• k.a

Vill så gärna gifta mig

Ny i forumet. Spännande. Skrev min första fråga igår. Om ett kyrkbröllop behöver bli så dyrt för att bli bra. Vi har varit gifta i över 15 år och jag har friat. Han har aldrig varit gift men det har jag men dock inte i kyrkan. Han vill säger han men han vill ha ett kyrkbröllop i såfall och kunna bjuda dom han vill och det har vi inte råd med säger han. Skulle tycka det var roligt att höra hur andra har gjort sin bröllopsdag utan att kosta en förmögenhet. Fick lite tips igår men vill gärna höra mer. Tycker det är kul att kunna skriva hit. Tänkte jag skulle försöka planera själv och visa min sambo att det förhoppningsvis inte behöver bli så dyrt om man planerar och inte har så höga krav. Det kan bli bra ändå.

• Svar på tråden Vill så gärna gifta mig
  • discodivan

vi har fått allt vi vill för 45 gäster för 30 000 inkl kläder ringar etc

• A:s wife

Bara för att det är ett kyrkobröllop så behöver det inte bli dyrt! kyrkan kostar inget (om man är medlem, vilket de flesta är) utan det är festen efteråt och allt runt omkring som kostar. och det kan ni ju göra hur ni vill med. man kan gifta sig för 3´000kr eller 300´000kr, beroende på hur man vill göra med festen mm. försök använda dej av de budgetar som finns här på Bröllopstorget under Brudpar&verktyg, de är rätt bra! där får du ett hum om vad saker och ting kostar.

• Pumpkin

Som vi ofta säger här på BT: Det blir vad man gör det till!

Ett kyrkbröllop behöver inte kosta mer än ett borgerligt bröllop. Man kan köpa kläder på secondhand, eller från Kina till exempel. Vad gäller mat så kan man laga den själv, eller ta kanske buffé från en cateringfirma. Gifter man sig på sommaren kan man plocka blommor utomhus om man vill spara in på dekorationer och sånt... Finns hur många tips som helst

• InaHjärtarAdam

vi ska ha kyrkbröllop och vårt kommer kosta 25 000 för 80 personer.

då har vi valt att köpa lite billigare kläder, min klänning kommer vara en kinakopia och han köper från dressmann.

blommorna kommer från en lokal blomsterhandel som inte tar såna hutlösa priser som inne i stan.

festlokalen är en gammal skola och kostar 700kr i hyra för typ fyra-fem dagar.

vi har valt att lägga pengar på catering eftersom ingen orkar ställa sej och laga mat så där drar det iväg en del, plus att vi ska ha fri bar då vi köper all alkohol i tyskland. vill man inte ha det utan betalbar så sparar man väl en ca 5000-7000 kr.

skriv gärna om du har frågor!

• 26maj2007

skrv ett medelande till denna person

Annika Lind

läste i en annan tråd där hon skrev att de hade budget på 45000:- och ska bjuda 120 gäster.

• 26maj2007

hon kan säker ge mycket råd.

• Fru Cinderella

k.a

Det är bara att börja spara pengar! Och sen försöka dra ner på det som går, här i forumet finns det hur mycket tips som helst..

~Norrsken~
    Ett borgerligt bröllop kan också kosta mer än ett kyrkligt! ;)

• Mattas

Vårt kommer att gå på runt 20 000kr (högt räknat) på 55 pers.

•  Miss Cee

Vi lägger mellan 20-30 tusen för ett kyrkbröllop med 80 gäster och fri bar (egen shoppad alkohol).

Det hade gått att göra biligare, vi hade räknat med 20.000kr fårn början, men har spenderat lite mer när vi fick utrymme för det.

Vi har verkligen inte god ekonomi, men till slut så får man liksom bara bestämma sig för att man vill få det här gjrt och sedan börja planera efter de förutsättningar man har. Om man bar sitter och diffust antar vad det kostar och attd et inte går, så lär man få vänta..

Skriv ned vad ni tror ni kan få hjälp med av vänner och familj. tex någon som är bra på blommor, någon har en fin bil..

leta upp gamla guldsmycken ni inte använder och gör om dem till vigselringar, det sparar mycket pengar.

• Bettina.

Som många redan sagt, kyrkan i sig brukar ju inte kosta något, det är väl snarare det runtomkring...

Spartips:

Vänner och bekanta - Kolla runt i vänskapskretsen, det kanske finns både duktiga sångare, fotografer kanske någon med fin bil som kan agera chaufför...
    Var inte rädd att be om hjälp.

Bröllopsresa - behöver man ju faktiskt inte åka på direkt, kan vara riktigt trevligt att ha att se fram emot.

Mat - Jag hade en kompis som när hon gifte sig ordnade knytis! På det sättet kunde de bjuda alla sina vänner (vilket var MÅNGA) och behövde varken välja bort folk eller lägga ut en förmögenhet på maten. Alla hade jättetrevligt :)

Presenter - Det blir ju allt vanligare att man önskar sig ekonomiska bidrag istället för presenter. Speciellt om man bott ihop ett tag, då har man oftast det mesta till hemmet...

Lycka till! :)

• eliin

Håller helt med Bettina, tycker det är helt ok att önska sig pengar...eller så kan ni ta en kuvertavgift och avsäga er alla eventuella presenter... =)

Svar på tråden Vill så gärna gifta mig