... Frukt ar ju bra, dock.

• Janie

Jag vet att det här inte är svar på din fråga ; men jag tycker att du ska tillåta dig själv att gotta dig lite med riktig godis, då det är en stor helgtid för dig och din familj! Om det är riktig godis du vill ha, så tycker jag att du ska njuta - om du tycker om frukt och bär + nötter, så tycker jag att du ska unna dig det! :)

• bruttan85

Kan göra saker med sötningsmedel istället för socker... :)

• Skivbaren.nu

mangoigelkottar...
    Vi brukar dela på mango på mitten, sedan skär man genom fruktköttet men inte så långt så man skär genom skalet, och lixom tärnar mangon eller hur man ska säga. sedan vänder man helt enkelt utochinpå den 'tärnade mangon' och då blir de de där fyrkanterna ut över och skalet inöver, fruktköttet sitter ju fortfarande fast på skalet.
    Förstod du hur jag menade?
    förvara den i frysen om du inte tänker äta upp allt på en gång.

• vioola

Hejsan

Jag brukar köpa kokosnötter då och då. Har sönder dem med en hammare eller slänger dem i golvet haha. Sen är det bara att mumsa på. Skaka den innan du köper den så du hör att det är kokosmjölk inuti. Så den inte är torr och gammal menar jag.

Kramis

• M.G

Smält en god mörk choklad (minst 70%) Häll ut i en form och hacka cashewnötter och strö på (vill man ha den lite onyttig kan man hacka vit choklad och Lonkakola och strö över). Smält en till chokladkaka och häll över hacket. Låt stelna och skär i rutor.
    Jätte gott!

• Carma

vioola,

om du stoppar kokosnöttena i ugnen för 10 min så öppnar de sig av sig själva. Då slipper du hålla på med en hammare eller kasta de ner i golvet :D Annars finns det en viss punkt som man ska slå, det är lätt att öppna då. Det fick jag lära på Fiji för några veckor sen :)

Svar på tråden Nyttigt godis