• Buslinna

Cambridge Kuren

Ja, det går ju helt klart, men jag vill inte gå ner allt med CB. Dels får huden stryk när man går ner så snabbt, dels är jag alltid lite luddig i hjärnkontoret (och det håller inte när man har tre deltidsjobb, heltidsstudier och ska söka hett eftertraktade praktikplatser och sommarvick) och så vill jag få in goda vanor till rutiner och inte tappa alltför mycket muskelmassa - det straffar ju sig sedan.

Drömmen vore att gå ner till under 80 kilo (önskar jag vägde lika mycket som du :D) och sedan därefter kunna börja träna hårt och arbeta på bra matvanor. Jag har alltid varit rätt kurvig så det är mycket möjligt att jag skulle vara helnöjd vid 65-75 kilo, det får tiden utvisa. :) Men realistiskt sett kommer jag nog inte hålla på så länge med CB. :)

Jag provade att äta riktigt kolhydratssnålt, men mådde illa av allt fett. Men vardags-GI blir det senare i form av fullkornsprodukter - jag har alltid föredragit sådan mat, så det fortsätter jag med. :)

Det låter som att du är på riktigt god väg! :)

Grattis till bröllopet! :) Jag har inga egna bröllopsplaner, utan hänger här mest för att jag råkade trilla in på forumet för ett tag sedan. :)

• Buslinna

Supergrattis drömbrud!! Sååå bra kämpat och jösses vilket resultat! :D

Jag stötte på patrull när jag var på studiebesök i förrgår - jag nekade till lunch en gång, men blev sedan på stående fot bjuden på lunch. Det fanns verkligen inget sätt att artigt tacka nej utan att berätta vad jag pysslar med, och det vill jag inte. Jag körde på i går igen, men blev då akutinkallad på ett kvällspass och det funkade bara inte att jobba i det jättehöga tempot till tolv på natten utan riktig mat ... Så jag fick börja om igen i dag!

Jag har dock inte gått upp så mycket på det här. Vägde i morse lika mycket som i förrgår morse! Inte för att det egentligen spelar någon roll, köra vidare ska jag ju iaf. :)

Idag har jag dock varit hungrig på ett sätt som jag inte varit förut - min mage håller på att implodera. :)

• Buslinna

Kanske ska tillägga att jag har tackat nej till alla kvällspass för ett tag framåt ... :) Ekonomin får tåla att jag koncentrerar mig på mig själv ett tag.

• Buslinna

MimmiMus,
    Varmt välkommen tillbaka! Kul med en CB-veteran! :)

vegetarian,
    För min del är ordentligt med sömn en förutsättning för att jag ska gå ner i vikt, har jag insett. De nätter som jag ha sovit minst 7-8 timmar har jag också gått ner överlägset mest, medan jag känner mig svullen och obekväm om jag sover för lite.

Jag tycker också att jag kan sova mycket mer på CB än utan. Jag försöker helt enkelt sova så länge som möjligt på helgerna. Du har ingen möjlighet att få uppbackning så att du inte väcka av barnen någon/några morgnar i veckan när du inte måste upp till annat?

• Buslinna

Jag har insett att det inte går att köra ren kur när man har låååånga, krävande arbets- och skoldagar. Framför allt när man arbetar med samma tre personer från morgon till kväll - det är svårt att förklara att man inte äter något i deras närvaro (men fullkomligt hinkar i sig vatten). Och jag tänker inte berätta vad jag gör för hela världen.

Så, jag kör på med påsarna så ofta det bara går och planerar att ta med mig en räksallad eller liknande att äta till lunch under de mest krävande dagarna. Det blir iaf att jag ersätter åtminstone två mål mat om dagen med CB, så viktminskningen fortsätter. Lite tråkigt att det inte går så fort som man skulle önska, men det är mycket, mycket bättre än att fortsätta gå upp i vikt som förut. :)

Jag ska fortsätta så i en och en halv vecka till. Sedan ska jag jobba några dagar och måste ha energin på topp. Men det är mycket möjligt att jag fortsätter igen efter det - det är så skönt att se vågen ticka neråt!

drömbrud,
    Tråkigt för oss att du inte längre CB:ar, men det låter som att du tog ett mycket klokt beslut! :) Du har kämpat till dig en suverän start och jag hoppas att det fortsätter att gå bra!

• Buslinna

MimmiMus,
    Du är ju "veteran" så det är mycket möjligt att du redan provat det här, men ändå - utifall att du inte provat och det skulle lösa problemet med illamåendet. :)

Koncentrationen av vitaminer och framför allt mineraler kan göra att man mår illa. Prova att dricka vatten precis innan du dricker din mat och dela upp varje påse i två delar som du tar med minst en halvtimme emellan.

Jag har delat upp alla mina påsar på två av andra skäl, men provade en stressig morgon att ta en hel påse på en gång. Huga, vad jag mådde illa!!

• Buslinna

Supergrattis vegetarian!!!! Du är så duktig!

Jag pluggar tyvärr med extremt frågvisa människor och även om jag kan smyga undan med mina påsar får jag två problem:

1. Jag har inget bra ställe att göra ren min shaker till nästa portion - vi har ett liiiitet pentry med stoooor folkgenomströmning. Toaletterna är extremt sunkiga, så det går bara inte.

2. Folk skulle börja undra varför de aldrig ser mig äta och de skulle garanterat fråga.

Det får bli att jag äter pulver hemma och tar med mig något till skolmåltider. Förhoppningsvis har vi inte lika intensiva grupparbeten under nästa kurs och jag kan då köpa en extra shaker att ha med. ;)

• Buslinna

sansan,

Många, inklusive jag själv, får platåer. Jag står still i ett par dagar, går ner lite och står sedan still i några dagar igen. Så har det varit från dag ett för mig.

Efter att du gått ner så mycket på så kort tid behöver kanske kroppen ta igen sig lite innan den släpper iväg mer. :) Men det kommer!

• Buslinna

Jag har haft ett par hektiska veckor och jag har varit mer eller mindre tvungen att äta riktig mat för att orka. Men nu börjar det lätta upp och jag ska köra igång igen på lördag! Ska bli skönt! :)

Överväger också att säga upp mig från ett av mina deltidsjobb för att kunna få bättre vardagsrutiner. Jag får så lov att klara det ekonomiskt för min hälsa och välmåendes skull.

Vad kul att det fortfarande går så bra för dig vegetarian! :) En tanke kring sportlovsaktiviteterna - för sådana ansträngningar behöver din kropp kolhydrater. Om den inte har några kolhydrater att bränna så kommer den att gå på dina muskler i stället (den hinner inte bränna fett tillräckligt snabbt). Det finns egentligen bara två hälsosamma lösningar: sporta mindre eller ät åtminstone ett mål mat med kolhydrater i början av dagen.

novalii,
    Jag har ingen aning vad som gäller när man har låg ämnesomsättning, men det kanske är idé att dryfta frågan med en kunnig läkare eller dietist för att vara säker?

• Buslinna

Lustigt nog går det ännu bättre för mig den här gången - 2,9 kilo på två och ett halvt dygn. Förra gången tog det en vecka för mig att gå ner tre kilo.

Det lustiga är att jag fuskat lite under de här dagarna - ätit några räkor och lite ost när jag blivit hungrig. Och i lördags åt jag dumt nog(?) hamburgare och bullar. Ändå har det alltså gått mycket, mycket bättre än förra gången.

Det är iaf otroligt skönt att nu ligga under min lägsta vikt förra gången! Och att ha kommit igång. :) Sambon ska också prova nu för att få en kickstart, han kommer dock inte hålla på länge eftersom han hellre tränar ner sig och bygger muskler.

Svar på tråden Cambridge Kuren