• ankan05

Bantarsoppan - bröd...

Jag går på den berömda bantarsoppan och är nu inne på dag 3. Det fungerar bra och jag känner mig redan lite lättare i kroppen även om jag ännu inte vågat(!) ställa mig på vågen.

Problemet är att en av mina kollegor bjuder på frallor här på jobbet idag... Grova frallor med ost och paprika ser det ut att vara. Helst skulle jag vilja hoppa över helt och köra stenhårt på min diet, men på mitt jobb, som är VÄLDIGT familjärt, skulle det absolut inte gå att tacka nej till förmiddagsfrallorna.

Så ni behöver inte säga åt mig att jag ska tacka nej, för det är helt omöjligt, utan min fråga är istället:

Sabbar jag hela dieten om jag på förmiddagen idag äter en grov fralla med ost (inget smör) och paprika och sedan går tillbaka till soppan??!

• Svar på tråden Bantarsoppan - bröd...
  • vixen not a tramp

Känns som at den frallan är long gone...

• Rosenhaga

Vad säger man?

Snälla ni, gå inte på detta med knäppa dieter! TS, Självklart hänger det inte på en enstaka fralla någon gång ibland.

Vet ni, över tiden så funkar det inte att banta. Det man svälter sig ned till kommer tillbaka inom ett år eller två - och då gärna med något kilo extra. Går du ned 8 kilo på en bantningskur så går du upp 10 kilo inom ett år. Se er runtikring - hur många känner ni som har bantat och gått ned - och som sedan har hållit vikten därefter och inte gått upp minst lika mycket ett år eller två senare?

Jag kan inte nämna någon, kanske kan du det?

Det som funkar är att ändra för livet. Ät inte mer än vad du gör av med. Ändra en sak i taget och när det funkar varaktigt, tag nästa. Få bort sockret ur kosten. Rent krasst så tror jag att de flesta inte behöver banta om de istället plockade bort:

Godis
    Glass
    Chips
    Kakor
    Vitt bröd
    Läsk - även "sockerfri" läsk
    Sötad yoghurt/fil
    "Nyttig müsli"/flingor - de flesta sorter är fulla med socker. Gör egen müsli i så fall.
    Apelsinjuice till frukost
    Sylt och marmelad

Ta bort det helt ur kosten och ni kommer sedan inte ens att vilja ha det.

Det är viktigare att få bort sockret, inklusive det dolda sockret ovan än att dricka mjölk etc "lightprodukter" med mindre fett. Vi behöver fett trots allt men vi behöver inte socker. Fettet gör dig dessutom mätt, sockret gör dig hungrig. Med för lite fett i kosten så går förbränningen långsammare.

Vi är faktiskt lurade av en hel generations missvisande "bantningstips".

Kuriosa: I Usa är lightprodukter stort sedan länge, likaså snabbmat och processad mat/halvfabrikat/fryst mat. Micron fanns i Usa långt innan den blev vanlig i var mans hem i Sverige. Usa ligger före med allt detta - och de ligger före i fetmatoppen. Kan det hänga ihop på något sätt?

Backa dina kostvanor en generation och må bra.

• vixen not a tramp

Rosenhaga
    Som vanligt, ett mycket klokt inlägg! Särskilt sista stycket, något jag själv funderat en hel del på. Anna Skipper är ju inne på samma linje.

En annan grej som är tänkvärd är ju, "det är inte festerna som gör dig fet, utan vardagarna" eller "man kan äta allt, men inte alltid".

Lite efter den "filosofin" försöker jag leva efter.

• Rosenhaga

Tack Mia Maria,

Jättebra detta med festen vs vardagen, precis så är det.

• vixen not a tramp

Problemet är ju bara att det är SÅ lätt att säga och veta, men inte lika lätt att leva efter alltid...

• Rosenhaga

Jag vet inte jag....egentligen är det ganska enkelt om man inte har för bråttom. Ta bort en sak, exempelvis ät inte lättyoghurt med jordgubbssmak och flingor till frukost. Jag trodde jag åt en jättenyttig frukost men istället fick jag i mig en massa socker och så var sockersvängningarna igång resten av dagen. Toppade dessutom med ett glas apelsinjuice. Hur korkat får det bli?

Naturell yoghurt med hemmalagad musli är bättre, eller varför inte havregrynsgröt (utan sylt) med äpple? Så attans svårt är det inte. När det funkar bra och det kanske tar ett par veckor eller månader, då går man på nästa grej. I mitt fall bort med läsken. Det var enkelt. Jag drack Coca Cola light varje dag, helt galet förstår jag nu.

Det finns massor med gott vatten att köpa eller ta ur kranen. Det var enkelt att kasta ut colan och in med vatten.

Någonstans under resans gång försvann godis och chips. Det var liksom inte värt priset min kropp betalade längre.

Det finns ingen anledning till totalförbud och att banna sig själv om jag äter "fel" en gång. Ska jag sluta med allt bra bara för att jag igår kväll drack en cola och åt en påse chips? Självklart inte.

Tidigare har jag varit så himla ambitiös och asketiskt levt med gram, våg och tabeller. Det funkar ju inte i längden och så är man tillbaka i jojobantandet. Dessutom så mår man sämre för varje misslyckande. Jag har slutat att ha bråttom att gå ned och tar en sak i sänder. Det funkar och min fasta övertygelse är att det är enda vägen för oss vanliga människor. Kanske en och annan übermänniska klarar av att permanent gå ned genom någon svältkur/bantning eller så. Jag gör det inte och känner ingen som har gjort det.

• Mastermind

Rosenhaga - Jag har tänkt på ditt inlägg ett tag nu och du har så himla RÄTT. Jag har bantat de senaste 11 åren (och jag fyller 23 på lördag -hur tragiskt är inte det?) och jag har steg för steg börjat inse hur otroligt korkat det är. Men ditt inlägg var faktiskt det som avgjorde det hela; fr.o.m imorgon (om en halvtimme ;)) ska jag köra på det du säger; ta bort en sak i taget. Inte totalförbjuda godis och sånt, utan bara äta när man blir bjuden eller om det händer nåt speciellt.

Har redan köpt hem havregryn och äpplen till imorgon. :D

Så om du inte har något emot det så får du gärna posta fler generella tips, om du har. Eller tips på smarta och enkla frukostar, mellanmål och så. Jag tänkte äta nyttigt och bra, sånt som mättar länge. Och till middag en lätt sallad (jag har dock en kraftig övervikt, så jag ska ändå försöka gå ner 0,5-1 kg/vecka så jag kan få en normal och sund kropp).

• Snowsee

Rosenhaga;

Jag håller med dina inlägg till större del. Självklart kan man inte leva på pulver hela tiden och självklart är det så att man går upp allt igen om man inte ändrar sina kostvanor. Men jag vet också att det kan fungera. För 5 år sen gick en jobbarkompis till mig på Cambridgekuren under 5 månader och gick ner 54 kg. När hon sedan började äta "vanlig" mat igen så gick hon endast upp 3 kg, vilket ju inte är mkt på -54.

Så det funkar! Men frågan är väl snarare om det funkar för alla... Alla har vi olika kroppar och ämnesomsättningar så i längden måste det ju handla om, som du skriver, att förändra livsstilen, mer motion och bättre mat.

• vixen not a tramp

Mastermind
    Ska DU överge Cambridge!? Du som fått såna otroliga resultat! Väldigt modigt måste jag säga!!! Grattis till beslutet, hoppas att du inte kommer ångra dig!

Jag håller själv på och lägger om kosten och försöker äta regelbundet, otroligt svårt för mig, fast det är så "lätt"! Väger mig första gången på torsdag, man hoppas ju på ett positivt resultat, men man vet ju inte. Hittills har det gått ganska bra, men jag har rört mig alldeles för lite!

Keep us posted Mastermind!

• vixen not a tramp

Förresten bra tips om nyttig mat kan du få på bla tasteline, men varning för där finns mycket smaskens som inte är så nyttigt oxå. Jag har precis börjat prenumerera på I Form, (mest för att man fick en jacka...) Så jag kan komma med lite recepttips oxå när den väl dyker upp.

Eftersom vi är i den tråden så tror jag soppan som skrivits ner tidigare är bra middagsmat, i kombination med protein. Mycket proetin ska det va!

Läste om dina "lyxsoppor" som du köpt, det är ju bara att du har dom till middag, och eller lunch då och då.

En bekant till mig gick ner MASSOR på att äta en påse till lunch och en till mellanmål. I övrigt tror jag hon åt som vanligt, fast nyttigt då.

Lycka till som sagt, och hoppas vi kan höras här då och då!

Rosenhaga, du kommer väl tillbaka!!!

Svar på tråden Bantarsoppan - bröd...