• Buslinna

Cambridge Kuren

Ammoniaklukt är en vanlig biverkning av ketos, så det behöver du nog inte oroa dig det minsta för! Under ketosen så bränner man dock lite muskler - det är ofrånkomligt varför det är bra att röra sig lite under dieten.

Om du promenerar eller tränar på annat sätt så behöver du mer vatten än de tre minimilitrarna. Du måste fylla på rejält då. Att du luktar efter en promenad beror ju troligtvis på att du svettats lite, och då behöver kroppen definitivt mer vatten än om du bara sitter stilla.

Protein eller inte, det kan ju finnas många orsaker till att hon får ett förändrat resultat. Många upplever ju skillnad mellan olika veckor, omgångar, dagar etc utan förändrade vanor!

• Buslinna

Vegetarian,
    När kroppen får brist på kolhydrater att använda till energi och i stället omvandlar proteiner till energi (ketos) så ökar produktionen av ammoniak. Man kan också lukta aceton - ffa andedräkten.

Jag kan inte nämna en specifik källa utan har hört det från flera olika håll under de senaste två åren. Men googla på "ketos ammoniak" så får du upp en del länkar, vissa mer seriösa och mindre spekulerande än andra. :)

• Buslinna

Kul att det funkade Mia.Maria!

tina4,
    Jag har inga andra förslag än de jag redan givit. Men psylliumfrön funkar mycket bra, som sagt. ;)

• Buslinna

Jag är mitt i "månaden", men hade gått upp två hekto i morse jämfört med i går! Vad handlar sånt om?? Midjemåttet hade också gått åt fel håll och jag har inte fuskat det minsta - endast kranvatten och CB. :(

Hoppas verkligen, verkligen att jag gått ner det - och lite till - i morgon, när det för övrigt är dags för min första veckovägning ...

• Buslinna

Nja, jag menade att jag är mitt i månaden och alltså inte ska ha mens förrän om ett par veckor - det kan alltså inte vara mensen som spökar och gör så att jag samlar på mig vätska.

• Buslinna

I går och idag är lite tuffare dagar. Jag har precis kommit hem från att ha skrivit tenta, så hela veckan har präglats av urtråkigt plugg. Utan några egentliga belöningar ... Ikväll ska vi titta på film för att mysa lite, men det är lite svårt att nöja sig med sin soppa när sambon mumsar på hamburgare.

Tror att "problemet" är att jag bara gick ner tre kilo under den första veckan. Eftersom merparten lär vara vätska så känns det lite snöpligt.

• Buslinna

Jag är alltid fullt medveten om att jag samlar på mig vätska kring mens, men kring ägglossning brukar jag snarare alltid känna mig som smalast. Har hormonerna fått tuppjuck av det här, eller?

Jaja, jag ger det här några dagar till för att se om det händer något. Tre kilo för första veckan är alldeles för mesigt för att jag ska tjafsa med det här - räknar man bort vattnet (minst två kilo enligt vad jag hört) blir det ju inte mer än jag kan åstadkomma med bra, fast föda och motion. Då slipper man problem att fixa mat på skola/jobb och känna sig slö.

• Buslinna

En fråga. Ni som har hållit på ett tag, hur såg viktnedgången ut per vecka? Gick ni ner mer första veckan än senare, eller ökade det?

• Buslinna

Jag hade gått ner 7 hekto i morse, så det känns lite bättre nu. :) Men, jag har bestämt att 1,5 kg per vecka är var min smärtgräns går - under det så är det inte värt att gå på ren kur, man kan ju gå ner runt ett kilo i veckan genom att äta bra och träna.

tina4,
    Jag tror du menar Penny Lane. :)

drömbrud,
    Det är ju en riktigt bra nedgång! Jag gick bara ner tre kilo första veckan, som sagt, och då är ju minst två kilo vätska. ;) Hur mycket tränade du under de veckorna?

• Buslinna

Jag har hittills gått ner 4,1 kilo, efter tio dagar. :) Men då har jag inte kunnat, hunnit eller orkat träna något och det har blivit lite för få promenader, så det finns hopp om att det kan gå fortare också. Både jag och sambon känner skillnad på min kropp och det är SÅ skönt! :)

Matovanorna får sig verkligen en rejäl dust med det här! När jag pluggade inför tentan förra veckan fick jag ofta impulser att äta något gott "eftersom jag var så duktig och plugget så tråkigt". Under tentan samma sak, fast med tilläggsmotiveringen att det skulle hjälpa att "hålla ångan uppe". För att inte prata om efteråt - "jag hade ju varit så duktig som pluggade hela veckan och skrev den där förbenade tråktentan". Och så var det ju helg också ...

Jag har nog aldrig fattat hur mycket jag försöker lura mig själv och nu är det ju bara att bita ihop eftersom man inte vill förstöra det man kämpat med. En stor fördel med CB, måste jag säga. Ska försöka lista ut hur jag ska hantera sådana sug senare i livet också. :)

drömbrud,
    Hoppas det går bättre när du tar alla påsar!

vegetarian,
    Det går ganska fort för dig - kul!!

Svar på tråden Cambridge Kuren