• LillaFröken

Ska vi fråga om min sambos föräldrar vill bidra till bröllopet?

Känns ju extremt pinsamt... Mina föräldrar har på ett mycket tidigt stadium sagt att de vill bidra och hur mycket. Men min sambos föräldrar, som har mycket god ekonomi har inte sagt något alls.

Min sambo tycker inte att vi skall fråga utan att de får säga till om de vill bidra. Medan jag är lite tveksam, tänk om de inte tänkt på det bara och så kommer det fram att mina föräldrar har bidragit... Då kanske de tycker det blir pinsamt.

Eller tror ni att det inte är något man glömmer? Alltså att de inte sagt något = de vill inte bidra. Vi klarar oss utan pengarna så egentligen behövs det inte men jag funderar ändå...

• Svar på tråden Ska vi fråga om min sambos föräldrar vill bidra till bröllopet?
  • caso78

Hehe, JessicaZ, jag kan också ge ut mitt kontonummer om nå´n vill ge oss ett bidrag... ligger vaken om nätterna o svettas när jag tänker på hur alla kostnader drar iväg...

• Soofia

Caso o Jessica...

Tänk om det vore så enkelt...Vi kollade ordentligt på vår budget i helgen, och svetten började också rinna...usch vad det blir dyrt. Men men, vi klarar ju oss så det är lugnt, det är bara att det blir mycket pengar på en gång!

Lilla Fröken,

Låt bli de "arga" inlägg, kan vara otroligt jobbigt med folk som dömer och tror att de känner en direkt...
    Vet inte om vi gör en misstag men både min sambo o mina föräldrar står som värdpar, även om mina bidrar och inte hans. Vi gjorde så för att hans hjälper ju oss med praktiska saker, och det är ju en hjälp som vi uppskattar mycket också! Därför hade det känts fel att inte ha dem med som värdpar.

Har din sambo tänkte på att de kanske kunde hjälpa med med praktiska saker eller är du rädd för att de kommer att vilja bestämma saker om ni ber dem? Som tur är är min sambos föräldrar super på det viset, det hjälper oss men försöker inte göra saker på sitt sätt.

Läste ju tråden om mammor som blandar sig i, kunde faktiskt inte hålla mig för skratt...

• LillaFröken

Soofia: tack för att du engagerar dig... Pratade precis med svärmor i telefon, så problemet att jag inte vet är nu definitvt löst... hon hade träffat ngn från deras släkt som vi inte umgås med själva. Han han sagt att det vore så roligt att gå på bröllop när han hörde om svårt. Då svarade hon att jag tror att ni är bjudna...! jag tror till och med att jag nämnt vilka i den "grenen" som vi tänkt bjuda, och de ingick inte.

Jag sa att vi måste fundera lite på det, och räkna lite till. Ja gör det sa hon bara då. Blir faktiskt irriterad nu. Det är väl en sak om hon hade tänkt betala lite, då hade hon fått ha synpunkter på gästlistan. Men nu talar hon om för honom att hon tror att de är bjudna fast det inte var tänkt så.

• Henriks blivande fru

Jättejobbigt dilemma, har läst era synpunkter. Mina föräldrar sa redan då vi förlovade oss att de ville hjälpa oss med kostnaderna. Vi tackade då nej till detta erbjudande - vi ville betala själva för att slippa oroa oss för vad våra olika val skulle få för ekonomiska konsekvenser för mina föräldrar. Dessutom tjänar vi våra egna pengar. Mina föräldrar blev besvikna över det så nu har vi accepterat att de "sponsrar" och är jättetacksamma över detta. För att min sambos mamma inte skulle känna sig utanför (hon är ensamstående och har inte samma ekonomiska möjlighet) så pratade min sambo med henne och berättade att vi skulle få pengar av mina föräldrar, att vi bara ville att hon skulle veta det i fall någon annan nämnde något om det (vi sa ju från början att vi inte ville ha något). Hon sa då att hon inte hade den möjligheten, men att hon gärna hjälpte till med annat och vi förklarade att det inte var det vi menat heller. Det var inte så lätt att formulera till henne, men nu är alla nöjda och glada och ingen tycker något bakom ryggen på någon annan. Däremot skulle vi aldrig kunna fråga efter pengar, men om någon gör bör de andra få veta det så att de, om de vill, har möjligheten att göra likadant.

• ssart

Jag tycker rent allmänt inte att man frågar någon annan om bidrag till sitt bröllop. Vill någon bidra så låt dem göra det på eget initiativ. Oavsett hur mycket/lite pengar andra har så är det DERAS pengar och det är deras beslut vad de vill göra med pengarna. Och jag tycker att initiativet och idén ska komma från dem själva också. Precis som det är brudparets idé att ha bröllop till att börja med.

Så tycker jag.

• ssart

Öh! Lika lite bjuder man in folk till någon annans bröllop!

Om det blir pinsamt för svärmor sedan att förklara för de hon bjudit in som inte ÄR inbjudna, tja, det är verkligen hennes personliga huvudvärk!!!! Absolut inget att bry sig om. Men säg inte till henne att ni ska fundera och räkna. Säg som det är i stället - dessa personer är inte bjudna.

• LillaFröken

ssart: min sambo började prata om dessa personer för ngn månad sedan, att han KANSKE ville bjuda dem också. Men det vet inte svärmor. De stod inte på gästlistan från början. Det var därför jag sa att vi skulle fundera. Vet inte om jag ska säga något till henne, hon sa bara att hon blev så paff när de sa att de ville gå. Så det var därför hon sa att hon trodde att de var bjudna...???

• kentfantast

Nu har inte jag läst alla inlägg men så här gjorde vi:

Mina föräldrar sa direkt att de ville bidra. Min man sa direkt att hans föräldrar inte fick lägga en spänn. Vi träffades tillsammans och åt och pratade bröllop och då pratade vi om hur mycket vi hade sparat, vilken nivå vi tänkte lägga oss på och så. Mina föräldrar sa att de hade avsatt 30 000 kr. Min man sa "Kommer inte på fråga", men de envisades och menade att de har redan sparat de pengarna oavsett om vi hade bett om det eller ej och att de inte hade några åsikter om hans förlädrar bidrog eller ej. Hans föräldrar sa att de inte hade möjlighet till så mkt, men att de nog kunde hjälpa oss med 10 000. Vi sa att vi kommer planera bröllopet som om deras pengar inte fanns och spara som galna själva, men ville de hjälpa oss så skulle vi såklart ta emot.

Men det är klart att det är känsligt att sitta sådär och prata pengar. Jag tycker att man pratar med sina egna föräldrar först. Jag hade aldrig ringt hans föräldrar och frågat, om vi säger så...

• ssart

LillaFröken
    Ja, jag tycker du ska visa en kopia av er gästlista till din svärmor. Då vet hon, och hon (och du) slipper hamna i pinsamma situationer igen.

Och det är även upp till svärmor att själv tala om för släktingarna som hon "bjudit" att hon tyvärr misstog sig.

• Soofia

Lilla fröken...

Jag skulle ha blivit rosenrasande....Viist det kan vara så att hon pratar brevid sin mun men hon ska minsann inte ha några synpunkterpå ert gästlitsna och göra så att ni hamnar i en "pinsam" situation som ni inte ha orsakat själva...

Ursäkta att jag frågar men vad tänker din blivande om det hela? Vissa killar ha världens svårighter att sätta en gräns med deras mamma.

Det är ju upp till er vem ni vill bjuda.
    Vi har haft samma bekymmer med ska vi bjuda allakusiner eller inte, och ingen av våra föräldrar har anmärkt något...
    Det låter kanske snålt men betalar man själv allt vill man ju kanske inte betala en tre rätters middag till någon man har träffat 1 eller 2 ggr på en familjfest eller så...

MEN jag tycker att du ska släppa det där och låta din sambo ta hand om kommunikationen med svärmor när NI tillsammans (du o din sambo) har bestämt vem som kommer och vem inte.

AARGHHH vad såna människor gör mig arg!
    Tur att du verkar vara en lugnare människa än jag

Svar på tråden Ska vi fråga om min sambos föräldrar vill bidra till bröllopet?