• Undrande M

Ni som slutat med hormoner...

När kom mensen igång och blev normal igen?

Jag hade ingen mens i åtta månader när jag åt minipiller, och när jag använde p-plåstret Evra så blev den väldigt regelbunden. När jag slutade med alla dessa hormoner så fick jag mens på exakt rätt datum första månaden, men nu har den försvunnit igen. Undrar därför vad ni har för erfarenheter? Jag vet att det kan dröja ett par månader innan mensen "blir sig själv" igen, men hur har det varit för er?

• Svar på tråden Ni som slutat med hormoner...
  • Höstbrud_07

Hej Undrande M,

Jag fick också höra att det kunde ta några månader innan mensen kom tillbaka/blev regelbunden. Men för mig tog det 14 månader innan jag fick mens efter att jag slutade med p-piller. Jag hann bli ganska ordentligt orolig under den tiden, så jag var hos gyn två gånger för att kolla att allt var bra, vilket de sa att det var. Men för ett par veckor sedan kom äntligen mensen, och aldrig trodde jag att man skulle bli så glad för mensvärk. Så det där de säger om att det kan variera mycket mellan olika människor verkar stämma...

• Undrande M

Oj, jösses vilken tid det tog för dig!! Åh, hoppas jag inte behöver vänta så länge..

Jag håller med om att det känns lite konstigt att man kan bli glad av att få mensvärk. När jag åt minipiller hade jag ju som sagt ingen mens på åtta månader, och det kändes dumt att klaga på det hos barnmorskan. Men det är ju ändå ett friskhetstecken. Så nu får min kropp fan visa snart att jag är frisk!

• Höstbrud_07

Du behöver säkert inte vänta lika länge. Tror jag har slagit någon form av rekord, i alla fall i min bekantskapskrets!

Annars tycker jag att du alltid kan gå iväg till en barnmorska i alla fall. För min del tyckte jag att det var jätteskönt att höra att det inte var något fel, så jag tycker att det var välinvesterade pengar och tid att gå dit!

• Carma

Det kom tillbaka som vanligt. Lycka till :)

• Carma

Skulle tillägga att det bästa som har hänt är att mensen är nästan obefintlig nu & tar bara 3 dagar. Inget mensvärk. Inga PMS besvär direkt heller. Skönt. Hoppas det fortsätter så :)) Tror att det likadant innan jag började med alla p-piller.

• InaHjärtarAdam

för mig tog det typ två dar innan min mens kom igång efter ett uppehåll på ca fem år (minipiller). sen har mensen kommit och gått som en klocka!

• Undrande M

Okej, där ser man. Väldigt olika från person till person alltså. Som med allt annat som gäller kroppen.

• Undrande M

Jaha, 17 dagar försenad kom så någon sorts mens idag. Det var ju bra... Jag borde ju bli glad, men nu minns jag hur mensvärken brukar kännas. Hurra...

Svar på tråden Ni som slutat med hormoner...