testamente - vad händer nu?
Om man har ett testamente INNAN man gifter sig, där det står att allt man har går till XXX.
Vad händer när man gifter sig? Gäller testamentet fortfarande eller=?
Om man har ett testamente INNAN man gifter sig, där det står att allt man har går till XXX.
Vad händer när man gifter sig? Gäller testamentet fortfarande eller=?
ingen alls som vet?
Jag kan inte tänka mig nåt annat än att det fortfarande gäller. Vill ni ändra det så måste ni nog skriva om det.
Förmodligen ändras det inte. Det kan ju bero på vem XX är, förstås.
Jag råder er att gå till en jurist, t ex på banken eller via facket, så att de papper man skriver blir korrekta (man får t ex inte bestämma saker i ett testamente som strider mot gällande lag) och så att de reglerar det man faktiskt tänkt sig.
ok.. han skrev ett testamente för evigheter sen där han ger allt till sin systerdotter.
Men betyder det även att när vi får barn, kommer allt gå till systerdottern?
Har tyvärr inte råd med ngn jurist..
Nej, hans egna barn blir aldrig lottlösa från hans arv.
Man inte kan man väl testamentera bort sin fru heller? Hon har väl rätt till hälften av det gemensamma? Vad som sen händer med hans andra halva beror väl på om de har barn?
Har de barn är den andra halvan barnens, och han kan testamentera bort hälften av barnens del. Finns inga barn får han testamentera sin del till vem han vill.
Nån som kan detta? Jag är osäker..
tack för all er hjälp - känner mig helt lost.
Om ni inte har äktenskapsförord så äger du hälften av era gemensamma tillgångar. Vid dödsfall så fördelas det så här (om ni inte har barn). Du dör. Han äger hälften och resten går till dina arvingar. Han dör. Du äger hälften och resten går till hans systerdotter. Om ni har barn så går din halva till dina barn. Hur det är med hans halva är jag lite osäker på. Jag vet att hans barn har rätt till sin laglott efter sin pappa, MEN även systerdottern är arvsberättigad.
Mitt råd till dig TS är att du ringer en jurist. Flera jurister i Gula sidorna har gratis telefonkonsultation.
Kolla på arvsskatt.nu
Jag tror att det är en mycket god investering att gå till en jurist, via banken är det inte så dyrt. Hör med dem!
Pumpalot - kontakta en jurist i alla fall, det är mycket billigare att betala det NU än att hamna i jättekrångel senare!
Vi gick till Swedbanks familjejurist och fixade ett äktenskapsförord - det kostade 1800 spänn har jag för mig. Och visst är det trist att lägga pengar på sånt, men hellre reda ut allt NU än att hamna i kaos sen.
Förresten - vad tycker din blivande make? Står han fast vid testamentet?!?
Annars är det väl bara att han river det och skriver ett nytt - eller låter ett ev arv ske enligt lagar som gäller för gifta par?!
Så egentligen kanske det inte är något problem - bara han river det gamla testamentet och/eller skriver ett nytt!
Yllo är på helt rätt spår. Om han dör delas alla era tillgångar så att du äger hälften och resten är hans del som någon/några ska ärva. Om ni inte har barn ärver nu systerdottern hela hans del. Om ni får barn och testamentet finns kvar ärver systerdottern hälften av hans del och barnen får dela på andra hälften. Barnens del tillfaller dock dig tills du dör så de får inte ut sitt arv direkt (om det är era gemensamma barn alltså.) Om inget testamente finns ärver barnen hela hans del egentligen men det blir du som får behålla arvet tills du går bort, sedan tillfaller allt barnen.
Japp, det är rätt som ni skriver. Sen har den efterlevande maken alltid rätt att ur kvarlåtenskapen efter den avlidna maken, så långt kvarlåtenskapen räcker, få egendom till så stort värde att den tillsammans med egendom som den efterlevande maken erhöll vid bodelningen eller som utgör den makens enskilda egendom motsvarar fyra gånger det basbelopp enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring som gäller vid tiden för dödsfallet. Ett testamente av den avlidna maken är utan verkan i den mån förordnandet inkräktar på den rätt för den efterlevande maken som avses i detta stycke. Denna garantiregel till förmån för den efterlevande maken går alltså alltid före testamente. Jag är familjerättsjurist.
Jag lånar tråden ett ögonblick och frågar rosarosen:
Tack, det där var nytt för mig! Förstår jag dig rätt att den efterlevande av garanterad minst fyra prisbasbelopp, men att det inkluderar den efterlevandes halva av den bodelade gemensamma egendomen och/eller egendom som är den efterlevandes enskilda? Men att det framför allt spelar roll vid ett mycket begränsat dödsbo?
Hej TS!
Det kan bli lite problematiskt det där. När jag och sambon ordnade med samboavtal så gick vi till en jurist och fick skrivet testamente också. Detta med tanke på att han har en son sedan tidigare förhållande och att sambolagen inte ger arvsrätt. Vår jurist frågade då om vi ville att det skulle gälla även efter vi gift oss och det ville vi. Så, det blev extra inskrivet i vårt testamente.
Jag vet inte om er jurist frågade om det, annars finns det risk att det inte gäller. Maila en jurist och fråga, det kostar inget.
Mvh/ Stina
anne på grönkulla
Ja, den efterlevande maken är garanterad minst fyra prisbasbelopp ur bodelningen totalt. Låt säga att Kajsa och Kalle hade bara giftorättsgod (ingen enskild egendom) vid Kalles död. Kajsa ägde egendom till 10´ medan Kalle ägde 1000´. Inga skulder finns. Giftorättsgodset blir då 1100´. 505´ per person blir bodelningen. Eftersom ingen har enskild egendom och inga testamente finns, inte heller särkullbarn, kommer Kajsa att ärva 505´ av Kalle. Om Kalle hade haft ett testamente däremot som säger att all hans ägda egendom skall tillfall Lisa akualiseras garantiregeln med basbelopp. Ur bodelningen erhåller ju Kajsa bara 10´ eftersom Lisa ska få Kalles 1000´. MEN Kajsa har ALLTID rätt till att erhålla minst 4 basbelopp ur bodelningen. Hon hade själv 10´ men har rätt till 4 basbelopp (ett basbelopp ca 40´), dvs hon har rätt till 40´x4=160´. 160´-10´(hennes giftorättsgods fr bodelningen)=150´ skall alltså Kajsa få från Kalles kvarlåtenskap. Lisa får då 1000´-150´.
Du har uppfattat det rätt. Regeln aktualiseras främst då enskild egendom/testamente finns och där den efterlevandes tillgångar är mindre än den avlidnes.