Cambridge Kuren
Jallle,
Haha, jag kan lugna dig med att inget är så gott som man drömmer när man inte äter - burgaren var god men inte så att tänderna krullade sig. ;)
Jallle,
Haha, jag kan lugna dig med att inget är så gott som man drömmer när man inte äter - burgaren var god men inte så att tänderna krullade sig. ;)
Jallle,
Det går ju läskigt bra för dig! :)
Det är en del fibrer i pulvret, men särskilt mycket är det ju som sagt inte. Jag brukar lägga till ½-1 msk psylliumfrön varje dag för att fylla ut lite, då blir jag dessutom mindre trög i magen. Så om du oroar dig kan du alltid göra det.
Vad är det för pålle du ska få hem?
Babycakes,
Jag promenerar ibland. Något annat än lågintensiv träning är inte bra när man bara går på pulver - kroppen kan inte omvandla det lagrade fettet till energi tillräckligt snabbt och bryter i stället ner musklerna. Dem vill man ju inte bli av med bland annat för välmåendets, fettförbränningens och hållningens skull. :)
Haha, kanske inte så smart att fira viktnedgången med ett KILO godis? :D
Vad härligt med häst! Och en isis ... Om det vore enklare (alt. inte lika dyrt) att rida i Stockholm när man inte har bil!
Självklart är du varmt välkommen! :)
Det märks att beach 2007 närmar sig - vi blir fler och fler. Och det är suveränt eftersom det blir mer liv i tråden. :)
Jösses, vad du är ute och går! Inte konstigt att du är hungrig. :) För mig går hungern i vågor - vissa dagar har jag inga som helst problem, andra dagar börjar jag stundtals nästan gnaga på möblerna. :D Jag delar upp min mat på sex portioner, så jag hinner sällan bli riktigt hungrig mellan svängarna. Den här veckan har dock varit jobbig vad det gäller hunger.
Matdrömmarna minskar dock i takt med att även jag minskar - resultaten är mer värda än vad det nu är för mat jag drömmer om. :) Och, tanken "det här är något jag gör under en väldigt kort tid av hela mitt liv, men som förändrar resten av mitt liv" brukar dämpa alla tänkbara sug. :)
Om tacos är fett eller inte beror nog mycket på vad du har i dem. :) Har du mycket fet creme fraiche, ost etc så blir det ju värre. Har du hårda skal kan jag tänka mig att det är rätt hög salthalt, snabba kolhydrater och troligtvis en del fett beroende på hur de är bakade - det är väl i princip samma sak som majschips?
Ja, för mig är det nyckeln till framgång att dela upp det på sex måltider. Dels kan jag äta många olika smaker under en dag, så jag hinner inte tröttna på någon (jag blandar dessutom egna smaker - jordgubb/choklad är min absoluta favorit, den smakar som en glass som jag gillade när jag var yngre, banan/choklad smakar skumbananer och kaffe/choklad är suverän när jag vill ha något mindre sliskigt). Dessutom slipper jag bli illamående som jag blivit de gånger jag provat att äta en hel påse på en gång. :)
Vi brukar göra kräftstjärtswraps och det är ju i princip en sallad med lite bröd, så det är heeeeeeelt okej. :)
På restaurang blir det ju oftast de lite fetare såserna etc, men så mycket som du motionerar behöver du nog inte vara orolig för sådana maträtter då och då! Med häst bränner man ju rätt mycket varje dag - jag hade riktigt rejäla armmuskler när jag mockade, ryktade, red, sköt skottkäror med gödsel och bar vattenhinkar, höbalar och 20-kilo sadel varje dag. :)
Hehe, smaken är verkligen som baken - jag klarar inte av chokladen naturell, tycker den smakar apa. :D Gillar för övrigt inte banan eller jordgubb naturella heller, men i kombination med den äckliga chokladen blev de förvånansvärt mumsigt. :)
Isbitar, säger jag bara! Tre stycken har jag i varje gång så blir smaken mildare och fräschare. :)
Hästar är härliga. Någon gång i framtiden när jag inte bor inne i stan längre, alternativt har bil, och jag har bättre ekonomi ...
Jag skulle aldrig klara det här utan is och sugrör! :D Även om jag har sållat ut de smaker som jag verkligen tycker om, och inte bara tolererar, så kan det en del dagar kännas som att det blir lite "mycket" - då hjälper isbitarna mycket.
Jallle,
Du kan ta hur mycket vatten du vill - det är en ren smaksak. :) I början tog jag två dl till mina påshalvor, nu kör jag på 1,5 dl. Min konsult sa att hon körde på fyra dl per påse osv.
Det ÄR svårt att få i sig allt vatten, men också väldigt viktigt. Ett stort glas (3 dl) vatten före frukost, ett direkt efter och sedan ett sådant glas varje gång jag dricker en påshalva, några glas däremellan och så en kopp te då och då - det är enda sättet för mig. :)
Te kan jag för övrigt rekommendera om hungern slår till. Min mage gillar att det blir varmt, tror jag. :) Dessutom känns det lite lyxigt och mysigt och om man tar sig tid att bara dricka te, i en fin kopp, en stund. :)
Det är självklart inte omöjligt att klara det på två månader, men risken finns att du blir besviken om du räknar med att klara så mycket på så kort tid. :) Någonstans mellan ett och fem kilo kilo lär du gå ner per vecka. Jag är superglad om jag går ner två kilo per vecka. :) Den första veckan är ju lite speciell, så räkna inte med att gå ner lika mycket sedan.
På tal om smaker så var det någon här som för länge sedan gav tipset att göra varm vanilj med lite mindre vatten och sedan ta kanel eller kardemumma på. Det blir lite mannagrynsgrötssmak över det. :)
Jag väntar otåligt på att menssvullnaden ska släppa så att jag får se vad som har hänt på vågen - längtar så in i vassen på att komma ner till nästa tiotal och jag var ju så nära före mensen!
Det är lätt att köra på nu också. Sambon skulle först bara köra en vecka, men sedan tyckte han att det var så enkelt att han kör en vecka till. Få frestelser för mig, mao. :)
Min högst personliga smakrangordning:
Jordgubb+choklad
Mintchoklad
1 del cappucino+2 delar choklad (gillar absolut inte kaffe, men det här blir mindre sliskigt - ungefär som mörk choklad)
Vanilj
Banan+choklad
Ibland tar jag en svamp- eller grönsakssoppa för variation. Jag dricker dock aldrig ren choklad eftersom jag tycker att den är vidrig. Och då är jag chokladoman. :)
Angående Reductil och Cambridge så låter det i mina lekmannaöron som en högst tveksam kombination - varför kombinera dem? Men det är bara en bra läkare som kan svara på det.
Jösses, vegetarian, du har snart gått ner 20 kilo!!!! Det är nästan absurt mycket! :D Vad härligt!!
Om du har haft magsår kan väl magen fortfarande vara lite känslig? Min mage är sån efter magkatarr.
Prova att dela upp maten på sex portioner och se om det blir bättre - det är ju rejäla koncentrat av mineraler och vitaminer, det kanske stör din mage.
Nu har det äntligen lossnat när och jag har i dag kommit ner till ett tiotal som jag inte varit på på över två år! Enormt härligt. :)
Jag har nu sammanlagt gått ner 7,7 kilo, så det är heller inte långt kvar till firandet över de första tio. hehe Då ska jag leta reda på nya byxor - mina gamla sitter inte särskilt snyggt längre, de pösar sig runt rumpan och känns längre nu när de sitter så löst. Jag kan tom dra av dem utan att öppna dem. :D Längtar till den dag då det är dags att skaffa en helt ny garderob!
Sambon fullkomligt rasar i vikt och har inte många kilon kvar nu. Tillsammans har vi gått ner över 15 kilo. :)
Jag kommer att köra vidare med ren kur, kombinerad kur eller kanske bra mat + träning fram till mitten av maj - då ska jag åka utomlands. Sedan får vi se! I augusti ska jag gå på bröllop i London och då ska jag baske mig passa på att shoppa hejvilt. :D
Haha, grattis vegetarian! Snyggt jobbat!
Även jag börjar nu om - har firat min 90-åriga mormor i helgen så det har blivit en del mat. Men nu är det nya, friska tag och ren kur i åtminstone två veckor.
Sitter på jobbet och biter mig i läppen för att stå emot hungern just nu. Men, det ger ju med sig så småningom. Jobbigt bara att det också blivit lite sömn i helgen. :)
Mina små "problem" bleknar dock i jämförelse med vad som händer i andras liv. Huga, Jallle, din stackare!! Hur är det nu? *kramar*
tezzibezzi,
Kroppen bränner dina muskler om du tränar för intensivt under ketosen, därför rekommenderas bara lågintensiv träning.
Nu är jag lite frustrerad. Har ju, precis som många andra här, börjat om härom dagen efter att ha haft släktkalas. Planerade att köra fram till påskdagen för att då se om jag ville och kunde ta mig ur släktmiddagen. Nu blir det dock ytterligare en släktmiddag denna helg, och så ska min sambos födelsedag firas nästa vecka, också. Tre släktmiddagar till! Suck!
Det vore ju så klart inga problem om det inte vore för att jag inte vill basunera ut vad jag gör för alla släktingar till höger och vänster. Vet inte riktigt vad jag ska göra just nu ...
Egentligen har jag inte tokbråttom att gå ner, men sambon och jag ska på solsemester i maj och det vore ju trevligt att kunna tänka sig att vistas offentligt i baddräkt/bikini då. :)
tezzibezzi,
En långpromenad skadar nog inte. :) Men om det blir sjumilavarianten kanske du kan ta med en halv påse till mellanmål på vägen?
Jag har gått ner 8,5 kilo än så länge.
Mm, i värsta fall får det bli magsjukelögnen. Detta är ett släkte där mat är en stolthet och de trugar gärna på en tre portioner extra ... Plus att det kommer att finnas såväl dietist som läkare runt bordet och jag vill inte behöva diskutera för- och nackdelarna med VLCD. :)
Jag har hållit på sedan i mitten av januari, men har haft flera, längre och kortare, frivilliga och ofrivilliga, uppehåll. Jag har bestämt mig för att ta det någorlunda lugnt (svårt beslut för det skönaste vore ju att vakna smal i morgon bitti) av flera anledningar. :) Jag skulle dock vilja köra hårt under de kommande åtta veckorna. :)
Jösses, utan våg skulle jag bli knäpp. :) Måttband är svårhanterat.
Det skulle mycket väl kunna bli en diskussion i stil med "jaha, vad intressant. Hur funkar det då?", men jag känner inte för att diskutera saken öht med någon annan än min sambo. :)
Fick precis höra att sambon ev är bortrest på födelsedagen - tråkigt, men själviskt nog kanske lite bra.
Hehe, ja, det låter roligt. Tyvärr märker dessa människor om man inte äter upp och min sambo äter gärna kött, men absolut inte fisk, och jag tvärtom vilket gör att det skulle troligtvis se suspekt ut för dem som känner oss om vi bytte tallrikar med varandra. :D
Det blir nog magsjukeursäkten i helgen! Sedan får jag fundera på hur jag ska göra vid den stora påskmiddagen nästa helg - de brukar förvänta sig att jag som ursvenne (ursvenna? hehe) ska göra Janssons och lite annat smått och gott. Jag kan ju knappast säga att jag fortfarande känner av magsjukan iaf. :D
Och det ÄR lättare att komma tillbaka till ketosen när man redan kört ett tag. Såvida man inte verkligen svullat på kolhydrater (vilket tyvärr är fallet för mig den här gången). Man märker det nog framför allt på hur mycket man gått upp. Har du inte gått upp mycket så går det också snabbare ner och till ketos - det är iaf min teori. :)
Nu är jag äntligen tillbaka i ketosen och mår bra igen. Jösses, vilken ragata jag har varit den här veckan - tycker synd om min stackars sambo. :) Än så länge går det långsamt neråt, men i dag hade jag iaf gått ner allt jag gick upp och ett par hekto till.
Jag fick veta härom dagen att min sambos mamma har gjort mat särskilt för mig inför middagen i morgon! D'oh! Jag är rätt körd på fronten att inte äta alls, med andra ord - det ser mitt samvete till. :) Men, det får bli lite protein och inte så mycket annat och sedan fortsättning på söndag. :)
PrettyWoman,
Ja, det är farligt att bara äta en påse per dag! Dagsportionen på tre påsar innehåller det kroppen måste ha för att fungera bra - får den mindre kommer den att ta stryk! Det är mycket viktigt att äta samtliga påsar - varje dag.