tips till en nybörjare...
Detta borde man kanske veta men hur funkar det när man ska skaffa p-piller? Vart är det man ska sticka och hur lång tid tar det att få?
Detta borde man kanske veta men hur funkar det när man ska skaffa p-piller? Vart är det man ska sticka och hur lång tid tar det att få?
Beroende på hur gammal du är så vänder du dig antingen till ungdomsmottagningen eller en gynekologisk mottagning. Du bokar tid, går dit och gör en gynundersökning och pratar med barnmorskan eller gynekologen och så får du ett recept.
H_H
Och om du nu är väldigt ung och blev rädd för det där med gynundersökning. Så är det faktiskt inte alla som gör det.
Jag har aldrig behövt göra en undersökning då jag bara ska ha p-piller.
Är du äldre så går det även bra att ringa till mödravårdcentralen.
Okej. Jag är 22 så det är inte ungdomsmottagning som gäller. Men är det via vårdcentralen som man beställer tid eller?
H_H
Har du kollat så att det inte är ungdomsmottagningen du ska till? Vissa kommuner har ungdomsmottagning upp till 25 år.
Här är det upp till 26år som gäller... :)
tror att det där med ungdomsmottagningen har lite att göra med om man bor i en stor eller liten stad.
I min stad som är mindre får man gå till umottagningen tills man är 20. Men i grannstaden som är den största i länet så är det till 25 år.
H_H
I Telefon katalogen brukar det stå nummer till Mödravårdcentralen . Ring dit så hänsvisar dom dej vidare om du nu skulle ringt nån annanstans.
Hoppas att allt löser sej.
Diddisen
Det är väldigt olika faktiskt, så jag tror inte det har med storlek att göra
~Norrsken~
Jo det är säkert sant. Berättade bara mina erfarenheter
Men nu frågar ju inte TS hur länge man får gå till ungdomsmottagningen utan vart man vänder sej för att få p-piller. Om hon nu får gå till um så säger dom säkert det till henne på MVC.
H_H
hur har det gått? fått några piller?
Det går sådär. Nån mer än jag som hatar telefonköer. Men jag tror att jag har kommit fram till vilket nummer jag ska ringa i alla fall. Får försöka i morgon...