• umpapara

Budget bröllop eller topplån?

Hej
    Vi börjar planera bröllop lite smått. Men oj vad allt drar iväg prismässigt!

Skulle bli glad om någon vågar avslöja om ni håller budgeten, hur stor budget har ni? Lånar ni eller har ni sparat länge? Eller betalar föräldrarna?

Hoppas att någon är modig nog att svara...

• Svar på tråden Budget bröllop eller topplån?
  • Pumpalot

Vi har inte sparat ngt själva :(
    Mina föräldrar betalar 14.000
    Vi lånar 15.000
    men vi håller oss stenhårt till budgeten, och ligger tom. lite i underkant, vilket känns bra.
    Därför är ett tips att alltid lägga på lite extra när ni gör en budget plan, skönare att få mer pengar kvar än tvärtom!

• umpapara

Pumpalot
    Hur många gäster kommer ni att ha?
    Hur blir maten? Hur gifter ni er?

• bride2be!!!

Vi ska sätta oss o prata om det snart, men våra föräldrar kommer betala en hel del som tur är. Men vi känner ändå att vi vill försöka minska på kostnaderna o kollar efter billiga alternativ. Det er ju inte roligt att behöva ruinera sina föräldrar heller.

MEN om ni verkligen vill ha ett stort bröllop (nu vet jag ju inte va ni har i tankarna) är det kanske smart att vänta lite o försöka spara i hop lite mer pengar?? Vet det är hur svårt som helst, men det är ju inte roligt att ha ett stort lån heller. Finns det nån möjlighet att låna av nån utav era föräldrar kanske? Så man slipper räntan...

Jag har ingen aning om vad vårat kommer kosta, vi har inte satt nåt budget, men vi har lite kontakter oxå och sparar endel på det. Det blir ju säkert mer än man tror, kommer ju på saker hela tiden! Inbjudan kommer ju kosta mkt om man ska ha massa gäster (vi kommer bli 100+). Men det finns ju alternativ att göra sina egna kort till inbjudan, festprogram o likn.

Vet inte om detta va så bra svar på din fråga, men det va i alla fall några tankar ifrån mig

• madlin

Har budget på 80.000 - har redan 20.000 undansparat. Så 60.000 ska vi spara undan på drygt.. 18 månader. Kommer inte ta något lån, och tror inte heller vi kommer få nån hjälp ekonomiskt utav våra föräldrar eller släkt.

Vi kommer ha mellan 40-50 gäster.

• umpapara

Caby
    Tänkte också ha 100 gäster och vi vill vara ute. Hur vi gör med mat vet jag inte. Vi tycker att vi inte direkt vill snåla. Det ska ju vara det viktigaste dagen, du vet... Vill ha det på mitt sätt annars kvittar det. Mamma tycker "det behöver inte kosta så mycket"
    Jaa vi ska ju inte gifta oss imorron direkt. Blir att spara lite! tack

• Lilla Li

Vi får 20 000 var av våra föräldrar, alltså 40 000 totalt. Vi har en budget på 65 000 och betalar resten själva med pengar vi sparat.

• amd

Vi har sparat de senaste året..vår budget ligger på a 60.000:-
    tror vi kanske klarar oss på 50 v i blir ca 60st

• MissJay

Hej!

Vi kommer ha c:a 60 gäster, har en budget på nästan 40 000. Har underbart generösa föräldrar som sponsrar med pengar till alla mat, alltså middag, tårta och vickning.

Ang. lån - jag skulle aldrig ta lån till ett bröllop. Visst, det är en gång i livet och den viktigaste dagen ...blablabla... det är förnuftigare att spara tills man har pengar istället eller också gör man som vi, alltså anpassar bröllopet efter plånboken. Har man råd att låna har man råd att spara! Du får ju betala tillbaka mer än du lånar!

Vill tillägga att jag bor i en liten stad och därför inte har de kostnaderna som de flesta stockholms-brudarna dras med! Det är ett bra tips! Kolla i priser i mindre städer!

Oj vad långt det blev!

• Karin.A

Vi får 60.000:- av våra föräldrar och vi har sparat 32.000:- själva. Vi blir runt hundra gäster.
    För oss är det maten som kostar så där är vi stenhårda på att hålla en låg budget och inte dra iväg.

Vi ska t.ex beställa tårtan från ett gymnasium här i närheten som är superduktiga det blev mer än halva priset

• ViSt

Vi sparar själv till bröllopet, ca 60.000kr.

Jag tror inte att vi kommer att få något från våra föräldrar. Inget jag räknar med i alla fall. Tycker inte att de ska behöva betala för vårt bröllop. Men vill de ge oss en liten slant så är det välkommet

Svar på tråden Budget bröllop eller topplån?