Septemberbröllop för Majs Sthlm (långt, med bildlänkar)
Natten före vår bröllopsdag somnade vi tjugo över tre? Vi lagade nästan all mat själva. All matlagning gick jättebra och smidigt, förutom rödvinssåsen? Det var den, instruktionerna till familjen (dukning) och serveringspersonalen samt utskriften av middagsprogrammet vi hade kvar sent på fredagkvällen. Som tur var gifte vi oss sent på dagen ? kl. 16.00. Jag skulle vara hos frisören kvart i elva, så vi behövde inte gå upp så jättetidigt.
På själva bröllopsdagen var vi lugna, inte nervösa och kände att vi hade lämnat över allt till andra. Vi kunde också njuta och ta in det fantastiska som hände, vara i nuet. De småmissar under middagen som ändå hände kunde vi släppa och strunta i. Vi hade en helt fantastisk dag, kväll, natt samt en härlig söndag och en skön måndag.
Något av dagens innehåll:
Det var helt underbart väder, så vi kunde börja dagen med en solig frukost på balkongen. Efter porträttfotograferingen hade vi tid att äta varsin sallad i en mysig minipark nära Mäster Mikaels gränd där vi blev fotade. Utanför kyrkan mötte oss en mycket stabil och trygg kvinnlig kyrkvaktmästare som visade oss till rätta. Min syster sjöng och min svåger spelade ?Question of Lust? (Depeche) så vackert att jag rös. De egna löftena gick bra men ringhanteringen/ringväxlingen hade vi helt glömt bort hur man gjorde så det blev härligt fumligt och prästen försökte assistera? Organisten spelade lite, eh, anglikanskt (?). Inga skira rosblad singlade ner över oss utan det blev ett veritabelt kulregn av ris! Ganska kul tyckte jag. En duva satte sig ovanför kyrkporten när vi stod där. Stämningen infann sig direkt på middagen som bjöd på många fina tal och inte minst ännu mer fantastisk sång och musik från bl.a. syster Lotta och bror Alfred. När vi inte pratade med dem som satt bredvid, diagonalt mitt emot oss eller dem som besökte oss på pratplatserna mitt emot oss var det härligt att bara sitta och njuta och titta ut över festen. Många berömde maten, vilket gjorde oss stolta och glada såklart. Efter middagen blev det bröllopsvals och därefter ?styrdans? ett tag före bröllopstårtan. Till tårtan visade min far diabilder från barndomen, naturligtvis med obligatoriskt inledande projektorstrul? Sedan blev det verkligen disco och fest! Underbart att dansgolvet var så välbesökt och så länge! Själva tog vi en taxi till vårt fantastiska rum på Hotell Rival vid kvart över tvåtiden. Discjockeyn spelade till tre och vi hörde att folk hade varit kvar till efter tre någon gång. På Rival fick vi stanna till ett eller två tror jag så vi hann med en fantastisk frukost på rummet och ett härligt bad. Sen åkte vi hem med den av min far felparkerade bilen. Hemma träffade vi lite familjemedlemmar och vi hann också vila lite innan det var dags att gå och rösta? Dagen därpå var vi lediga och promenerade på Djurgården samt besökte Nordiska museet.
Vi kände ingen ?bröllopsbaksmälla? efter bröllopet, förutom att det kändes lite tungt att gå till jobbet på tisdagen? Vi kände faktiskt inte heller ?vad skönt att det är över?, vilket vi hade trott efter all planering. Det kändes ? lagom ? (!) efteråt. Nu känns det bra att vara gift. Lugnt och tryggt, glädje över att ha varann, att vårt bröllop blev så fint och roligt och lycka över att snart bli föräldrar!
Vår bröllopsresa gick till Vietnam 2-23 november och var väldigt lyckad. Babyn kommer ? om allt går som det ska - i slutet av mars.
Den som vill kan kolla på marietteochpeter.blogspot.com/ med länkar vidare till bl.a. fler bilder på marpet.pixbox.se. På blogsajten finns bl.a. länkar till en del av våra trycksaker (något censurerade dock).
Tack alla på Bröllopstorget som bidragit med så mycket tips och inspiration!