• Tina23

Små yrselanfall?

finns det nån här som vet lite om yrsel? har några dagar haft små "yrselanfall" att det snurrar till i huvet o man blir illamående eller att man blir ostadig. läkaren sa att det e stress men jag känner mej inte särskilt stressad. jag har iförsej migrän ofta o har läst om att migränister kan få såna där yrsel. nån som vet?

• Svar på tråden Små yrselanfall?
  • Buslinna

Har de testat så grundläggande saker som järn- och B12-nivåer? (Det är rätt vanligt bland kvinnor och ger ofta yrsel.)

• vena cava

Vad har de gjort för prover och undersökningar? Du borde inte bli avfärdad med att det bara är stress om de inte har utrett vad det beror på..

• jocelyn

Kolla blodtrycket...man kan få yrsel av såväl lågt som högt blodtryck. Tycker du ska be om en hälsokontroll för att få reda på vad det kan vara - och utesluta sådant man kan ora sig för.

• tahimahal

Spända nackmuskler kan också ge yrsel. men jag håller med övriga, kräv en hälsokontroll där de tar blodprover på dig.

• Tina23

jo, jag är en aktiv tjej. jag äter o tränar som man ska, o alla mina blodvärden var suveräna. jag äter oxå vitaminer som kost-tillskott.

kan man se järn o B12 nivåer på vanlig blodprov?

men det där om spända nackmuskler som tahimahal sa känner jag lite igen för att jag är ofta ganska spänd just vid axlarna o nacken, och det e omedvetet.

• tahimahal

Du kan kolla järn och b12 med vanligt blodprov. Bara att gå till sin vårdcentral och be dom ta ett prov.
    Ring en massör och få lite massage för nacke och axlar. Helt underbart

• Marskatt

Tina
    Jag har också migrän, o den blir värre när jag är spänd i nacke o axlar t ex. Då har jag också lätt att få "yrselanfall". Ofta är man lätt stressad även om man inte känner sig så när man får ont i nacke o axlar utan att veta varför. MEN - för säkerhets skull, kontrollera så det inte är något annat som är problemet, det kan ju vara lätt att åtgärda i så fall (järnbrist etc).

• Buslinna

Järn- och B12-nivåer kollas med blodprov, men B12 måste testas vid fastande mage, har jag fått höra.

• Buslinna

B12-brist kallas för dold anemi eftersom det inte syns på ett vanligt järnprov. Om du, exempelvis, inte äter mycket rött kött och inälvsmat och/eller har riklig mens kan du få brist på det. Om du inte vet med dig om att du var tvungen att ta proverna på fastande mage tycker jag att du ska propsa på att få kolla B12! Det kan få allvarliga följder om det är det som är problemet för dig.

• nenne78

hej!
    hade yrsel för några år sen, hamnade på sjukhus eftersom jag hade så låg puls när jag kom till akuten. De trodde först det var hjärtat. De gjorde alla möjliga tester, ryggmärgsprov, CT-skanning mm mm mm... Kollade hörseln, retade balansorganet. men hittade ingening. Blev ändå kvar en vecka på sjukhuset eftersom jag fick sån hysterisk huvudvärk efter ryggmärgsprovet så jag spydde så fort jag satte mig upp.

Yrseln satt i i två veckor, men avtog mer och mer och försvann helt efter en rejäl fylla (efter att jag sprungit vårruset).

Jag har inte haft yrsel sen dess. Dock har jag alltid haft lågt blodtryck, men det här kändes mer som när man åker virvelvinden. Huvva!

Det är säkert inget farligt!

• tahimahal

Jag är vegetarian och därför kollade dom mitt b12-värde. Men de sa inget om fastande mage. Blodvärdet var strålande

• Buslinna

Jag bad min läkare specifikt om att testa B12 när de ändå kollade annat (hade varit vegetarian i 15 år) och fick sedan höra att "järnvärdet" var bra. När jag fortsatte att klaga på yrsel och trötthet kom min läkare på att jag kanske kunde ha dold anemi. Hade de inte redan testat B12 som jag bett om, då, frågade jag, och fick svaret att det hade de inte alls ... Och min B12-nivå var på tok för låg när de väl testade. Så pass låg att min läkare sa till mig att jag riskerade nervskador om jag inte följde deras medicinering. Den läkaren går jag aldrig till igen, och i dag kräver jag B12-prover och tydliga labbsvar efteråt.

När jag har testat B12 har jag varit tvungen att gå dit på morgonen och har absolut inte fått äta något innan. Det har jag fått väldigt strikta instruktioner om, varje gång.

Endera har det av någon anledning förändrats sedan jag senast testat det, eller så har de inte kollat B12 på dig.

Jag skulle kolla upp det om jag vore du.

• becky-79

Tjena,

jag har små yrsel fall ofta.
    Visst läkarna sa åt mig att det är stress/migrän, men också lågt blodtryck.

Ett tips (som jag inte själv går efter men...) minska på kaffe, ifall det handlar om lågt bltr.

men om du känner att de är obehagligt ska du kanske gå på en undersökning. Så kanske dom hittar hjälp mot ditt problem.

Ta hand om dig

Svar på tråden Små yrselanfall?