• noll koll

Brud=dyrt

Hej på er!

Är det fler än jag som irriterar sig på att allting blir dyrare då man nämner ordet bröllop eller brud?

Ta som exempel håruppsättning; i prislistor står det festuppsättning 450 kr, bruduppsättning 1900 kr. Varför är det 3 ggr så dyrt?
    Likadant är det med blommor, en bukett kostar mindre än halva priset om man inte säger att det är en brudbukett och då ser de precis likadana ut.

Är vi brudar så lätt mjölkade på pengar???

• Svar på tråden Brud=dyrt
  • K -76

Det finns flera trådar om detta. En del håller med dig och känner sig lurade, andra hävdar att man får det man betalar för, dvs att folk anstränger sig mer när det är bröllop. Det kostar och tar lite tid, och det är det man betalar för, hävdar de.

Personligen så tycker jag det handlar om att sätta sig in i vad man får för pengarna. Tex vill jag inte ha en "grattis-på-födelsedagen-bukett", och är beredd att betala mer för fina blommor som håller sig i kyla då jag gifter mig på vintern. Andra gånger låter jag bli att nämna att det är bröllop.

Om jag köper tjänster som har samma pris oavsett om det är bröllop eller inte passar jag även på att slänga in ordet "bröllop", för då brukar jag få bättre service. Så det funkar åt båda hållen...

• TigerLinn

i vissa fall kan jag hålla med dej.. när de gäller frisörer... är de ju ghalet att de är sådan skilllnad.. däremot kan jag förstå de frisörer som tar ett tim pris och att de på så sätt akn bli dyrare om man har en avancerad frisyr som tar längre tid att göra..

när de gäller brudbukett så är det ju så som de även sagt i fler trådar att en brudbukett är ett hantverk. vissa butiker har helt sjukt höga priser medan andra har bra priser. jag är själv utbildad florist och kan ibland inte förstår mig på butiker som tar 2000kr som andra minst lika erfarna florsiter tar kanske 1000kr för. men en bukett är alltid unik i sitt slag det tar längre tid att binda en brudbukett antinegn en som ska vara i hållare eller stiftas (olika bindnings former) dessa tar längre tid än de som man köper direkt över disk som födelsedags blomma..

• Fru Cinderella

.. Fast jag har faktiskt märkt att om man bara letar lite så skjuter inte priserna i höjden. Min frisör tar samma pris för alla uppsättningar, min florist tar bara betalt för blommorna.. letar man så finner man ;)

• Ms Q

När vi på vår salong har en brud stänger vi hela salongen. I salongen finns bara frisören o bruden ev tärnor. Det bjuds också på snittar o moussserande vin. har man då dessutom gjort en provuppsättning ( som man inte betalar för)har man lagt ner mycket tid. Salongen är till brudens förfogande så länge hon behöver det, dvs ska alla klä sig där har vi naturligtvis dammsugat o tvättat golvet extra noga så att ingen får fläckar eller hår på sina kläder. Dessutom så fixar vi alla pärlör och sådant innan, erbjuder oss att hämta blommorna som dem ev. ska ha i håret osv.
    Det krävs mer energi och arbete på en bruduppsättning så varför ska man inte ta betalt för det då??

• Zozo

Tja, jag haller egentligen inte med.. men mitt tips är framför allt att bestämma sig för en budget för varje del och utga fran det. Min bukett kostade tex 300 och var superfin och höll i en vecka. Jag gav helt enkelt floristen budgeten och visade en bild pa ungefär hur jag ville ha det. Genom att byta ut nagra blommor och lätt omarbeta sa gick det att fa in den i budgeten. Och sa har det fungerat med det mesta...

• Mitt hjärta är hemma

Som en parentes kan nämnas min bruduppsättning. Den kostade (med smink) ofattbara 2000 kr och framåt kvällen ser jag helt för jä*lig ut i håret, har sett bilderna nu. T.o.m. maken erkände det och påpekade att det där ser ut som att du gjort det själv, eller inte ens gjort något. Mitt hår ser värre ut än om jag bara hade borstat det och haft det utsläppt. Sminket blev okej men inte himlastormande. Så mkt för brudutstyrsel. Ångrar att jag inte lät en kompis göra det.

• Zozo

Japp, missar kan man ju raka ut för överallt... synd när det blir sa! Jag hoppas att du njöt till fullo ända?

Vi hade tva ceremonier pa tva helt olika plaser, bada gangerna gick har och smink pa ungefär 600 tillsammans och tog totalt tva timmar - första gangen blev det verkligen jättefint och satt hela dagen och kvällen. Andra gangen lev det bara sadär - sminkningen var fjäsig (men satt förvisso) och haret hade slingor som kasade ur meddetsamma och ena sidan var sa spreyad att det sag fult ut... men what the heck - det var en suverän dag ända! Lite synd bara.

• Ms Q

Mitt hjärta är hemma: Tråkigt att det blev så för dig !! Naturligtvis så ska en bruduppsättning och make hålla hela dagen o natten. Det betalar man för. Och är man inte nöjd så går man tillbaka.Du kan reklamera till en frisör. Du kan ju inte få tillbaka din bröllopsdag men pengar tillbaka ska du ha som plåster på såren. För min del så är det en mardröm om det inte håller!!!

• Mitt hjärta är hemma

070929: Tack, jo, ja, fast dagen är ändå över och kommer inte tillbaka men jag är fortfarande gift med världens mest underbara man - och det är ju det viktiga.

Hade jag fått bröllopsbilderna tidigare hade jag nog gått tillbaka och klagat dock.

Svar på tråden Brud=dyrt