• Safira

    knapra andra minipiller?

    Jag har just slutat äta minipillret Exlutena för att jag fick jobbiga humörsvängningar av dem, eller snarare så var jag ledsen nästan hela tiden. Är det någon mening att prova en annan sorts minipiller eller ska man bara inse att kroppen inte fixar att få i sig så mycket gestagener? Det finns väl inte så många att välja mellan, för Exlutena verkar alltså inte funka och Cerazette vill jag inte ta. Mini-Pe kanske då...

  • Svar på tråden knapra andra minipiller?
  • pickolina

    Du kan ju prova ett annat minipiller, eller kanske p-spruta, p-stav eller hormonspiral som innehåller gestagen men inte påverkar kroppen riktigt lika kraftigt då det utsöndras jämnare och i mindre mängd. Hormonspiralen allra mest, eftersom den verkar lokalt i livmodern.. Annars är det ju det hormonfria alt. kopparspiral, om du inte vill prova östrogenpreparat?! Det KAN vara så att ett annat gestagen skulle passa dig bättre. För om du reagerar på just gestagenet i allmänhet eller just det gestagen du ätit (specifikt) kan man ju aldrig veta förrän du provar...det är ju olika det där.... Men rent allmänt så är det just gestagenet i alla hormonella preparat som ger mest och värst biverkningar.

  • Safira

    Att jag inte vill äta östrogenpreparat beror på att jag har ökad risk att få blodpropp - så jag får inte äta vanliga kombinerade p-piller. Funderar på p-plåster, men det verkar inte vara så vanligt?

  • pickolina

    P-plåster innehåller östrogen..

  • pickolina

    Vet du att du har ökat risk för blodpropp? Har de tagit blodprov och kollat det?.. Annars borde du begära det..

  • Safira

    Jo, jag har kollat upp det och jag har ökad risk. Inte jättstor ökad risk, men viss ökad risk så det känns dumt att chansa...

  • pickolina

    Ja då är det dumt!.. Tänkte bara kolla, för det är såå ofta som de inte ens kollar om man har någon ökad risk eller ej, och sedan ger östrogenpreparat till personer som absolut inte borde äta det och vägrar östrogenpreparat till andra som skulle kunna äta det utan problem... Dumt!

  • Safira

    Tack för att du engagerar dig, Pickolina! Känns i alla fall skönt att vara hormonfri ett tag så man kommer tillbaka till ett normalläge i humöret liksom, innan man trixar vidare med några andra piller...

  • Lins

    Såklart att du ska testa ett annat mini-piller, man reagerar ju olika på olika preparat. Jag åt först Cerazette som gjorde mig totalt personlighetsförändrad, mådde jätte-dåligt av dom, grät konstant och var som ett riktigt monster. Sexlusten försvann helt. Bytte till Exlutena som fungerade jätte-bra på mig. Blev mig själv igen och sexlusten kom tillbaks. Det som jag tyckte var jobbigt med dom var att man måste vara så exakt med att ta pillrena. Lite svårt att komma ihåg... så nu har jag en hormonspiral som verkar funka bra. Det enda är att jag har långdragen mens, upp till 10 dagar per gång och det känns lite jobbigt. Ska testa ett par månader till innan jag bestämmer mig om jag ska behålla den eller inte. Om man inte är nöjd med hormonspiralen så kan man inom 6 månader ta ut den och få tillbaks hälften av priset. Det kostar drygt 1000kr att sätta in en hormonspiral och sen kan du ha den i 5 år innan den måste bytas ut.

Svar på tråden knapra andra minipiller?