• Nariel

Problem med kopparspiral.. hjälp!

Hej! Jag är en tjej på 21 år och för ungefär ett halvår sedan satte jag in en kopparspiral då jag inte tål hormoner och lever i ett fast förhållande. Jag har tidigare inte fött barn och har inte planerat att skaffa barn de närmaste åren.

Mitt problem är att varje månad efter jag satte in spiralen börjar min mage svullna upp strax innan min ägglossning och jag får en svag mensvärk. Och under ägglossningen börjar det komma blod i mina flytningar och mensvärken blir värre. Dessa blödningar kommer av och till, oftast efter sex, ända fram tills min mens sätter igång. Sedan avtar svullnaden, värken och blödningarna efter mensen och jag slipper de drygt en vecka innan det sätter igång igen. Jag har aldrig upplevt detta innan förns jag satte in spiralen.

Jag vet att mellanblödningar är en vanlig biverkning av kopparspiral och att dessa kommer de första månaderna.. men fortsätter de även efter ett halvår och ännu längre? Jag undrar om det finns någon annan som har haft detta problem i början när de satt in en kopparspiral eller är det bara jag? Och kommer detta att avta så småningom? Händer detta mig eftersom jag inte fött barn tidigare och det var lite svårare att sätta in spiralen på mig?

Jag gjorde flera gynbesök de första 3 månaderna efter insättningen angående detta, men de hittade inget fel. Jag vill inte göra fler gynbesök och bara höra att "allt ser bra ut och spiralen sitter på plats" och sedan gå hem och oroa mig ändå. Det här känns inte bra att ha "mens" i 3½ vecka varje månad

Jag uppskattar alla svar!
    Ta hand om er.. Kram.

• Svar på tråden Problem med kopparspiral.. hjälp!
  • Rugbytjej

Hej!

Jag var i samma situation som du, dvs. fast förhållande och emot hormonella preventivmedel, så jag testade kopparspiralen. Fick smärtor kring ägglossning samt mens (knivhuggssmärtor) men inte så att jag inte kunde leva med det. Däremot så drabbades även jag av mellanblödningar, eller rättare sagt jättelånga mensperioder. Jag blödde ungefär 2 veckor av fyra och de ickeblödande veckorna gick jag runt med mycket och missfärgade flytningar. Egentligen var jag nöjd med spiralen och tycker fortfarande att det är en kanon preventivmetod, men efter ett år orkade jag inte längre med blödningarna och flytningarna så jag tog ut den. Använder nu kondom vilket fungerar helt okej.

jag föreslår att du avvaktar några månader till eftersom blödningarna kan avta, men har det gått ett år utan att det förändras så kommer det nog inte heller att göra det.

Lycka till hur du än gör!

• Saboo

Jag har koppar spiral och det fungerar jätte bra! har kraftigare blödningar och numera även mensverk(som jag inte hade förrut), men har inga mellan blödningaroch det är ett väldigt bra alternativ till p-piller om mna inte tål det.
    tycker däremot inte att man ska behöva pinas, då kanske det ändå är värt att krångla med kondom. du kna ju prova ett tag till och hoppas att det går över!

• Swing

Jag har haft kopparspiraler i totalt 30 år utan problem. Efter 12 år gjorde jag uppehåll för att få två barn i tät följd. Om du orkar ge dig till tåls lite mer så kanske det går över? Förstår verkligen att du tycker det är jättebesvärligt.

Svar på tråden Problem med kopparspiral.. hjälp!