• Esereth

snabba tips inför äktenskapsförord

Hej, jag och min man ska träffa en jurist och skriva äktenskapsförord i eftermiddag. Detta är inget som vi hade planerat från början men eftersom min man har en enskild firma så känns det tryggt att veta att de inte kan ta ifrån oss allt om det skulle gå galet.

Är det någon som har några tips om vad man bör tänka på när man skriver äktenskapsförord?

• Svar på tråden snabba tips inför äktenskapsförord
  • Trollsländan

Det där med den enskilda firman låter märkligt att man kan utesluta konkurs från den genom äktenskapsförord. Det låter som om man skulle överlåta alla tillgångar på den part som inte har den enskilda firman. Det är bättre då att starta ett AB.
    Vad du ska tänka på är om du vill att det ska vara dubbelsidigt eller enkelsidigt, dvs om man skriver att ärvda pengar ska vara enskild egendom ifall det ska gälla er båda eller bara den ena. Glöm inte att lägga in att det gäller även det som kommer i dess ställe och avkastning av de ärvda pengarna. Ta även med gåvor, egendom man ägde innan man ingår äktenskap.
    Och hur ska ni göra med intjänade pengar, tex om den part som har den enskilda firman blir väldigt framgångsrik, ska det vara gemensamma pengar eller enskild egendom? När ni är gifta spelar det inte så stor roll för då är allt tillsammans, det är först när man skiljer sig som det får betydelse vilket som är enskild eller giftorättsgods och man kan ändra avtalet under äktenskapens gång vilket många gör av skatteskäl eller andra orsaker.

• wozzgirl

Jag läste nyligen en juridikkurs o där kom det fram att det är ett vanligt missförstånd att folk gör upp äktenskapsförord just ifall en firma skulle konka.. men att det inte riktigt fungerar så iaf.
    prata med en jurist.

• anne på grönkulla

Fundera igenom vilka effekter ni vill ha av förordet (också i olika situationer, man kan ju vilja olika saker beroende på om man bodelar för att man skiljer sig eller då den ena dör t ex) och formulera så att ni får dem. Komplettera ev med testamente.

• jagärsåkär

Stämmer bra med att enskilda firman inte påverkas av äktenskapsförord. Ä-föroret gäller bara vid äktenskapsskillnad (skilsmässa) och inte vid några andra tillfällen. Om det sker utmätning pga konkurs kommer äktenskapsförordet inte att ha någon betydelse.

Men bra saker att ha i äktenskapsförordet är väl att vissa saker ska vara enskild egendom. Tex framtida arv. Eller gårdar eller allt om man vill det. Då, om man skiljer sig, kommer alla behålla sitt rakt av. Jag tror vi kommer göra så, känns ganska enkelt o bra.

Svar på tråden snabba tips inför äktenskapsförord