Inlägg från: Honey Boo |Visa alla inlägg
  • Honey Boo

Ska vi fråga om min sambos föräldrar vill bidra till bröllopet?

Ni kan ju alltid berätta lite hur planeringen går, vad ni har valt/bokat mm. Om de då tycket det är för "torftigt" eller tycker att ni ska få lite hjälp säger det säkert till då, gör de inte det får ni nog tyvärr anta att de inte vill ge er något ekonomiskt bidrag.

(Man vet ju dock aldrig, enligt traditionen ska väl hans föräldrar köpa hemgift/gåvor till er för samma summa som dina föräldra gav!)

• Honey Boo

LillaFröken

När vi började planera vårt bröllop frågade vi rakt ut våra föräldrar om de ville vara med och betala. De har alltid sagt när jag "var liten" att "det blir dyrt med döttrar, för de ska ju gifta sig". Jag har alltid "vetat" att mina förldrar vilje betala en del! De fick sitt bröllop betalt då de var unga och inte hade så mycker pengar. Nu är vi där!

Eftersom våra bröllopsplaner kom som en överraskning, (trodde nog att min syster skulle gifta sig först! :) ) så frågade vi! Vi sa rakt ut "det blir bröllop i sommar!". Förklarade att vi börjat fundera på ställen, antal gäster att ha råd att bjuda osv. Då frågar de ju var man har tänkt sig, så sa vi att vi hade flera alternativ. Så sa vi rakt ut "känner ni att ni vill hjälpa oss ekonomiskt?" (vi frågade våra egna föräldrar) de sa ja båda två och sa samma summa, för att vara diplomatiska!

Eftersom vi gör så mycket "för att vara alla till lags", vill inte "reta upp någon"; inte "göra ngt opassande" osv. så blir det lätt många sådana här dilemma i vårt samhälle.

Jag tror på att fråga rakt ut. Tar dina svärföräldrar illa upp så har du ju flera goda anledningar (INTE snikna) till att fråga dom.

*De kan ha glömt att säga att de bidrar, då blir de ledsna om dina föräldrar får vara med som värdpar och itne de eftersom de missade att säga till

* Ni är unga, de flesta jag känner har sämreekonomi än deras stadgade föräldrar!

* idag är det mer vanligt att även brudgummens föräldrar är med och betalar, inte bara brudens.

* Om ni får ekonomisk hjälp kan nu bjuda fler, rent av personer som dina svärföräldrar vill ha där!

* Det är sjukt mycket pengar (för de flesta av oss), ett bröllop är ett minne för livet. Ska man lägga pengar på något till sina barn som blir ett fint minne så är just ett bröllop det tillfället!

...mkt rörigt, kort sagt, fråga rakt ut! Du får inte mer än ett nej! Då har du frågat, inga oklarheter, inga sura miner i efterhand!

men detta är ju min åsikt! :)

Svar på tråden Ska vi fråga om min sambos föräldrar vill bidra till bröllopet?