trolovning?
nån som vet om det finns nåt som kallas för trolovning hehe jag känner mig förvirrad...
nån som vet om det finns nåt som kallas för trolovning hehe jag känner mig förvirrad...
Japp, det finns.
"Trolovning är ursprungligen en rättsligt giltig överenskommelse om äktenskap mellan en man och en kvinna och deras släkter."
Saxat från susning.
Jo det finns, men är väl inte så vanligt i dagens samhälle.
Numera är det väl den mindre "formella" förlovningen som gäller
Jag har faktiskt flera vänner som är trolovade.
Blomman - är trolovning fortfarande en juridiskt bindande överenskommelse eller väljer de att kalla det trolovning själva?
Vad är en trolovning?
hihi va spännande :)
då trolovade jag o killen oss på nyår då :D
mina föräldrar vet inte om det än men hans sida vet om det.
har världens finaste ring, men jag vill att han oxå ska ha en ring han har inte d :(
Så här är det i alla fall för alla jag känner:
Familjerna träffas när trolovningen äger rum. Killen brukar hänga ett smycke runt tjejens hals som en symbol för trolovningen. Genom trolovningen blir paret officiellt och typ en garanti på att de ska förlova sig och sedan gifta sig.
*Blomman*:
Hoppas du inte tar illa upp nu eller så, jag blir bara lite nyfiken: Är dom du känner religiösa eller från en annan kultur?
Jag tar absolut inte illa upp. :)
Japp, de är religiösa och i de flesta fall från andra kulturer.
Tur att du inte tog illa upp
Men då förstår jag i alla fall, för det är främst inom religiösa kretsar och andra kulturer som trolovning fortfarande används. Som "vanlig otroende" svensk är det förlovning som gäller vad jag förstått
Trolovning var en rättsligt bindade överenskommelse om befästelse av en parrelation, lika bindande som den kyrkliga vigseln, även om det inte innebar att äktenskapet var ingånget. Kontrahenterna lovade genom trolovningen varandra trohet, men började inte sammanleva i och med trolovningen, som kunde ingås redan i barnaåren. Trolovning ingicks i regel genom en uppgörelse från föräldrarnas sida.
Numera förekommer inte trolovning i rättslig mening, då det avskaffades 1915.
Kopierat fr wikipedia..