Ekonomi - Hur gör ni?
Är bara nyfiken på hur ni gör med er ekonomi i vardagslivet? Har ni gemensam ekonomi, betalar ni procentuellt eller hur gör ni?
Jag och min M2B är lite oense om hur man ska dela upp pengarna, och behöver råd.
Är bara nyfiken på hur ni gör med er ekonomi i vardagslivet? Har ni gemensam ekonomi, betalar ni procentuellt eller hur gör ni?
Jag och min M2B är lite oense om hur man ska dela upp pengarna, och behöver råd.
Vi lägger ihop allt som kommer in, betalar räkningarna och sparandet och det som blir över står till bådas förfogande. Man kan säga att vi delar 50/50 på vad vi har även om jag för det mesta tjänar lite mer än min m2b.
Större utgifter diskuteras annars tar var och en vad som behövs när det behövs.
Vi har gemensamt hushållskonto som vi betalar procentuellt till utifrån det vi tjänar. Från hushållskontot betalar vi allt gemensamt; mat, bio, räkningar, restaurangbesök, hygien, hyra, gemensamma presenter mm.
Dessutom har vi ett gemensamt semestersparande där vi sätter lika mycket varje månad, 1500 kr.
Alla pengar som blir över på våra egna konton är våra egna, och de får vi göra helt vad vi vill med. Spara eller bränna på onödiga saker. Jag tycker att det är jättebra att ha egna pengar kvar, skulle inte vilja stå och kolla på ett par jeans och fundera på om maken behöver köpa ny rakapparat.
Vi har gemensam ekonomi. Först betalar vi alla räkningar på ett konto. Sen ser vi hur mycket det blir över och delar det på två.
Sen har vi även ett sparkonto till bröllopet där vi lägger 1600kr varje månad. Efter bröllopet kommer vi ha kvar det och fortsätta lägga undan så mycket vi kan varje månad.
Vi gör som Fea och hennes man. Då behöver man inte ha dåligt samvete om man köper en svindyr väska eller nåt, och maken kan glatt handla datorprylar!
Feas idé är jättebra, så gör vi. Vi har två barn ihop men det är inga problem alls med ekonomin. Just nu pluggar min sambo och jag jobbar så jag tar alla gemensamma räkningar men vi kollar av med varandra hur båda har med pengar. När sambon börjar jobba i juni efter 6 års studier kommer vi att dela upp räkningarna procentuellt efter vad vi tjänar och ha gemensamma sparkonton. Och sen ha egna pengar så man inte får dåligt samvete vid minsta lilla egna köp.
Det här är ju intressant! Vi gör så här:
Nu innan vi är gifta så delar vi alla gemensamma grejer rakt av. Jag tjänar mer än min m2b så jag har mer över då (skiljer inte så mycket dock). Efter bröllopet kommer vi att dela procentuellt efter vad vi tjänar på allt. Var och en får handla sina kläder och stå för sina nöjen dock.
Det är mer komplicerat än man tror att hålla ordning. Min m2b pendlar t.ex. 10 mil om dagen med bil. Det är ju lika mycket i mitt intresse att han ska ta sig till jobbet och mitt busskort är ju lika mycket in hans intresse. Vi försöker dock inte hänga upp oss på kronor hit och dit. Ibland när vi ska göra upp ekonomin vid månadsskiftet så säger vi bara i kör: Nej vi skiter i det och gör något roligt i stället. Efter bröllopet blir det bättre för då kommer det skötas automatiskt med överföringar.
Vi har gemensam ekonomi, alla pengar sätts in på ett gemensamt konto, därifrån sparar vi, betalar räkningarna, handlar och köper det som var och en vill köpa. Varsitt visakort är kopplat till det kontot.
För oss funkar det jättebra.
Hej Sanasol
Tjenix.
Vi betalar 60% av vår lön efter skatt till det gemensamma kontot sen 10% extra till bröllopskontot. Resten är våra lekpengar.
Vi har ett gemensamt räkningskonto där alla gemensamma utgifter betalas ifrån och vi båda sätter in "efter förmåga". Sen har vi ett gemensamt sparande som är till för semester, större inredningsgrejer och annat till lägenheten (nytt kylskåp eller reparationer t ex).
Sen har var och en av oss kvar ett lönekonto och de pengar som är kvar efter insättningar till det gemensamma varje månad är "egna" - där betalas studielån, mobilräkningar, ev prenumerationer som bara intresserar en av oss, etc), egna sparanden, etc.
Vi har separat ekonomi. Inga gemensamma konton förutom ett bröllopskonto som jag har hand om. Vi delar på alla gemensamma räkningar och spar till sånt vi ska köpa ihop, resten är våra privata pengar att göra vad vi vill med. Om någon skulle ha väldigt dåligt med pengar ställer den andre såklart upp med ett tillfälligt lån.
vi delar allt rakt av. Om mina pengar tar slut, vilket de ofta gör då jag shoppar mer och tjänar mindre så frågar jag om mer pengar. och om hans pengar tar slut frågar han mig. men vi betalar aldrig tillbaka, det tycker vi känns kostigt. på det långa loppet blir det förhoppningsvist jämnt ändå. Stora inköp som renovering och ny tv diskuterar vi.
Vi har ingen gemensam ekonomi.
Vi har ett gemensamt räkningskonto där vi sätter in en viss summa varje månad. och resterande delar vi på beroende på vem som har mest pengar. så vi kör lite samma stil som vinterbrud82, behöver man pengar är det bara att be om det och man behöver inte betala tillbaka. om det inte är någon större mängd pengar då. jag skulle inte vilja betala en massa tvspel o grejer för flera tusen av min pengar för det tycker jag är slöseri ;)
Min kille tjänar ungefär dubbelt så mycket som mig, men har oxå större utgifter för bil och betalar mer mat än mig.
Vi har ett gemensamt konto där vi sätter in lika mycket var varje månad, stående överföring. Därifrån dras hyra, lån, ja, alla såna gemensamma grejer, det blir ett vist sparande där oxå varje månad.
Sen sparar vi var för sig och har varsitt spenderkonto med pengar som vi gör vad vi vill med. Om vi lånar av varandra lämnar vi alltid tillbaka det. Fungerar utmärkt och vi har aldrig bråkat eller tjafsat om pengar!!!
här är allt gemensamt-alla pengar lägges ihop räkningar betalas sedan har vi ett gemensamty konto där var och en får ta vad den behöver
Vi har nåt mellanting mellan delad och gemensam ekonomi. Vi är gifta och har två barn och vi är inga höginkomsttagare.
Var och en får betala "sina" räkningar, dvs. prenumerationer, mobilabonnemang, personförsäkringar etc. Gemensamma delar vi upp lite, typ "Om du tar vatten- och elräkningen så tar jag sotarn och hemförsäkringen". Det går oftast jämt upp och resten av sin lön har man för sig själv. Vi har inget matkonto utan turas om att handla, vilket också funkar bra. Den som har mest pengar får oftast handla lite mer så att båda får ungefär lika mycket kvar.
Men det där med hushållsekonomin är ju jättesvårt, av 10 kompisar är det 10 olika sätt att hantera sin ekonomi, så det gäller ju att komma fram till det som passar en själv bäst.
Jag och min blivande har 5 konton.
Konto 1&2 är våra privata konto där vi varje månad behåller X'000:- var som skall gå till kläder och privata inköp.
Konto 3 är vårt servicekonto varifrån vi betalar alla våra kontinuerliga räkningar, såsom amortering, föräkringar, mobil osv.
Konto 4 använder vi som hushållskonto från vilket vi handlar all mat, tankar bilen, äter på restaurang och går på bio etc.
Konto 5 är vårt sparkonto. Dit för vi över 6-9'000:- varje månad som skall gå till renovering/större inköp/semester - och BRÖLLOP
Det funkar jättebra för oss och genom att dela upp det på fler konton så har vi större koll på vilka utgifter vi har.
Vi kör samma modell som Fea nämnt. Perfa!
Jag vill verkligen INTE vara med och sponsra hans dyra hobby!!!