• Mimsan81

Gallstensoperation

Någon här som gjort en gallstensoperation?
    Jag ska operera mig till veckan och har lite frågor.

Hade ni mkt ont efter operationen?
    Hur länge blir man sjukskriven?
    Har ni haft känningar av gallsten även efteråt?
    Hur lång tid tar operationen?

Tacksam för all info jag kan få

• Svar på tråden Gallstensoperation
  • Mycket långt kvar

En jag känner hade väldigt ont efter, ungefär ett halvår. Men jag tror bara man blir sjukskriven en vecka.

• Diddisen

hej hej tänkte svara lite på dina frågor.

Hade ni mkt ont efter operationen?
    Kan inte påstå att jag kommer ihåg det alls. fick mycket smärtstillande

Hur länge blir man sjukskriven?
    Gör du en titthåls op så tror jag nog ca 1 vecka men det beror ju lite på vad du jobbar med osv

Har ni haft känningar av gallsten även efteråt?
    Jag har kännt några gånger efter. Men inget anfall, bara lite obehag

Hur lång tid tar operationen?
    Ja du det får du nog redan på av din läkare men jag tror typ 45 min och framåt. Men jag ska inte säga säkert

Fråga gärna mer om det är nåt så ska jag försöka svara

• Mimsan81

Diddisen: Hade du mkt besvär innan operationen? Själv har jag kanske haft 4 riktiga anfall då jag haft så ont så jag spytt. Men annars bara kännt av den lite då och då. Läkaren tyckte iaf jag skulle opereas eftersom jag sannolikt kommer få mer besvär i framtiden. Har det dessutom i släkten.

• Diddisen

Mimsan81

Jag hade bara ett riktigt stort anfall, o då blev min gallblåsa tyvärr inflammerad.
    Hade även nägra små både innan ( som jag inte visste var gallstensanfall) och några efter det stora anfallet.

Det här med att den blev inflammerad gjorde att jag tyvärr fick göra en öppen operation då dom hade svårt att ta bort den med titthål. Men det är väldigt ovanligt att de behöver göra så . Hadde bara en väldig otur.

Vi har det oxå i släkten och jag op när jag var 21 år. Inte alls vanligt att man får det när man är så ung. Så var glad att läkaren vill ta bort den .
    Du ska se att operationen kommer att gå väldigt bra. Lycka till.

• Bens wife

Mimsan81: Hur gick det då? *nyfiken*

Svar på tråden Gallstensoperation