• Gawotka

Kropps- och muskelprocent

Någon som provat sån här personvåg som väger kroppens sammansättning gällande fett, muskler och vatten? Igår köpte jag Clas Ohlsons dyraste och den fungerade sisådär...
    Jag och pojkvän fick hela tiden samma svar gällande vikt, muskel- och vatten procent, men fettprocenten pendlade mellan 9 till 32%! Vi vägde oss minst 15 ggr/var och fick totalt olika resultat varje gång... så den vågen lämnas tillbaka i morgon.
    Någon som känner till någon BRA våg eller något gym eller annat ställe där man kan gå och kolla sig? På "du är vad du äter" (tror jag) såg jag att de använde sig av ett stort "ägg" som de satte sig i för att få fram nämnda värden.

Någon som vet hur hög vattenprocent man bör ha? Vad är "normal" muskelprocent - om det finns någon sådan....?
    Jag hade 50 % vatten och 34 % muskler, är totalt otränad sedan 6 månader men ska sätta igång NU.

• Svar på tråden Kropps- och muskelprocent
  • Lena+Mattias=sant

Var ni barfota? Stod ni likadant på vägen?

• Gawotka

Ja vi var barfota. I instruktionsboken stod det att det bästa var att mäta då man duschat/badat så att fötterna inte var kruttorra, men det gjorde ingen skillnad.
    Har gjort om mät-försöken ikväll men med samma skiftande resultat. Har provat att stå på olika ställen på vågen, på lika ställen på vägen osv. Jag skiftar fortfarande mellan 10-30% i fettandel...

Någon som har en bättre våg och som kan tipsa om fabrikat? Den här vågen ska lämnas igen i morgon...

• Gawotka

Tillägg:
    Den ger samma resultat på både vatten- och muskelprocenten samt vikt, det är bara just FETT-procenten som är lite snurrig...

• Bobou

...men om alla andra procentsatser är konstanta, borde man väl kunna räkna ut fettprocenten? Totalt måste det väl ändå bli nära 100%? Du kanske kan uppskatta vikten av ditt skelett på något sätt, typ mäta runt handleden eller nåt...

34% muskler + 50% vatten + 30% fett låter lite mycket tycker jag. Men jag kanske missuppfattat hur procenttalen räknas ut.

• snuttungen

Hej Gawotka,

har varit hos en kostrådgivare som hade en dyr sådan där våg, och fettprocenten ska ligga mellan 21% - 33% för tjejer och mellan 8% - 20% för killar. Vatten och muskler har jag inte riktigt koll på.

• Carisma

Ingen som känner till något märke på våg som man kan lita på?

Carisma

• pickolina

Mina föräldrar har en sådan. Den anger dock inte muskelprocent utan enbart vätska, fett och vikt. Den har dom haft länge nu och den fungerar alldeles utmärkt. Dom har även en tillhörande bok där det står vilka värden som är normala osv. För tydligen så varierar det beroende på ålder (inte bara kön) osv.. Minns inte vilket märke det är, det är "stort" och känt inom sjukvården i alla fall vet jag.

• pickolina

30% fett är i överkant. 50-60% vatten är helt normalt...

• pickolina

Okej, jag ringde min mor och frågade vad det står i deras tabell (tillhörande vågen).

Fett/ män i ålder: 18-29år=8-18% 30-40år=11-20% 40-50år=13-22%

Fett/ kvinnor i ålder: 18-299år=20-29% 30-40år=22-31% 40-50år=24-33%

Vatten/ män: 18-29=>62,5% 30-40=>61% 40-50=>60%

Vatten/ kvinnor: 18-29=>56% 30-40=>53% 40-50=>52%

Detta är "normalnivåerna"... :)

Svar på tråden Kropps- och muskelprocent