• Lilla Li

Lovsång? Psalm? Eller vad?

Varken jag eller min sambo är kristna, men vi gifter oss ändå i kyrkan av tradition. Jag tycker det är oerhört vackert med psalmer och vill helst inte ha "vanliga" sånger i kyrkan. Men jag vill helst inte att psalmerna ska handla så mycket om gud, att vi ger oss till gud, att han är vår fader osv. Visst finns det väl kyrkliga sånger som inte är så fokuserade på det? Vad kallas såna sånger? Är det lovsånger? Eller finns det något tredje ord? Och är det någon som vet var jag kan hitta en förteckning över sådana sånger samt deras texter?

• Svar på tråden Lovsång? Psalm? Eller vad?
  • lillprinsessan

Det finns ju annars speciella "vigselpsalmer" som handlar om just kärleken mellan 2 människor. kanske någon av dem?

• Marskatt

Jag behöver också tips på psalmer, tänkte precis starta en egen tråd men så såg jag den här o hoppade på den istället - hoppas att det är ok!

Vi gifter oss i början på mars, och några vårpsalmer verkar det ju inte finnas precis. Helst vill vi ha någon psalm som folk känner igen o faktiskt kan tänka sig att sjunga o det är bra om de inte är allt för högtravande heller...

• Ellte

Först och främst: Lovsånger och psalmer handlar om Gud. (punkt) De handlar om vad Gud skapat, vad han betyder, varför man älskar honom mm. Det är liksom själva definitionen med en sådan sång. :)

Sedan finns det ju psalmer som vi är så vana vid att vi inte "märker" att de handlar om Gud t.ex Den blomstertid där vi är vana att sjunga första versen på skolavslutningar.

Det finns psalmer för alla årstider och alla tillfällen. Mitt förslag är att ni går och pratar med kantorn eller annan musiker i er församling och ber om hjälp att hitta någon psalm som ni tycker om och känner igen :)

• Marskatt

Tack Lilla Li! Länken funkade inte, men jag hittade dem ändå.

Till övriga: Vi vet inte ens vem vi får som kantor då vi gifter oss 50 mil hemifrån o de inte bestämt vem som ska ha den dagen ännu. I vår hemförsamling är de inte särskilt villiga att hjälpa oss leta eftersom vi valt att gifta oss på annan ort. Surt!

• Prästjennie

Det kan vara jättesvårt att hitta psalmer som man tycker om och vill ha på sin vigsel. Jag tror att det bästa är att själv sätta sig och bläddra i en psalmbok - gärna den nya från Verbum som har ett tillägg på ca 100 psalmer efter nr 700 som många brukar tycka om. Visst är det så att det kan vara svårt att veta hur melodin går men har man någon i sin närhet som kan läsa noter så brukar de kunna hjälpa till.
    En psalm som ett av mina vigselpar hade var psalm 767 - den är jättefin och lätt att sjunga.

Lycka till!

• Marskatt

Men var sjutton kan man låna en psalmbok då? Biblioteket hade inte en enda att titta i ens o kyrkan var som sagt inte villig att låna ut sina. Morr!

• viktualia

Marskatt - bibblan borde kunna beställa på fjärrlån!

Och många psalmer finns på nätet... surfa runt lite! Sök tex på "vigselpsalmer" och ett gäng dyker upp.

Annars kan du ju helt enkelt gå till en kyrka som är öppen och sätta dig en i bänk och bläddra!

• kentfantast

Och ja:
    Vigselpsalmerna som har känd melodi men anna text finns med där!

Svar på tråden Lovsång? Psalm? Eller vad?