• Safira

    nedstämd av Exlutena

    Någon mer som blivit det? Jag är i och för sig inte den med det jämnaste humöret i världen... men tycker att jag oroar mig för precis allt + känner mig nere sen jag började med minipiller. Visst kan det bero på det?

  • Svar på tråden nedstämd av Exlutena
  • Café au Lait

    Ja....många har liknande problem pga at mini piller....

  • pickolina

    Tyvärr är det en vanlig biverkning av alla hormonella preventivmedel. Så svaret är -JA, det kan bero på dem...

  • Safira

    Hm, har surfat runt nu lite och läst om minipiller. Citat:

    "Man vet i dag att PMS är kopplat till hormonet gestagen och nedbrytningen av detta, men inte exakt på vilket sätt. PMS påverkar framför allt humöret, självkänslan och förmågan att handskas med problem och påfrestningar".

    Det säger ju sig självt att det kan bli väldigt jobbigt om man stoppar i sig extra mkt av pms-hormoner... Det har verkligen känts som en utdragen pms-period de senaste månaderna - har varit extremt känslig, gråtit ovanligt mycket, varit jättetrött och inte tyckt att något varit kul. Är glad att jag slutat med piller nu.

  • Shih Tzu Momma

    Va bra!
    Släng pillerna!

  • pickolina

    Precis, och ALLA hormonella preventivmedel innehåller just gestagen.. :(

    Alla påverkas ju inte negativt av detta. Det beror helt och hållet på vilken hormonbalans man har normalt sett och hur känslig man är för hormonpåverkan/hormonförändringar.. Men det är som du redan förstått VÄLDIGT vanligt att få dessa biverkningar.

    Var glad att du upptäckte det. Många går i flera år innan de inser att de mått sk*t i onödan, pga att de varit omedvetna om detta....

  • pickolina

    Jag har en lite ovanligare hormonsammansättning så jag är mer pms´ig när jag inte äter hormoner... *ler* Så det där är väldigt olika som sagt var...

  • Shih Tzu Momma

    pickolina,
    visst är det konstigt hur olika man kan regera på samma sorts piller!

  • pickolina

    Ja det är ju det som är så svårt.. Sedan finns det ju massvis med olika preparat oxå, som har olika verkan. Man kan ju tycka att det borde finnas bättre sätt än att testa sig fram och må skit under tiden, innan man hittar något som passar..om man hittar något som passar... Samma sak gäller ju med andra typer av mediciner oxå... Trist men sant! Men det borde vara mer info om att hormonella preventivmedel faktiskt är en "medicin" och att ALLA mediciner har biverkningar.

Svar på tråden nedstämd av Exlutena