• runawaybride

Allergisk mot ringen

I december upptäckte jag att jag fått utslag under mina ringar. Trodde då att jag fått något skräp under dem och flyttade då över ringarna till höger sida för att utslagen skulle försvinna. Upptäckte då att jag fick utslag även på höger sida och då la jag av mig ringarna över jul och nyår.

Har nu gjort rent ringarna (en slät förlovningsring och en vigselring med sju stenar) och eftersom utslagen nu helt läkt ut satte jag på mig ringarna i dag igen. Nu har utslagen kommit tillbaka.

Kan man huxflux bara bli allergisk mot guld (har aldrig haft problem tidigare...)???

Om jag fått in något skräp i tex hålen under diamanterna hur kan jag bäst göra rent ringen???

Här har man efter tio års förlovning blivit gift och fått fin ring och nu kan jag inte ha dem på mig....

Hjälp!!!

• Svar på tråden Allergisk mot ringen
  • malin&eric

Vem har gjort ringarna? Låter ju onekligen som att det inte är rent guld i dem (eller något konstigt ytskikt). Guld brukar inte framkalla allergi. Är du nickelallergiker?

• Lena+Mattias

Kanske har du guldallergi? Inget ovanligt. Gå till en en kunnig och professionell guldsmed, inte ett butiksbiträde, och kolla vad det är för legering i din ring. Man kan vara allergisk mot en sorts guld men fixa annat.

Så det här löser sig nog alldeles bra! Just be cool!

• Labidochromis

Jag håller med Lena+Mattias!

För att förtydliga en aningens så....för att få 18K guld så blandas rent guld ut med olika legeringar. Att vara allergisk mot legeringen är tydligen inte helt ovanligt.

• Sanasol

Kan vara kontaktexem av ringarna, annars finns faktiskt en viss risk att man reagerar mot något av de ämnen som guldet legeras med. Jag är själv en av de personerna och fick eksem av min 18K guldring.

18K guld innehåller 75 % guld, restrerande 25% är koppar och silver när det gäller rött guld (palladium, koppar, silver när det gäller vitt guld)

Mitt tips är att gå och göra ett allegitest på dessa metaller för att gå veta vad du reagerar på.

I värsta fall kan du måsta byta ut dina ringar, men i bästa fall är det bara någon form av kontakteksem.

• Pomodoro

Det behover inte vara metallen du ar allergisk mot. Jag har en titanring och jag tror inte man skall reagera mot titan eftersom det anvands inuti kroppen. Det forsta aret var den helt slat och jag hade inga problem alls av den, sen satte vi i tre diamanter och jag borjade fa utslag om jag hade den pa mig dygnet runt. Det kan latt samlas typ tvalrester i halen dar stenarna sitter som man reagerar mot. Prova att ta av dem nar du sover, det hjaplte for mig!

• Elin F

Hej jag har samma problem jag är allergisk mot guld. Jag upptäckte det när jag gick till skolsyster för två år sedan och skulle kolla vad det var. Då sa hon att jag var allergisk mot guld, jag blev chokad men hon sa att man kunde vara allergisk mot guld men inte vara nickel allergiker.

• Fru Villa Solglimt

För att ev. lugna ner dig lite... så var jag med om liknande när det gäller mina ringar.

Efter att ha haft förlovningsringen nästan dygnet runt i 5 år och sedan tillsammans med vigselringen i 3 månader fick jag små blåsor (typ eksem) under ringarna.
    Jag lät blåsorna läka och använde enbart vigselringen mellan 1 och 2 veckor = inga blåsor. Sedan provade jag att använda enbart förlovningsringen i 1 vecka = blåsor.
    Efter att dessa blåsor läkt och jag avvaktat ytterligare 1 vecka. Började jag använda båda ringarna igen, men är noga med att ta av dem varje kväll. Blåsorna har inte kommit tillbaka.

Jag har fått veta i efterhand att det inte är helt ovanligt med "stress-eksem", vilket mina blåsor var. (jag hade en väldigt jobbig period psykiskt)

Så kanske räcker det med att du bara väntar ett tag. Det behöver inte vara allergi.

• runawaybride

Tack för alla svar! Var nog inte tydlig i början, har ju haft på mig båda ringarna sedan i somras (5 månader) utan reaktion. Ringarna är köpta från en erkänd guldsmed här i stan och vigselringen är från strömdahls så jag tror inte att det är något knas.

kanske är det som fru villa solglimt - låter väldigt liknande... har haft det ganska körigt under nov/ december och varit ganska slut...

Antar att jag får prova att låta blåsorna läka ut igen och testa igen. Har provat att sätta en annan guld ring på ett annat finger för att se om det blir någon reaktion - blir det det får jag väl göra ett allergitest... Som jag sa i första inlägget - känns bara så himla trist att inte kunna ha mina fina ringar på mig...

• h-b

Jag har PRECIS samma problem och här är min lösning...

Ta ALLTID av dig ringarna när du håller på med vatten, om det så bara är att tvätta händerna, och sätt inte på dig ringarna förrän du är helt torr om händerna. Vänta typ fem minuter, det finns nämligen fukt kvar som inte syns, men som kan ge upphov till klåda, särskilt i kombination med tvål.

OM jag glömmer att ta bort ringarna så blossar det upp direkt när jag får fukt under ringarna, men det är INTE guldet jag är allergisk mot (som tur är )

TESTA!!

• Nilla78

Har exakt samma problem.....Tål inga ringar överhuvudtaget. Problemet är nog egentligen inte sjä'lva ringarna utan att det samlas fukt under ringarna( när vi diskar,tvättar oss etc)Har man då extra känslig hud så får man dessa problem. Jättejobbigt eftersom man gärna vill ha på sig sin förlovningsring...o snart vigselring .........

• Sanasol

Nilla, du har inte gjort ett allergitest?

• Nilla78

Jo för längesen....tål inte nickel...men det är det ju inte i min ring

• Sanasol

Vad har du för ring?

Själv är jag som sagt överkänslig mot koppar som finns i nästan alla ringar.

• Nilla78

Vitt guld.......e där koppar i det? Har jag aldrig tänkt på

• Hellismellis

Det kan vara så enkelt att ringarna sitter för tajt och då kan man utveckla de symtom som du beskrivit! Det samlas fukt och smuts under som också kan ge dessa symtom. Hoppas det löser sig!

• Sanasol

Nilla: Ja, det är det i så gott osm alla guldlegeringar, vissa platinalegeringar, silver osv.

• Nilla78

Ska jag kolla upp....tack

• Malin2013

Jag ser att detta är en gammal tråd, men vill ändå tipsa dig som läser den senare: Det finns en bra lösning på www.ringthing.se där man kan beställa vackra band i härliga färger att bära ringen i. Skaver inte på halsen, eller på ringen och ger ditt finger chansen att återhämta sig och aldrig utveckla ordentligt eksem. Funkade för mig!!

Svar på tråden Allergisk mot ringen