• MiaFiaa

Lågbudgetbröllop

Hej. Uj va trist det låter med "lågbudgetbröllop" men som föräldraledig resp studerande med två barn känner vi att vi inte vill lägga ner så jättemycket pengar på ett bröllop men vi vill ju självklart ha det fint och romantiskt. Ni som inte spenderat så mycket pengar - hur har ni gjort med allt? Bara bröllopsklänning kostar "skjortan". Har ni någon hemsida eller något där ni skrivit om ert bröllop? Alla tips tas gladligen och tacksamt emot! Tusen tack på förhand!

• Svar på tråden Lågbudgetbröllop
  • Pumpalot

jag köpte en begagnad klänning på blocket för 1000kr.

• malle_1

Inventera talanger i släkt och vänskapskretsen.
    (tårta, foto, musik, kyrkosång)
    Buffé.
    Bygdegård.
    Egenhändigt gjorda trycksaker.

Det är ju som sagt inte hur mycket man lagt ner som gör festen/ dagen. Lycka till!

• ssart

Okej, vi hade inte ett lågbudget-bröllop, men det som slår mig när jag läser din fråga är att ett bröllop ju oftast består av 2 delar: vigsel och fest/middag.

Vigseln går att göra vacker och romantisk helt gratis, i alla fall om man gifter sig i en kyrka. En dyr klänning behöver man inte för att det ska bli vackert och romantiskt.

Festen/lunchen/minglet/fikat/middagen/
    frukosten eller vad man nu vill ha efteråt kan kosta precis hur mycket eller hur lite som helst. Det beror ju på vad man bjuder på, var man är och hur många man är.

Oavsett budget så ska man innan man börjar planera fundera på vad det är som är viktigt för just ER. Hur vill ni att dagen ska kännas och hur uppnår ni det på bästa (och billigaste) sätt?
    T.ex: Vilket är viktigast; att det känns "lyxigt" eller att ni kan bjuda många gäster? Är det viktigt med tal och en sittande middag? Är platsen viktig? osv

Släpp alla förutbestämda meningar om hur ett bröllop "ska" vara och gör det på erat eget sätt. Inspiration kan ni få här på BT, men svaren på hur ert bröllop blir "bäst" finns inom er själva.

Ett stort lycka till!!!!

• mrztigger

vi är låginkomsttagare m en liiiiten budget. vi har hyrt bygdegård, vi äter buffe, jag syr alla våra kläder( 2 tärnor, en brudnäbb samt min klänning) och istället för presenter har vi bett om sponsring för resan. vi har helt skippat hotell efter, vi sover hellre hemma och kan ta det lungt och skönt (vi har skaffat barnvakt)

• Dallas

Vi håller nere kostnaderna genom att ha ett litet bröllop, ca 30 personer. Jag fixar mat, tårta, smink & hår själv. Vi har hyrt bygdegård. Våra gäster tror att det är födelsedagsfest! Klänning köpt på Tradera( ska buda på en till pga jag har sett några till som jag vill välja mellan)Den jag har köpt är en fin ljuslila aftonklänning med litet släp, kostade 200kr! JAG vill inte ha en exklusiv ring, för då vågar jag ju inte använda den, ska köpa till helgen. Min syster är hobbyfotograf, och gratis
    Bröllopsnatten= hemma. Vi ska bo på hotell i sommar ett par nätter, bara jag och min man. Barnen har vi tänkt "bussa på" mormor
    då. Resa??? Ja kanske, isf hela familjen i höst/vinter.
    Smycken är köpta på Albreks och H&M.
    Lycka till!

• ssart

Kom precis på ett tips... vi tog semester både före och efter helgen då vårat bröllop var. Då spenderade vi tid med familjen och med varandra. Det gjorde att vi var avkopplade innan bröllopet så att vi kunde ta till oss allt och att vi drog ut på bröllops-känslan efteråt. Det kan jag varmt rekommendera!

• jocelyn

Petar in ett tips fast jag inte är gift; glöm inte bort yrkesskolorna! Hotell-restauranglinjen, frisör, florist, musiker och sömnad...där finns en uppsjö med kunniga personer som kan jobbet men som inte kostar som proffsen.

• Marra77

Be någon vän eller släkting att ta fotona, det blir minst lika bra. Jag gjorde et åt en god vän och de blev så bra att alla undrade vilken studio de hade varit i!!

• mrztigger

ett bra tips är att kolla upp alal makeup råggivningar som är gratis. be dem sminka dig för nröllop pch sen tar du desa tips och sminkar dig själv. lr varför inte gå med några vänner till en gruppmakeup på makeupstore! dom har billiga och så har man kul och får massa bra tips som man sen kan göra hemmma själv. gratis...

• sara79

angående ring. man kan köpa jättefin ring billigt på auktion. fick min för fyra tusen med vitt guld, nio brillianter 0.75 carat.
    maten kan man ju hålla nere kostnaden genom att låta duktiga vänneroch släktingar laga. man kan även höra sig för om restaurangskoleelever kan laga maten för en relativt billig penning.
    Tårtan kan man beställa via konditorutbildningar (halva priset och ett sjysst resultat)
    Klänningen kan man köpa från något internetföretag tex efushop.com. en kompis gjorde det och vart jättenöjd!!

Svar på tråden Lågbudgetbröllop