Jag hade exakt samma problem - fast tvärtom.
Hans föräldrar hade precis varit med och bidragit till äldsta sonens bröllop i maj. Därmed hade de satt ribban och sa till oss att de bidrar med en tredjedel av kostnaden eller max 25 000 kr.
Mina föräldrar, som tjänar mycket pengar, sa ingenting om detta. Mamma är oerhört oromantisk och förstår nog inte alls tjusningen med bröllop, eller arbetet bakom. Hon ser det nog mest som en praktisk angelägenhet. Jag ville väldigt gärna att de skulle bidra, också för att de inte skulle tycka att det var pinsamt att inte bidra eftersom hans föräldrar bidrar med så mycket.
Jag frågade henne vid tillfälle om de kunde tänka sig att hjälpa till ekonomiskt. Då sa hon "Nja jag får nog prata med pappa om det där...". Trots att det är hon som håller i pengarna och tjänar mest, pappa är pensionär. När samtalet började ta slut så sa hon att "Jo men vi kan betala för maten då".
Jag gick med på det, men ett par samtal senare hade hon redan kommit med en massa förslag på hur man kunde lösa det här med mat. Jag sa då till henne att vi uppskattar verkligen deras hjälp, men det är vårt bröllop och vi måste få göra som vi själva vill. Att det är bättre att vi sätter en fast summa för hur mycket de ger oss, annars kan det bli konstigt och hon vill ju då givetvis att priset ska bli så lågt som möjligt. Dessutom skulle ju priset variera beroende på hur många människor vi bjöd. Jag berättade också hur mycket min sambos föräldrar bidrar med och då sa hon att de matchar det.
Så nu får vi 20 000 kr från vardera föräldrapar och bidrar själva med resten (vilket borde bli 20-30 000 kr). Ingen är sur eller tog illa upp och allt är bra. :)
Slutsats - jag tycker att du ska be din sambo att fråga litegrann om detta. Framför allt för att de ska få möjligheten att bidra, likaväl som dina föräldrar bidrar. De skulle säkert tycka det var pinsamt om det kom fram efteråt att dina föräldrar bidrog, de vill säkert inte uppfattas som snåla.
Men poängtera också att ni inte behöver deras hjälp, så de inte tror att ni tigger.