• LillaFröken

Ska vi fråga om min sambos föräldrar vill bidra till bröllopet?

Känns ju extremt pinsamt... Mina föräldrar har på ett mycket tidigt stadium sagt att de vill bidra och hur mycket. Men min sambos föräldrar, som har mycket god ekonomi har inte sagt något alls.

Min sambo tycker inte att vi skall fråga utan att de får säga till om de vill bidra. Medan jag är lite tveksam, tänk om de inte tänkt på det bara och så kommer det fram att mina föräldrar har bidragit... Då kanske de tycker det blir pinsamt.

Eller tror ni att det inte är något man glömmer? Alltså att de inte sagt något = de vill inte bidra. Vi klarar oss utan pengarna så egentligen behövs det inte men jag funderar ändå...

• Svar på tråden Ska vi fråga om min sambos föräldrar vill bidra till bröllopet?
  • Soofia

Hej!

Personligen skulle jag inte fråga, speciellt inte om din sambo inte vill. Det är hans föräldrar ju. Dessutom antar de kanske att "enligt traditionen" är det ju brudens föräldrar som ska hjälpa till (eller betala allt men det händer ju sällan numer! )

Jag har svårt att tro att de skulle bara ha glömt bort det...

Som sagt i din sits skulle jag inte fråga och jag skulle inte tvinga min sambo att fråga om han inte vill göra det.

Men det är bara min åsikt..

Mvh,

• discodivan

skulle inte fråga, och absolut inte när inte din sambo vill

• LillaFröken

Tack för ditt svar... Nej, att jag själv skulle fråga känns ju otänkbart... I så fall skulle ju min sambo få säga det på ett fint sätt. Men du har rätt, det är nog inget man glömmer...

Det tråkiga är att det känns som att de kanske egentligen har något emot att vi gifter oss... Att de egntligen inte gillar mig, att de är något mer som ligger bakom menar jag. De har som sagt mycket gott ställt så det vore inget problem för dem ekonomiskt.

Men det är nog därför jag funderar på detta, inte pengarna egentligen...

• LillaFröken

discodivan; såg inte ditt svar innan jag postade.

Det knepiga är att de är verkligen inte snåla på något vis, vi får alltid väldigt fina presenter etc. Men då handlar det ju inte om bröllop. Så detta är kanske något de egentligen skulle motsatt sig om de kunde tänker jag...

• LillaFröken

Men ni har rätt, att fråga bör vi inte göra.

• Melleni (4/8-07)

Jag skulle inte ha frågat,Mina föräldrar ska bidra till vårt men killens har inge sagt och de tänker jag inte ens på eftersom de är upp till de. Jag tycker nästan de är fult att fråga eftersom de är ni som ska gifta er och de är något ni valt att göra.

Ni vet ju inte vad de kanske har planerat som bröllops present till er:)

• Honey Boo

Ni kan ju alltid berätta lite hur planeringen går, vad ni har valt/bokat mm. Om de då tycket det är för "torftigt" eller tycker att ni ska få lite hjälp säger det säkert till då, gör de inte det får ni nog tyvärr anta att de inte vill ge er något ekonomiskt bidrag.

(Man vet ju dock aldrig, enligt traditionen ska väl hans föräldrar köpa hemgift/gåvor till er för samma summa som dina föräldra gav!)

• Saltakatten

Mina blivande svärföräldrar hade nog lätt kunnat glömma en sån sak. De kan var kanska virriga (världens snällaste dock). Vi talade om när vi skulle gifa oss att vi skulle betala allt själva men att vi gärna ville ha hjälp med lite praktiska saker.

Du ska nog inte försöka tolka in saker som att de inte skulle gilla dig.
    Man kan aldrig veta vad som ligger bakom. De kanske bara har en väldigt traditionell syn på det, att endast brudens föräldrar ska betala eller så tycker de att ni har tillräckligt med pengar själva vad vet jag?

• Soofia

Lilla fröken,

Om det känns som att de ogillar dig skulle det bästa kanske att prata först med din sambo om det, och sedan kanske med dem innan bröllopet.
    Själv hjälper mina föräldrar till lite grann, men inte sambos och egentligen har dem det bättre ställt än mina.

Jag har inte blandat mig i debatten, har bara sagt till min sambo (eftersom han har sagt att han är besviken) att han borde berätta hur det känns för honom om det gör honom så ledsen . Men det är hans beslut inte min.
    I coh för sig vet jag att de tycker jättemycket om mig så den delen är ju inga bekymmer.

Tror du inte att det kan vara du själv som "läser" för mycket i det hela? (Vi vet ju hur vi tjejer brukar analyser sönder allt ju

Eller har de visat på något sätt att de ogillar dig?

• Lilla Li

Jag hade exakt samma problem - fast tvärtom.

Hans föräldrar hade precis varit med och bidragit till äldsta sonens bröllop i maj. Därmed hade de satt ribban och sa till oss att de bidrar med en tredjedel av kostnaden eller max 25 000 kr.

Mina föräldrar, som tjänar mycket pengar, sa ingenting om detta. Mamma är oerhört oromantisk och förstår nog inte alls tjusningen med bröllop, eller arbetet bakom. Hon ser det nog mest som en praktisk angelägenhet. Jag ville väldigt gärna att de skulle bidra, också för att de inte skulle tycka att det var pinsamt att inte bidra eftersom hans föräldrar bidrar med så mycket.

Jag frågade henne vid tillfälle om de kunde tänka sig att hjälpa till ekonomiskt. Då sa hon "Nja jag får nog prata med pappa om det där...". Trots att det är hon som håller i pengarna och tjänar mest, pappa är pensionär. När samtalet började ta slut så sa hon att "Jo men vi kan betala för maten då".

Jag gick med på det, men ett par samtal senare hade hon redan kommit med en massa förslag på hur man kunde lösa det här med mat. Jag sa då till henne att vi uppskattar verkligen deras hjälp, men det är vårt bröllop och vi måste få göra som vi själva vill. Att det är bättre att vi sätter en fast summa för hur mycket de ger oss, annars kan det bli konstigt och hon vill ju då givetvis att priset ska bli så lågt som möjligt. Dessutom skulle ju priset variera beroende på hur många människor vi bjöd. Jag berättade också hur mycket min sambos föräldrar bidrar med och då sa hon att de matchar det.

Så nu får vi 20 000 kr från vardera föräldrapar och bidrar själva med resten (vilket borde bli 20-30 000 kr). Ingen är sur eller tog illa upp och allt är bra. :)

Slutsats - jag tycker att du ska be din sambo att fråga litegrann om detta. Framför allt för att de ska få möjligheten att bidra, likaväl som dina föräldrar bidrar. De skulle säkert tycka det var pinsamt om det kom fram efteråt att dina föräldrar bidrog, de vill säkert inte uppfattas som snåla.

Men poängtera också att ni inte behöver deras hjälp, så de inte tror att ni tigger.

Svar på tråden Ska vi fråga om min sambos föräldrar vill bidra till bröllopet?